Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mangfold og fellesskap

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mangfold og fellesskap"— Utskrift av presentasjonen:

1 Mangfold og fellesskap
Flerkulturell kompetanse i lærerutdanningene Konferanse i regi av Kunnskapsdepartementet Radisson Blu Plaza Hotel, Oslo Bjarnø og Nergård

2 Hvordan kan vi motivere lærerne til å utnytte flerspråklighet som ressurs?
Hva kreves av læreren? Et didaktisk eksempel: Utviklingsarbeid i en sjetteklasse ved en skole i Groruddalen Hva må gjøres i lærerutdanningene for å stimulere til en praksis som utnytter flerspråklighet som ressurs i skole og barnehage? Mette Mangfold og fellesskap - Bjarnø og Nergård

3 Presentasjonens tittel 21.11.2018

4 Hva kreves av læreren? En positiv holdning til flerspråklighet
Vilje til å vise fram de ulike språkene i elevgruppa for å bruke disse i faglig virksomhet Våge å la barna/elevene være eksperter på felt som læreren ikke selv mestrer (ulike språk) Kunnskap og ferdigheter Læreren må bli bevisst sin egen kompetanse og blåse liv i den Læreren må opparbeide seg interkulturell kompetanse Mette Bjarnø og Nergård

5 Interkulturell kompetanse
…en handlingskompetanse som er basert på kunnskap om og innsikt i mangfold generelt og kulturelt mangfold spesielt. Med kunnskap om kulturelt mangfold mener vi kunnskap om kultur og kulturelle endringsprosesser og ikke minst en forståelse av samhandling i kulturelt komplekse samfunn. En slik forståelse er noe annet enn kunnskap om de andres kultur… (Østberg 2013). Mette Bjarnø og Nergård

6 Interkulturell kompetanse
Å innse at mangfold er kompleks, ingen enkle løsninger Å forstå at kultur endrer seg Kunnskap om eget samfunn Kunnskap om egen historie Refleksjon over egne verdier Innhente konkret kunnskap om minoritetenes religion, språk, historie og den politiske situasjonen i opprinnelseslandet Mette Bjarnø og Nergård

7 Etnosensitivitet …at lærere må forstå elevenes hjemmekultur og språk og bygge undervisningen på det… (Nergård 2011). Mette Bjarnø og Nergård

8 Mangfold og fellesskap i en sjetteklasse i Groruddalen - I
Arbeid med grammatikk, dataspill og Internett som inngang til elevenes skriving av en fagtekst om førstespråket Deltakende observasjon, spørreskjema, intervjuer, tekstanalyse Overtok undervising i norskfaget 5 dager Praktiske og varierte arbeidsmetoder Tavleundervisning, oppgaver, samtaler, muntlige framlegg, bruk av digitale verktøy (dataspill, Internett) VISL (Visual Interactive Syntax Learning). Syddansk Universitet i Odense, gratis tilgjengelig på Internett på 26 språk Vibeke Bjarnø og Nergård

9 Mangfold og fellesskap i en sjetteklasse i Groruddalen - II
Ti forskjellige språk i klassen: dari, pastho, urdu, tamil, vietnamesisk, twi (ghanesisk), kurdisk, thai, svensk, norsk Fokus på alle språk i klassen, inkludert norsk. Arbeidet med grammatikk er like aktuelt for elever som har norsk som førstespråk. Bruke språkmangfoldet til å skape stolthet over flerspråklig kompetanse i klassen. Vibeke Bjarnø og Nergård

10 Grammatikk som metaspråk:
Kan grammatikk og dataspill være inngang til et metaspråk som gjør eleven i stand til å beskrive språk? Eksempler på metaspråk: Rekkefølge av setningsledd, bøyning, vokaler, syntetisk-analytiske språk, grammatiske måter å uttrykke tid på (tempus og tid), grammatisk kjønn. Eksempel: Vibeke reiser til Kina om to uker. Undervisninga i urdu skal starte i høst. Vi kommer til å servere boller og cola etter framføringene. Mette Bjarnø og Nergård

11 Prosjektet: å kartlegge metaspråk i elevtekster som følge av arbeid med grammatikk og dataspill
I tillegg: stimulere interessen for språk i et større perspektiv. Fokus: språk og tenkning språk og identitet flerspråklighet som fenomen Mette: Selv om prosjektet vårt var å kartlegge metaspråk i elevtekster som følge av arbeid med grammatikk og dataspill, ønsket vi også å stimulere interessen for språk i et større perspektiv. Vi tok derfor opp forholdet mellom språk og tenkning, språk og identitet og flerspråklighet som fenomen Bjarnø og Nergård

12 Konkret om språklig kompetanse
Som lærer styrker du din språklige kompetanse i grammatikk ved å lære ordklasser og setningsanalyse. At det er materiale fra ordklassene som brukes til å lage setningsledd, setninger og tekster, er viktig kunnskap for å forstå de ulike nivåene i språket og hvordan tekster er satt sammen i enkelte bestanddeler (Nergård 2013:98). Mette Bjarnø og Nergård

13 Tekster om språk Krav til tekstene:
minst et avsnitt med metaspråklige beskrivelser. opplysninger om hvor språket er utbredt, litteratur, historie, osv. eget forhold til førstespråket Sjanger: fagtekst med essayistisk preg (subjektivt) Mette Bjarnø og Nergård

14 Arbeidsprosessen Bruk av Internett og andre kilder ved skriving av første utkast Respons på første utkast prosesskriving Skriving av andre utkast Gruppearbeid i forkant av framføringer gruppene inndelt etter ulike språk framføringer med spørsmål og samtale Vibeke Bjarnø og Nergård

15 Eks: første utkast med kommentar
Mette Bjarnø og Nergård

16 Vibeke Eks: andre utkast
Vibeke: Husk å snakk om redigeringskompetanse – helt tydelig ikke selvprodusert alt, en del finni på nett, men passer forbausende godt – elevene har henta fra en lingvist, valgt relevant fagstoff – er det bare kopiering eller viser dette en kompetanse? Redigeringskompetanse. Eks: andre utkast Bjarnø og Nergård

17 Konklusjon: Alle elevtekstene inneholdt innslag av metaspråklige beskrivelser. Innslagene handlet om ordklasser, bøyning og rekkefølgen på setningsledd i tillegg til informasjon om språkene. Hybridtekster: kopiering fra Internett, egne tekstbiter Mette så Vibeke Bjarnø og Nergård

18 Flerspråklighet som ressurs
Framvisning av forskjellige språk Anerkjennelse av kompetanse i førstespråket Førte til faglig engasjement, trivsel, stolthet (Genesee 1999, Blackledge 2001, Hoem 1978) Når elevenes hjemmebakgrunn og språk blir tematisert i faglig arbeid på skolen, kan dette få gunstige effekter på motivasjon for læring fordi det oppleves som anerkjennelse. Våger læreren å slippe til elever med kompetanse i et språk som verken hun eller medelever behersker, har hun tatt et steg mot å utnytte flerspråkligheten i klassen. Mette Bjarnø og Nergård


Laste ned ppt "Mangfold og fellesskap"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google