Visjon virkelighet! -hva vi gjør med E-helse- visjonen sett fra en HiNT- virkelighet? Jorunn Bjerkan, høgskolelektor/stipendiat 06.07.2014Jorunn Bjerkan,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Datakortet i helsetjenesten
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Ressursskoler i sørsamisk område
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
En sammenligning av to studier
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. Status hovedprosjektet • Oppbygging av «Kongsbergskya» ferdig høsten- 12 • WinMed-innstallasjon/testing innen okt.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Om tyver og helse Andreas Moan Dr.med. Pt HOD 2041 – et magisk år.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
Oppdraget • I juli 2011 fikk Senter for omsorgsforskning Sør i oppdrag fra Helsedirektoratet å foreta kartlegging av hva som finnes av tiltak, fagutvikling.
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Trondheim Helseklynge
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
”Med hodet over vannet…”
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Folkehelsekonferansen 2014
Utfordringer i forhold til kompetanse Gjøvik kommune tjenesteområde Helse og omsorg.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Veien videre for den slagrammede
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Avdeling for sosionomutdanning
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
100 lure ord å lære.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Margareth Brødholt HVORDAN BLIR ELDRE MED PSYKISK LIDELSE, RUSMIDDELAVHENGIGHET OG OFTE DEMENS IVARETATT PÅ SYKEHJEM? - Resultater.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Lokalmedisinske sentra –SSB Et kartleggingsprosjekt med statistikk for øyet.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Utskrift av presentasjonen:

Visjon virkelighet! -hva vi gjør med E-helse- visjonen sett fra en HiNT- virkelighet? Jorunn Bjerkan, høgskolelektor/stipendiat Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag

Kommunal virkelighet i 2013! «Hei igjen Jeg tenkte jeg skulle informere litt om mine erfaringer så langt når det gjelder dokumentasjon i EPJ i Nord-Trøndelag. Det jeg har opplevd er følgende: · Mangelfulle tiltaksplaner eller ingen tiltaksplaner · Dobbeltføringer · Dårlig struktur i plan/rapport (er det behov for 23 ulike eller lignende strukturer i Nord-Trøndelag, hvorfor ikke én felles god mal for pleie- og omsorg?) · Hjemmejournaler · Flere journaler (Én hjemme og én i Profil) · Ikke tid til å skrive rapport · Skriver på hverandres brukernavn og passord · Skriver tiltaksplaner i kjørelistene/postjournal/tjenestene – ikke under “Tiltaksplan” i EPJ · Mange skriver rapport under “Generell rapport” og ikke under de ulike planområdene osv………………………… Jeg poengterer at dette ikke gjelder alle kommuner, men veldig mange. Hva kan vi gjøre med dette? Jeg vet ikke hvem eller hvor jeg skal henvende meg – jeg har misjonert hver gang jeg er i snakk med kommunene, men er redd det må andre metoder til. Vi kan da ikke ha det sånn i fylket vårt J Tips og tanker mottas med takk J Med vennlig hilsen……..( en ildsjel i fylket vårt –JB,anmerkning) Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag

HiNTs hverdag Utdanning på tre campus: – 211 nye sykepleiere hvert år (heltid og deltid) – nye vernepleiere hvert år (heltid og deltid) – Etter –og videreutdanner kandidater innen helsefeltet hvert år. Forskning: – Samarbeid med SOF-Regionalt senter for omsorgsforskning – Enkeltprosjekter Samfunn: – kompetansesenter : kurs/temadager etter/videreutdanning, prosjektsamarbeid Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag

Prosjekter -rapporter Dokumentere hva - hvor?: utredning og undervisningsopplegg om digitale dokumentasjonsverktøy for studenter ved Høgskolen i Nord-Trøndelag. Valderaune V, Bjerkan J. Høgskolen i Nord-Trøndelag; IPLOS som sykepleiefaglig vurderingsverktøy: Behov for og nytte av kompetansehevende utviklingsarbeid. Hallem U, Bjerkan J, Brataas H. HiNT-publikasjoner. 2012;rapport nr Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag

E-Helse i sykepleier- og vernepleierutdanningen, HiNT Sykepleierutd, bachelor: alle år: PPS nettressurs i Gyldendals læreverk i sykepleie Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag

E-Helse i HiNT, forts. Sykepleie bachelor, 1. år: fagplan og praktisk løsning: – Dokumenterer og selvstendig rapporterer helsehjelp – Auditorie-forelesninger innen dokumentasjon, jus, samhandling, nettvett generelt – Arbeidskrav (hjemmeoppgave i dokumentasjon på case) – Casebasert EPJ-opplæring i datalab, «Profil», egentreningsmulighet på datalab/VPN resten av året Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag

E-Helse i HiNT, forts. Sykepleier bachelor 2. år: fagplan og praktisk løsning: – Reflekterer over faglige, etiske og juridiske muligheter og utfordringer ved anvendelse av e-helse – Kan anvende kunnskap for å kartlegge, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleie – Auditorie-forelesninger innen dokumentasjon, jus, samhandling, nettvett i spesialisthelstjenesten – Fokus på pasienters bruk av nettressurser – Casebasert EPJ-opplæring i datalab, «Doculive», egentreningsmulighet på datalab resten av året Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag

E-Helse i HiNT, forts. Sykepleierutd, bachelor: 3. år fagplan og praktisk løsning: – tverrprofesjonell samhandling og bidrar til helhetlige og forutsigbare pasientforløp – Pasienter; mening, medbestemmelse, kontroll og påvirkningsmuligheter i eget liv, helhetlig omsorg – Arbeidskrav: (hjemmeoppgave) med bruk av «Profil» – Auditorie/gruppearbeid rundt e-løsning for Individuell plan og tverrorganisatorisk samhandling Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag

E-Helse i HiNT, forts. Vernepleierutd bachelor: praktisk løsning – Auditorieundervisning og datalab. Bruk av «Profil» 2. studieår Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag

Planer og visjoner (på kort sikt): E-helse bedre integrert i relevante fag i bachelorutdanningen, spesielt i øvingsavdelingen Samhandlingsprosjekt i (SOF og kommuner): – kartlegging av etterutdanningsbehov -dokumentasjon – utvikling av etterutd.pakke/e-læringsportal?? IPLOS-prosjektet: publisering av videre forskningsresultater Invitasjon??…..-samarbeid med flere høgskoler om etter/videreutd? – Dele på moduler? Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag

Forutsetninger for å lykkes; KLAR ledelsesforankring Forankring i fagplan –læringsutbyttene Nysgjerrighet→støtte → deltakelse fra kollegaer Networking internt og eksternt – IT-enheten, lærerkollegaer, tilstøtende utdanninger, (svar på samhandlingsreformen) – spes.httj og komm.htj, system-leverandører «Seier» i timeplankrigen Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag

«Ska du få te nå, må du byinn» Jorunn Bjerkan, Høgskolen i Nord-Trøndelag «Du kainn itj lætt`n opprådd ta dæ»