Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFinn Dahle Endret for 9 år siden
1
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
2
På et år så har uio.no: 5 398 603 unike besøkende, som har besøkt nettsidene 21 822 005 ganger
3
De største enhetene 2013 - besøkstall 1.HF 2.MN 3.UB 4.SV 5.MED 6.JUS
4
7. UV 8. NHM 9. KHM 10. ODONT 11. TF 12. SUM 13. Biotek 14. STK
5
Besøk fra Norge vs. utlandet
9
55 % av våre nettsider blir IKKE besøkt For 1 år siden: 45 %
10
Andel ikke-besøkte nettsider vår 2012 og vår 2013
11
Blir sidene mye lest? 1. jan. – 30. juni 2013 UB (7,9 % sider som ikke leses)
12
KPI-er for uio.no Bidrar uio.no til å oppfylle UiOs strategiske mål?
13
Mål 1: Styrke omdømmet som forskningsuniversitet Dette gjør vi bra: 15% økning i besøk til forskingsstoff fra utlandet på ett år 5 % økning i besøk til forskningsstoff fra Norge 5% flere lenker til forskningsstoff fra utlandet ”Vi forsker på” fungerer som inngang til relevant forskningsstoff Dette må vi jobbe med: Aktuelle forskningsnyheter: må spres bedre og gi bedre inngang til annet relevant stoff Hvis folk søker etter forskningsrelevant stoff på Google – dukker stoff fra UiO opp?
14
Mål 2: Aktivt brukt i rekrutteringen av studenter Dette gjør vi bra: 23 % økning fra Facebook til studier 50% økning i besøk på ”Hvorfor velge UiO” 10 % økning i besøk fra studie-sider til forskningssider (forskningsbasert utdanning!) Men under 1% av totalbesøket til studier går videre til forskning Dette må vi jobbe mer med: Vi vet fra søkerundersøkelsen at søkerne er halvfornøyde med nettinformasjonen om: -karrieremuligheter -delstudier i utlandet – når og hvor bør og kan jeg dra på mitt studium?
15
Mål 3: Skal formidle UiOs kunnskap og verdier Dette gjør vi bra: 12 % økning i besøk på arrangementer (på nett) fra eksterne 7 % økning i besøk på arrangementer (på nett) fra interne Økning i besøk personpresentasjoner vitenskapelige (45 per måned) Dette må vi jobbe mer med: Arrangementer: er de godt nok markedsført?
16
Mål 4: Økt effektivitet og økt kvalitet internt på UiO Dette gjør vi bra: 21 % økning i besøk på for ansatte-sider Hva må vi jobber med: Mye! Vi er dårlige på internkommunikasjon – må forbedre Andel lesere aktuelt-stoff for ansatte: 34 % Brukne lenker: mål = 100 Resultat = 53 436
17
Mål 5: Økt effektivitet og økt kvalitet i utdanningen Hva gjør vi bra? Økning i besøk på karriere-sider – de som har Livet rundt studier-sidene: 90 % gjenbesøk Dette må vi jobbe med: Lavt besøk på Administrer dine studier. Veldig mange henvendelser til Knutepunktet og Studentinfosentre. Må utbedre viser kartlegging. Delstudier i utlandet-sidene Karriere-sider for alle
18
Hva måler ikke KPI-ene 1.Samarbeid nasjonalt og internasjonalt: støtter nettsidene opp om UiOs mål 2.Lykkes brukerne med å få svar på det de lurer på? Synes de nettsidene fungerer bra? (starter målinger november 2013)
19
Oppsummert: Det går riktige veien!
20
”Gjennom tidene har jeg vært innom mange universiteter sine nettsider. Jeg må si at UiO sine nettsider er fremragende: Oversiktlige, raskt å finne fram, detaljrik informasjon etc. Nærmeste naturlige "konkurrent", UiB, ligger et hakk, om ikke to, bak; sammenlignet med andre, er UiO veldig god. Toppscore! :-)” Student UiO – september 2013
21
Vi må jobbe med: Oppdatering og vedlikehold
22
Vi må jobbe med: Oppfølging av IHR-vedtaket: –Organisering av nettarbeidet (IHR) –studier –Prioritering og ambisjonsnivå: hvilke tema skal vi jobbe med? –Måling av brukertilfredshet: finner folk det de trenger? –Rapportering av resultater til ledere – per enhet
23
Videreutvikling Delstudier i utlandet Administrasjon av studier-sider Karriere-sider Samarbeid med UiO-sider Knytte forskning og studier sammen Internkommunikasjon
25
Hvis UiOs ansatte bruker 2 minutter hver uke på å lete på nettsidene 2 min x 45 uker = 1,5 time per år x 6000 ansatte = 4,8 årsverk
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.