Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen"— Utskrift av presentasjonen:

1 TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Alderspsykiatrisk Forskningssenter/avdeling, Sykehuset Innlandet

2 TID TID-modellen TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens Er en evidensbasert modell – forskning viser solid effekt og gjennomførbarhet TID er et manualbasert verktøy som personalet i samarbeid med legeog eller psykolog anvender for å utrede og behandle atferdsmessige og psykologiske symptomer. Modellen integrerer miljøterapeutiske og medikamentelle tiltak i en helhetlig tilnærming til pasientene. TID bygger på prinsipper fra kognitiv atferdsterapi og personsentrert omsorg. TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

3 TID TID-modellen Modellen krever minimal opplæring: er enkel å lære og er manualbasert. Enkel å integrere i avdelingen uten store ekstrakostnader. Gjennom kritisk systematisk refleksjon i personalgruppen ønsker en å oppnå en hensiktsmessig felles forståelse av atferdsmessige og psykologiske symptomer, og derigjennom teste ut skreddersydde tiltak basert på denne forståelsen. TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

4 TID-modellens tre faser
Registrerings – og utredningsfasen der en systematisk observerer og registrerer symptomer og atferd, innhenter person – og sykehistorie og undersøker pasienten. Andre fase er Refleksjons – og veiledningsfasen der en gjennom et eller flere strukturerte refleksjonsmøter kommer fram til en felles forståelse av symptomer og atferd, og lager en tiltaksplan. Tiltaks – og evalueringsfasen der tiltakene testes ut og evalueres planmessig. TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

5 TID-modellens tre faser forts.
Selv om TID er delt opp i 3 faser som vanligvis følger hverandre, så vil disse fasene ofte overlappe hverandre. Av og til må en sette inn tiltak før en ferdig med registrering – og utredningsfasen. Og av og til må en teste ut tiltak for å oppnå en bedre forståelse og refleksjon om atferden og symptomene. Det vil si at en går tilbake fra tiltaksfasen til refleksjonsfasen. Det er viktig at alle tiltak blir grundig evaluert (slik det er beskrevet i manualen under Tiltaks – og evalueringsfasen). TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

6 TID Manualen TID manualen er et kort og praktisk hjelpemiddel for å kunne gjennomføre TID. Den beskriver hvordan man steg for steg går fram for å iverksette modellen Manualen er et hjelpemiddel under undervisningen og for kursholder TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

7 Deltakelse og gjennomførelse
TID Deltakelse og gjennomførelse Det er av stor betydning at avdelingsleder deltar i opplæringen for å sikre støtte til videre bruk av modellen i avdelingen.  Det er også ønskelig at sykehjemslege event. psykolog deltar så langt det er mulig.  «Øvelse gjør mester» og «fake it, until you make it» , så det er viktig at avdelingen starter å bruke modellen på noen utvalgte beboere så snart som mulig etter gjennomført kurs.  Kursholder vil kunne gi støtte til første TID-refleksjonsmøte TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

8 Innhold i undervisningen
TID Innhold i undervisningen Agenda både dag 1 og dag 2; Demens og atferdsmessige – og psykologiske symptomer ved demens (1 time) Behandling av demens med vekt på personsentrert omsorg (1 time) Opplæring i TID-modellen (2 timer) Det øves på et TID-refleksjonsmøte: rollespill og tenkt case (1 time) Agenda for TID-administratorer dag 2; Opplæring i TID-modellen: TID-administratorrollen, utredningsfasen med vekt på bruk av ulike kartleggingsverktøy (1 time) Opplæring i TID-modellen: refleksjonsfasen og tiltaks – og evalueringsfasen (1 time) Det øves på et refleksjonsmøte med case fra avdelingen (1 time) TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

9 Kurset er godkjent fra:
TID Kurset er godkjent fra: NSF og fagforbundet for sykepleier/ spesialsykepleiere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og vernepleiere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, som meritterende for søknad klinisk spesialist/ klinisk fagstige med 5 timer. Samt 10 timer for TID – Administratorer TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

10 Utfyllende informasjon
TID Utfyllende informasjon TID er detaljert beskrevet i TID-manualen der det forklares hva som bør gjøres steg for steg når en skal utrede og behandle pasienter med utfordrende atferd. I tillegg er det laget en undervisningsfilm på ca. 17 minutter som gir en god illustrasjon på hovedpunktene i modellen. Denne filmen kan lastes ned om en ønsker det på: TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens


Laste ned ppt "TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google