Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hvordan kan fagskolene bli mer synlig og kjent?. Informasjonsarbeid Nasjonalt Fagskoleråd Synliggjøre fagskoleutdanningen som en attraktiv utdanning Muligheter.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Veiledning av elever / lærlinger
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07

Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Dialektisk relasjonsteori
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Godt innhold i avklaring
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
DM NHO som bidragsyter i karriereveiledningen Leiv Roald Thu
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
En smakebit fra Telemark
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Karriereveiledning i Telemark
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
Karrieresenteret, siden sist… Organisatorisk –Gått over i ordinær drift som en partnerskapsorganisasjon –Fått vårt administrative hjem i TFK –Nedskalering.
Prosjekt til fordypning
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Karriereområdet NJF 2014 Arbeidsdokument
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Etikk i pedagogisk arbeid
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Karriereveiledning i grupper
Hvordan gjøre gode karrierevalg
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe Karriereveiledning av flyktninger Quality Airport Hotel Gardermoen 12. og 14. september.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Karriereveiledning nyankomne flyktninger Alta Birgitte Daae Finn Magne Spjelkavik.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Prosjekt: Styrket kompetanseutvikling i arbeidslivet. Innhold
Karrieresenter Hedmark
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark: Hvem er vi? Organisering Hovedmål og målgrupper Ressurs - og kompetansesenter for veiledere Karriereveiledning – slik vi ser det 3 hovedgrep (2006) Karrieresenter Telemark (over til egen drift 2009) Høyskolestudie i karriereveiledning Koordinering av karriereveiledningen i grunnopplæringa Forankring Nasjonal satsning Kompetanseforum Telemark NAV og Telemark Fylke som eiere

Telemark Fylkeskommune Nasjonal enhet for karriereveiledning (VOX) Styringsgruppa Nav Telemark Telemark Fylkeskommune Telemark Fylkeskommune Skoletilbudsteamet Kommuner Koordinator for karriereveiledning i grunnopplæringa Karrieresenter 4 ansatte 1 engasjement Telemark Voksenopplæringa i Telemark v/ 1 rådgiver 1 dag pr uke Koordinator for karriereveiledning i grunnopplæringa; ligger i skoletilbudsteamet i fylkeskommunen. Se har to formelle avtaler med kommunene dette gjelder praksiskurs for ungdomsskoleelever i videregående, samt delfinansisering av frikjøp av lederne i de lokale veilederutvalgene ( alle rådgivere i grunnopplæringen er med i et lokalt veilederutvalg i sitt geografiske område. Senteret er en ressurs for rådgiver ift kompetanseutviklng av ”rådgiverkorpset”. Partnerskapene skal gi økt tilgang, økt kvalitet og profesjonalitet samt et likeverdig tilbud. vi er 5 veiledere samlokalisert med voksenopplæringa Sette KST i perspektiv Vi er ikke NAV som har en forvaltningsrolle Vi er ikke en bemanningsbyrå som hjelpe jobbsøkere å skaffe seg en jobb Hva er det vi gjør? Karrieresenteret: Formelt partnerskap mellom NAV Telemark og Telemark Fylkeskommune Samlokalisert på senteret: Voksenopplæringa 2

Hovedmål og målgrupper Voksne i Telemark over 19 år Tilby oversiktlig og tilpasset informasjon via vår nettside. Levere karriereveiledning av høy kvalitet til voksne i Telemark. Ressurs- og kompetansesenter for karriereveiledning i Telemark - Være en pådriver for profesjonalisering av fagfeltet og bidra til kompetanseutvikling for relevante veiledere i Telemark - Skape arenaer for diskusjon, inspirasjon og erfaringsdeling Bedrifter i endring/omstilling/utvikling. Levere karriereveiledningstjenester til bedrifter i Telemark, knyttet til omstilling og nedbemanning Relevante aktører nasjonalt og i andre regioner Bidra i den nasjonale utviklingen av feltet - Jubileumskonferansen, opplæringspakker OPI – opplæringspakke i interesseutforskning. Teori + praksis. Opplæring i WIE og Jobpics + FOE, individuelt og i gruppe UTV – utviklingsprosjekt i faget Utdanningsvalg. Teori + praksis. Jobpics opplæring og grunnleggende veiledningskompetanse – prøve ut og dokumentere bruken av interesseutforskning (Jobpics), nytten av rammeverket CIP og dialogkonferanse som metode for involvering av foresatte. VOX – nasjonal enhet for karriereveiledning. Bidratt i bok om karriereveiledning, planlegging av konferanse for karrieresenterne i Norge, representant for karrieresenterne inn i VOX. Vox = nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk med særlig vekt på voksnes læring. Skal legge til rette for økt deltakelse i norsk arbeids- og samfunnsliv.

Kompetansestøtte: UTV – prosjektet Utviklingsprosjekt på Stridsklev ungdomsskole Prøve ut og dokumentere bruken av interesseutforskningsverktøy ”Styrke-prosjektet” Utviklingsarbeid Menstad ungdomsskole Synliggjøre og benytte ressurser i «rådgiverkorpset» Fagdager/storsamlinger Kurs- og opplæringspakker i veiledning og interesseutforskning Utviklet og gjennomført 15 sp. studiet «Veiledning i offentlig sektor» Formidle faglig stoff via vår nettside og facebook/Twitter linker Trekantsamtaler med saksbehandlere fra Nav FOE – førveiledning, observasjon og etterveiledning Bidrar med faglige innlegg på seminar, konferanser, media, skriver fagstoff (Rådgivernytt) Samlokalisert/samarbeid med rådgiver - bidra til resultatoppnåelse i TFK på området

http://karrieresentertelemark.no Se på nettsiden og ressurs sidene for veiledere og rådgivere (litt.tips, lenker m.m.)

Hvorfor kommer folk til karrieresenteret? Opplevelse av å ikke mestre jobben Opplevelse av å ikke få brukt seg selv Relasjonsproblemer på jobben Sykemeldt, usikre på veien videre Utslitt; ubalanse mellom jobb-hjem Feilvalg av ymse slag Omstilling eller nedbemanning Jobbsøkerstrategier; tilnærming til markedet, CV, søknad, intervju Har fått innvilget arbeidsavklaringspenger Ønsker mer utdanning Uten jobb Informasjon om yrker eller utdanning

Karriereveiledning…. (slik vi ser det på KST) skal bidra til at veisøker styrker sin beslutningskompetanse gjennom å: identifiserer og formulere sine ønsker og behov, interesser, forutsetninger og kompetanse reflektere over sine valgmuligheter, ta gode karrierevalg for seg selv og dermed ta ansvaret for egen karriereutvikling selv bli motivert og kompetent til å søke informasjon om utdanningsmuligheter, yrker og arbeidsmarked 7 7

En måte å sortere tankene på Hva tenker du om deg selv og dine muligheter? Tanker + - Bruk av CIP Bakgrunn – en modell brukt mye i karriereveiledningssammenheng. Hvorfor bruker vi det? Inspirasjon og rammeverk, en måte å gripe an ofte store og sammensatte utfordringer som kunden beskriver. En fin måte å visualisere utfordringer Sikre at vi stopper opp og går i dybden på de områder som bør undersøkes nærmere. Rammen hjelper oss å ivareta både relevante kunnskapsområder som spiller inn på karrierevalg, og tanker om ”egen tenkning” – hvilke muligheter og begrensninger ser vi i sin situasjon. Evnen til å innhente, bearbeide og vurdere info. er dermed av stor betydning – også på områder som berører livsstil, følelser og verdier. Fordel? Det å se litt systematisk på ”seg selv” og ”markedet” – åpner ofte opp for flere muligheter og gir igjen inspirasjon til å være aktiv. Ofte ser vi at begrensningene IKKE primært er egen kompetanse eller markedet, men ”mellom ørene” i form av tankfeller. Vi inviterer deg til å gå inn i noen ”bli kjent prosesser”. Dette handler om: Bli enda bedre kjent med seg selv Hvem er du? Hva vil du? Hva kan og mestrer du? Hva er du spesielt interessert i? Hva mestrer og liker du ikke? Hva er viktig for deg? Bli enda bedre kjent med valgmuligheter Skaff deg arbeidsmarkedskunnskap! Nettsider, gule sider, kontakter og nettverk. Kunnskap om enkeltyrker Kunnskap om yrker og utdanning Bli bevisst hvordan du tar dine beslutninger! -problemløsningsstrategier Klarer du å bruke kunnskap du har skaffet deg slik at du gjør gjennomtenkte valg? Er de hensiktsmessige eller ikke? Behøver du å gjøre noe annerledes enn det du tidligere har gjort? Ta ansvar for egne valg! Begrensende tanker skaper håpløshet Eks tankefelle: ”jeg lykkes aldri på jobbintervju”. Hva gir denne tanken deg? Å bytte ut tenkningen. Hva kan du si til deg selv i stedet for? VALG Hvordan bruke kunnskapen du har fått ? Godt valg Hva vet du om deg selv og om dine muligheter? Er? Kan? Vil? Kunnskap om seg selv Arb.marked Yrker Jobbsøkerstrategier Utd.muligheter Kunnskap om muligheter

En karriereveiledningsprosess kan inneholde å.. ..stille seg selv noen nye spørsmål – erkjennelse ..få større bevissthet om hva en er god til – selvtillit ..ta andre valg – endring ..legge fra seg noen bekymringer – trygghet ..få ny forståelse for sine muligheter – innsikt ..få tro på at gode ting kan skje - håp Lese setningene! 9

Kunnskapsområder i karriereveiledning Veiledning som fag Menneskesyn, holdninger og etisk bevissthet som baseres på respekt for den andre Bruk av grunnleggende kommunikasjons ferdigheter og karriererelevant kunnskap At vi får til fremdrift og retning i samtalen/prosessen Klarer å balansere mellom informasjon, refleksjon og handling Karriererelevante kunnskapsområder Arbeidsmarked og utdanning Arbeidspsykologiske temaer Jobbsøkerprosessen Grunnleggende veiledningsferdigheter er avgjørende! Interesseutforskningsverktøy m.m. har ingen verdig dersom det ikke er kvalitet på samtalen. Utforskende tilnærming ved hjelp av åpne spørsmål og det at veileder/rådgiver trer ut av ekspertrollen er nødvendig for å sikre at elevens valg står i sentrum. Kirkegaards hjelpekunst – må begynne der eleven er – dersom eleven ber om «lillefingeren» så ikke gi hele hånden!

8. I hvilken grad er du enig i disse påstandene om veilederen 8. I hvilken grad er du enig i disse påstandene om veilederen? Veilederen... Dette blir vi målt på.. Dere blir målt på? Frafall?

9. I hvilken grad er du enig i disse påstandene knyttet til utbytte av selve veiledningen?