Autismespekterlidelser asperger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Autismespekterlidelser, sårbarhet, og noen rettspsykiatriske problemstillinger Jim Aage Nøttestad seniorforsker.
Demens hos personer med utviklingshemming
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
HELSE OG LIVSSTIL.
Björk Thorarinsdóttir
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Fritidslederen min roper hjelp!
Frykt og angst Frykt har adaptiv rolle i barns oppvekst – leder til handling og beskyttelse. Fremmedangst, frykt for dyr, -mørke, -blødende sår, -høye.
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
- en nyttig test i demensutredningen?
Kroppsøvingsdidaktikk
LÆRING Grunnleggende prosesser
Habiliteringstjenesten i Helse Bergen,
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Å leve med ADHD i familien
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Cri du chat (kromosom 5p- syndrom)
DE SISTE DAGER OG TIMER.
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Lek og Læring i barnehagen
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Presentasjon av faghefter:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Aggresjon.
Daniel Stern`s Teori.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Øyvind Urnes. Hva er en personlighetsforstyrrelse etter DSM-IV? Et vedvarende mønster av indre opplevelse og adferd som avviker betydelig fra forventningene.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Utredning av autismespekterforstyrrelser (ASF)
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Fritidslederen min roper hjelp!
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Ledersamling Olweus- programmet
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Autismespekter Barn med autisme og asperger syndrom
Med autismespekter i ryggsekken
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Utskrift av presentasjonen:

Autismespekterlidelser asperger Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege med hjelp fra Sissel Nygaard Overlege Voksenhabiliteringsteamet

Hva er autismespekterlidelser (ASD) Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser (pervasive developmental disorders PDD) En gruppe tilstander med felles kliniske kjennetegn: Barneautisme (infantil autisme) Asperger syndrom (PDD-NOS (pervasive developmental disorder not otherwise specified) og atypisk autisme)

3 hovedgrupper symptomer - Forstyrrelse/avvik i språk/kommunikasjon - Avvik i sosialt samspill - Stereotyp atferd og snevre/begrensa interesser.

Diagnosekriteriene oppsummert Forstyrrelse i : Språk/kommunikasjon Sosialt samspill Stereotyp atferd/snevre interesser I DSM-V: Sosiale samspillsvansker og språkvansker slås sammen. Underdiagnosene forsvinner.

Diagnosen Asperger Autismekriteriene minus språkkriteriet. Skal ikke være psykisk utviklingshemmet. Man er ennå ikke enige om en presis definisjon/beskrivelse av tilstanden. I DSM-V blir Asperger ikke lenger en egen undergruppe, men en del av ASD – autismespekterlidelser.

Forekomst Tallene har sprikt fordi: - det har vært uenighet blant fagfolk vedr diagnosekriterier - ny diagnose (med for 1.gang i DSM-IV/ICD-10) - varierer om man inkluderer bare barne- autisme eller alle med ASD - En del med Asperger diagnostiseres først seint i barneåra eller som voksne.

Forekomst forts Tidligere mente man forekomst 4-5 pr 10 000. Nå : forekomst 3-4 pr 1000 for barneautisme, 6-7 pr 1000 for hele autismepekteret. Stor britisk studie fant 1 pr 100 (Lancet 2006) De fleste enige om at det er flere gutter enn jenter: 3-4:1, men sanns underdiagnostikk hos jenter. Hos de alvorligst rammede med barneautisme kjønnsforhold 1:1.

Øker forekomsten av ASD? Hovedårsakene til at flere diagnostiseres: Mer oppmerksomhet rundt og kjennskap til tilstandene. Bredere diagnosekriterier: Før bare barneautisme, nå hele autismespekteret. Noen pas. havnet før i gruppen psykisk utviklingshemmet som nå kommer i ASD Fører miljøfaktorer også til økt forekomst?

Arvelighet Sprikende tall Monozygote tvillinger: konkordansrate 36-96 % (de fleste mener 80-90%) Dizygote tvillinger: konkordansrate 0-30 % Nyere studier finner høyere rater hos dizygote enn hos søsken ellers – det indikerer at miljøfaktorer kan være av betydning.

Etiologi - genetikk Funnet mange ulike genetiske avvik Kompleks arvelighet – står ulike genavvik for de ulike symptomgruppene? Flere studier indikerer at de ulike symptom-gruppene nedarves uavhengig av hverandre. Noen av funnene/avvikene ved ASD finner man også hos 1. grad slektninger, men i mildere/subkliniske varianter – ”bred autisme-fenotype” - ses hos ca 1/3 av 1. grads slektninger.

Nevrobiologi - oppsummert Sentrale teorier pr i dag: Samspill mellom en rekke gener (og evt miljø) – i de fleste ASD-tilfellene ASD har ikke èn forlaring/årsak Tilstand som affiserer nevronale nettverk; forstyrrelse i utvikling og funksjon Forstyrrelse på synapsenivå

Evnenivå og ASD Ved diagnosen Asperger er man pr def. ikke psykisk utviklingshemmet, m.a.o IQ over 70. Evnetest som WAIS viser ofte store sprik på de ulike deltestene. Noe av det påfallende ved Asperger: Kan være svært stort sprik mellom evnenivå og funksjonsnivå – som ofte er lavt.

Gjennomgang av de områder hvor personer med Asperger (og andre ASD-tilstander) har vansker. Kognisjon Språk Sosial adferd Interesser/rutiner Motorikk Sansestimuli

Kognisjon 3 begreper brukt til beskrivelse av problemområdene ved Asperger: ”Svak sentral koherens” : Fokus på detaljer på bekostning av helheten  probl. med å integrere informasjon og oppfatte meningsfulle sammenhenger. ”Theory of mind” : Evnen til å forestille seg hva en annen person tenker, føler og opplever, og ut fra dette predikere personens adferd.

Kognisjon forts. Eksekutive funksjonsvansker. Eksekutive (utøvende) funksjoner inkluderer arbeidsminne, planlegging, komme i gang med aktiviteter, hemme upassende responser, fleksibilitet for endringer. Prefrontal cortex spiller en viktig rolle her. Svikt her er til stede i alle typer autismelidelser.

Eksekutive funksjonsvansker forts. Både barn med ADHD og barn med autisme har vansker med planlegging og organisering. Vansker med å holde på med flere aktiviteter om gangen. Personer med Asperger er rigide, mangler fleksibilitet. Kan derfor framstå som sta og egne.

Språk – områder hvor Asperger-pas har problemer ”Samtalekunst” – kunsten å konversere, bruk av språket i sosiale sammenhenger. Kommer ikke med ytringer som viser innlevelse, gir ikke støttende kommentarer. Irrelevante kommentarer Kan avbryte og bryte inn i samtaler Kan forsøke på en påtrengende måte å snu samtalen over på sine tema.

Språk - problemområder forts - Bokstavlig tolkning Problemer med å forstå spøk/ironi. Monotont tonefall Pedantisk, formelt språk Vansker med å forstå andres intensjon med en ytring. Problemer med relative/ikke-eksakte begreper, for eksempel ”seinere” , ”snart”.

Språkproblemer forts Bokstavelig forståelse er typisk.

Språkproblemer forts.

Sosial adferd Selvsentrerte (ikke egoistiske). Redusert evne til empati, forstår dårlige andres følelser, og har vansker med å beskrive sine egne. Nedsatt evne til å forstå hvordan andre tenker. Skjønner ikke alltid uskrevne sosiale regler. Regelstyrte, og liker regler. Ærlige, klarer som regel ikke å lyve (heller ikke hvite løgner).

Sosial adferd forts. En del trives best alene, men mange savner kontakt med andre og kjenner seg ensomme. Vennskap: Har en annen forståelse av begrepet vennskap. ”Venn” kan være perifer bekjent. Og motsatt: Kan mene at ”venn” bare er en person som forstår en 100 %, på alle områder.

Sosial adferd forts Øyekontakt: avvikende, flere varianter: - mangler. - intenst stirrende. U.s. vist at en med Asperger ikke ser like mye på øynene til samtalepartneren samtidig som han lytter, går dermed glipp av mye info. Ser på munn og kroppsdeler. Skjønner ikke alltid regler for fysisk kontakt, intimitetsgrenser.

Interesser/rutiner Særinteresse vanlig- dyp interesse for ett spesielt tema (temaet kan skifte over tid). Det er ikke krav om at dette må være til stede for å stille diagnosen Asperger. Behov for rutiner – forklares ut fra de eksekutive funksjonsvanskene? Mange med Asperger tåler brudd på rutiner og uforutsette hendelser dårlig.

Motorikk Mange med Asperger er motorisk klossete. Problemer med koordinasjon. Problemer i ballspill. (Kan også ha sammenheng med vansker med å forstå sosiale samspillsregler). Problemer med balanse. Problemer med rytme. Kan ha påfallende ganglag, lite medbevegelse av armene.

Sansestimuli En del er overfølsomme for visse stimuli. Auditiv overfølsomhet. For skarpe uventede lyder, høyfrekvent kontinuerlig lyd eller mye lyder samtidig (f.eks på kjøpesenter). Taktil overfølsomhet. Klarer f.eks ikke å få klippet håret eller ta noen i hånden. Noen barn insisterer på å bruke bare bestemte plagg.

Sansestimuli forts Visuell overfølsomhet: Overfølsomhet for sterkt lys eller bestemte farger. Smertestimuli: Noen reagerer ikke så sterkt på smertestimuli.

Overganger For personer med ASD er endring vanskelig Det betyr at alle faser i livet som innebærer noe nytt – et skifte – er en utfordring skifte av skoletrinn, særlig overgangene barnehage – barneskole – ungdomsskole – videregående skaper ofte vansker Den største og vanskeligste overgangen: Å bli voksen Det gjenspeiler henvisningene til hab

Hvordan går det med de som har ASD? Fra Patricia Howlin: Blanda bilde 30-40 % får markert bedring ved overgangen til voksen - verbal IQ opp - bedre selv-kontroll - mindre ritualer og bedring sosialt og i kommunikasjon

Komorbiditet Sprikende tall, men en rekke studier viser økt forekomst av mange psykiatriske tilstander: - depresjon - bipolar lidelse - angst - tvangslidelse - ADHD - tics - vrangforestillingslidelser.

Behandling - medikamenter ASD i seg selv kan ikke behandles med medisiner Medisiner gis ved komorbide tilstander.

Behandling forts Kan personer med Asperger lære seg å kompensere for sine vansker? Ja, noen kan det til en viss grad. Men mange har problemer med det bl.a. fordi de ikke klarer å generalisere. Lære pas. og omgivelsene å leve med noen vansker. Psykoedukasjon viktig i forhold til omgivelsene (pårørende, skole, det kommunale hjelpeapparatet).

Positive sider ved Asperger/autisme Dette kan dras nytte av i det daglige livet/ arbeidslivet: Oppmerksomhet på detaljer. Liker rutineopgaver som andre syns er kjedelige. Holder seg til reglene. Somler ikke bort tiden med andre ting. Er alltid ærlige. Er ikke opptatt av sladder.

Nettsteder og litteratur www.autismeforeningen.no www.autismeurope.org www.autismeenheten.no Selvbiografier – noen forslag: Gunilla Gerland, Iris Johansson, Donna Williams

ADHD Uoppmerksomhet Hyperaktivitet Impulsivitet

Medisinering De aller fleste skal ha sentralstimulerende medisiner Problemer med etterlevelse Symptomlette fører ikke automatisk til økt funksjon

Tiltak i arbeidslivet Oversiktlige oppgaver Varierte oppgaver Faste rutiner Fleksibel arbeidstid Mulighet for flere korte pauser i arbeidsdagen En informert kollega som har støttefunksjon Skjerming fra støy/forstyrrende inntrykk

Takk for oppmerksomheten!

O t

O t