Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Med autismespekter i ryggsekken

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Med autismespekter i ryggsekken"— Utskrift av presentasjonen:

1 Med autismespekter i ryggsekken
Tor Einar Lande PPT Ålesund

2 Autismespekter Kvalitative avvik innenfor:
Gjensidig sosial samhandling Kommunikasjon og språk Begrenset og repeterende mønster av aktiviteter og interesser Begrensede interesser, mange har særinteresser Fokuserer på detaljer mer enn helhet Ikke uvanlig med tilleggsdiagnoser

3 Forståelsesvansker Store og sammensatte forståelsesvansker
Vansker med å generalisere Detaljfokus forvirrer forståelsen Opplever hverdagen som uoversiktlig og uforståelig Fører til stress og kraftige reaksjoner Behov for både skjerming for impulser og en ting i gangen Endring tar tid, mye tid

4 Hverdagen Mange oppgaver – ikke en i gangen
Får ikke tid til å gjøre seg ferdig Refleksjon utfordrende Sosial omgang truende Lekser Andre blander seg inn Blir sliten av alle impulser Søsken Dagplanen fungerer ikke Forstår ikke vitser

5 Sta som et esel Står på sitt Svarer ikke
Sint – vi forstår ikke hvorfor Stålhukommelse langt tilbake i tid Forstår ikke hvorfor avtaler må endres Det tar tid å sortere inntrykk Forstår ikke når de skal slutte Skal mye til for å ombestemme seg

6 Hva er utfordrende for ditt barn?

7 Tidsforståelse – har all verdens tid
Tidsbegrep vanskelig 5 minutt igjen Raska på Vi er flere som må på badet før vi reiser Nå må vi reise Nå er timen snart over Friminuttet varer 10 minutt

8 Sanseinntrykk Syn Hørsel Lukt Smak Føle
Mange overreagerer eller har svake reaksjoner på sanseinntrykk

9 Rigid væremåte Tilfreds når dagene er like
Må ha system på det meste – lite spontan Krangling Kan ha ekstrem hukommelse Regelforståelse Forstår ikke hvorfor andre bryter regler Må ha mye forklaring – konkret og detaljert Kan ikke hoppe over noe i tankerekken

10 Rigiditet……

11 Følelseslivet Vi blir irritert når vi ikke forstår
Vi blir sint når vi ikke makter forklare Andre virker truende Andre deler ikke mine interesser Det er så mye jeg må tenke på Vansker med å roe seg ned Kan knytte seg ekstremt til en venn Vil gjøre det jeg er trygg på Uttrykksmåte for følelser vanskelig

12 Dagplan

13 Selvforståelse Mest opptatt av seg selv – andre virker fort truende
Liten forståelse for andres perspektiv og reaksjoner Annet fokus – snakker om sitt, noen ganger hele tiden Andre er innesluttet og stille Sta - nekter å gi seg Språkbruk Eksplosivt sinne: «jeg skal drepe deg» Sosial angst

14 Sosiale utfordringer Dynamikken i ungdomsgruppen Blir mye alene
Nonverbal forståelse Opptatt av seg selv Spesielle/sære interesser Small talk utfordrende Ting tar tid – mye tid Pubertet og kjærester

15 Nonverbal forståelse Gester Tegn Mimikk Ansiktsuttrykk Øyekontakt
Kroppsholdning Intonasjon og stemmebruk

16 Språklig forståelse Helhet og detaljer Forstår ikke vitser
Flerleddede beskjeder vanskelig Trenger mye tid for å forstå Konkrete oppgaver lettere Refleksjonsoppgaver vanskelig Ungdomsspråk i endring Ingen strategi når de ikke forstår ironi

17 Konkret og bokstavelig forståelse……..
Hopp over oppgave 12 I dag kutter vi ut kaffen Det var hodeløst sagt Jeg har det på tungen Syng av full hals Jeg har øyne i nakken Jeg lo meg nesten i hjel Læreren eksploderte i sinne Du er fryktelig vakker

18 Hva utfordringer møter dere? Har dere ideer til løsning?

19 Forlenget responstid Sosiale systemer er dynamiske
Mange inntrykk forvirrer Konkret og bokstavelig tolkning Detaljer tolkes hver for seg Tenker seg lenge om – vi forventer raske svar Resultat: Forvirring

20 En ting i gangen

21 Hjelp og støtte Voksen veileder
Bruk av dagplan – gjennomgang/oppsummering daglig Praktisk hjelp og støtte i overganger God tid – start i tide Konkret forklaring – alt må forklares – mange ganger Aktiviteter Informasjon til familie Faste rutiner Husk at ting tar tid

22 Visualisering Oppfatter visuelle stimuli raskt
Visuell informasjon mindre utfordrende enn auditiv Kan bruke nok tid Ingen forstyrrer Godt øye for detaljer

23 Hvordan kan vi utnytte visualisering i hverdagen?

24 Time out Trenger småpauser Vanskelig å meddele behov
Pause på toalett dårlig løsning Bruk time out tegn 2 valg Konkrete avtaler om lengde og innhold Kan trenge flere i løpet av en time

25 Selvstendighetstrening
Daglige gjøremål på skolen Konkret dagplan: hvor, med hvem, innhold, tid Tidsforståelse Tur og reiser Uttrykke sine behov SMS trening/IKT løsninger Prosess matlaging Psykologisk førstehjelp, Kat , PMTO og ART Sosiale historier

26 De vanskelige overgangene
Barnehage/barneskole Mellomtrinn Ungdomstrinn Videregående opplæring

27 Rettigheter Tilpasset opplæring Spesialundervisning
Individuell opplæringsplan (IOP) Ansvarsgruppe Individuell plan (IP) Individuell plan Støttekontakt/avlastning/stønader Tilrettelegging VGO Botrening


Laste ned ppt "Med autismespekter i ryggsekken"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google