Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fritidslederen min roper hjelp!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fritidslederen min roper hjelp!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fritidslederen min roper hjelp!
Vårres regionalt brukerstyrt senter Midt Norge 1 1

2 Attention deficit hyperactivity disorder Nevrologisk forstyrrelse
Hva er.....AD/HD Attention deficit hyperactivity disorder Nevrologisk forstyrrelse Oppmerksomhets forstyrrelse med eller uten hyperaktivitet 2 2

3 Oppmerksomhets- / konsentrasjonsvansker Hyperaktivitet
AD/HD Kjernesymptomer: Impulsivitet Oppmerksomhets- / konsentrasjonsvansker Hyperaktivitet 3 3

4 Impulsivitet Handler uten å tenke seg om Er der ting skjer
Vansker med å vente på tur Forstyrrer andre Svarer før spørsmålet er stilt Er kjappe til å finne unnskyldninger / forklaringer når de blir konfrontert med noe Henvisning – ved mistanke Utredning – informasjon Diagnose – sorgreaksjon - avvisning Oppfølging – tiltak – ikke bare medisinering 4 4

5 Oppmerksomhet - konsentrasjon
Vansker med å konsentrere seg om oppgaver Overfokusering Lett avledbar Kan ikke lytte Tar inn alt på en gang 5 5

6 Hyperaktivitet Kan ikke vente Overaktiv – løper i stedet for å gå
Tar risiko – oppsøker farer Indre hyperaktivitet – indre uro Hyperverbal – snakker – snakker …. 6 6

7 Tourettes syndrom Nevrobiologisk tilstand
Tics – ufrivillige bevegelser Verbale tics Tvang Tankespinn – tar all konsentrasjon 7 7

8 Asperger Asperger syndrom er en autisme spekter lidelse – autisme er en utviklingsforstyrrelse Sosial interaksjon – samspill med andre Kommunikasjon – det å kunne snakke med andre – forstå hva de sier 8 8

9 Asperger Kunne gi uttrykk for hva en selv vil – eller tenker
Begrenset adferds repertoar Avhengig av rutiner 9 9

10 AD/HD Sosialt samspill
Sosial umodenhet Sterk grad av selvsentrering Lav frustrasjonsterskel Problemer med å få med seg alle signalene / kodene i et samspill Misforstår lett 10 10

11 AD/HD Sosialt samspill
Vanskeligheter med å forstå og forholde seg til regler Må ha gjentatt og tydelig forklaring / informasjon De øvrige i en gruppe / lag og lignende må få forklaring på forskjellsbehandling Alt dette gjelder også for TS og AS – noe av det i sterkere grad 11 11

12 ødelegger selvtillitten Klovnerolle når en situasjon ikke mestres
Sårbare barn Serier av nederlag ødelegger selvtillitten Klovnerolle når en situasjon ikke mestres 12 12

13 raske til å få raseriutbrudd Trenger forutsigbarhet,
Aggresjon Noen barn er veldig raske til å få raseriutbrudd Trenger forutsigbarhet, Takler ikke at ting skjer på andre måter enn de hadde tenkt… 13 13

14 Aggresjon Hvordan unngår vi raseriutbrudd?
Være i forkant – se hva som kan / holder på å skje. Unngå “inneklemte” situasjoner Unngå uventede – ikke varslede endringer For mange–unngå kroppskontakt For noen – fysisk kontakt 14 14

15 Taktil skyhet / kroppsforståelse
Misliker berøring Kjenner ikke grad av berøring Forstår- / kjenner ikke når en selv berører Vet ikke ”hvor kroppen er” Motoriske vansker Høy smerteterskel 15 15

16 Kjennetegn Tourettes syndrom
Tics – ufrivillig gjentakelse av bevegelser, ord og lyder – vedvarer over en viss tid Kan ha tillegg med tvang – ritualer Muskelspenninger - smerter 16 16

17 Kjennetegn Asperger Forstår ikke sosialt samspill
Dårlig evne til innlevelse / empati Vansker med å forstå sammenhenger Svært rutinepreget 17 17

18 Muskelspenninger Tilrettelegging Oppvarming Viktig med god uttøying
Pauser for å kunne ta seg inn igjen Ta høyde for variabel yteevne 18 18

19 Dårlig motorikk / koordinasjon / kroppskontroll / tics
Tilrettelegging Dårlig motorikk / koordinasjon / kroppskontroll / tics Noen aktiviteter blir uoverkommelige Tren på det som fungerer – ikke det de ikke får til – eks. hoppe over enkelte ting Sørg for nok armslag for å unngå unødig knuffing Plassering i rekka / på banen / ved venting 19 19

20 Struktur Tilrettelegging Vite hva en skal gjøre
Hva er det neste som skal skje? Repeter regler og klargjør rolle – jevnlig Beskjeder skal være enkle, konkrete og enkeltvis – gi mening og være lette å huske 20 20

21 Struktur Tilrettelegging
Kontakt med barnet – helst øyekontakt (noen takler ikke øyekontakt – da må vi finne andre metoder for å sikre at de får med seg informasjonen – eks. repetere beskjed) Vær forutsigbar – varsle endring i forkant Dårlig tidsforståelse – gi konkret informasjon eks. en runde til ikke 2 min. Bruk SMS, e-post, telefon for beskjeder 21 21

22 Ikke skap problematiske situasjoner
Tilrettelegging Ikke skap problematiske situasjoner Eks. alle rusher inn i dusjen – gi oppgaver som gjør det naturlig at barnet ikke kommer rushende samtidig med de andre – egen garderobe? Samle inn utstyr? Ekstra tøye – øvelser? Gi ros for det de får til – ikke kjeft for det de ikke mestrer 22 22

23 Samarbeid med foreldre
Tilrettelegging Samarbeid med foreldre Positiv tilnærming Våg å ta opp ting Åpenhet viktig Unngå mobbing – lett å fyre opp hyperaktive barn Ukeplan – oversikt over de ulike aktiviteter – hva spillerne skal gjennom 23 23

24 Holdninger Alle barn har lik rett til fritidsaktiviteter
Vær rettferdig Våg å ta opp ting Åpenhet viktig Unngå mobbing – lett å fyre opp hyperaktive barn Styrk selvtilliten – krav, men realistiske Bli glad i barna 24 24

25 Aktuell forskning Stray (2001;2009) og Stray et al (2009) har tidligere funnet at barn med AD/HD i tillegg til å ha vansker med å regulere oppmerksomhet, impulsivitet og aktivitet har problemer med å regulere muskeltonus i en del muskelgrupper. Muskulaturen blir ”stivere” etter hvert som den blir brukt. Dette gjelder muskulatur i fingre, underarm, skuldre, rygg, hofter, legger og føtter. 25 25

26 Aktuell forskning Muskulære reguleringsproblemer og smerter hos voksne med AD/HD. (Stray et al 2013) Problemer med å slippe spenning i muskulatur påvirker bl.a. flyten i bevegelser. Bevegelsene blir rykkete, stakkato og ujevne, spesielt når de gjentas over tid. Problemene kan bl.a. gå ut over finmotoriske aktiviteter som for eksempel håndskrift. Høy spenning i skulder-, rygg- og hoftemuskulatur hemmer bevegelse og respirasjon. 26 26

27 Aktuell forskning Innsikt (Nasjonalt kompetansesenter for AD/HD, Tourettes syndrom og narkolepsi’s tidsskrift) – artikler om forskjellig forskning. Eksempel: Tourettes syndrom og eksplosive raseriutbrudd – forekomst og risikofaktorer (Chen et al 2013) 27 27


Laste ned ppt "Fritidslederen min roper hjelp!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google