Inga Bostad: Dannelse og utdannelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Når kunnskap blir handling
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Møteplass for etisk refleksjon
Etikkutvalg for fagskolen
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Danning i skolen – et truet prosjekt?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Dialogen som pedagogisk verktøy
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Veiledning av studenter
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Kvalitet i de gamle etablerte doktorgrads- programmene – noen refleksjoner fra innsiden Roger Strand Senterleder, Senter for vitenskapsteori, UiB Medlem,
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Status for arbeidet med utvikling av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Disposisjon Bakgrunn bilde 2-4 Mandat bilde 5-6 Målgrupper bilde 7 Definisjoner/eksempler.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Kvalifikasjonsrammeverket
Senter for læring og utdanning
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Rettskilder til fots - Innledning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tverrfaglige tema.
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Inga Bostad: Dannelse og utdannelse

Hvem? Et frittstående utvalg ble nedsatt innenfor sektoren i mai 2007 Dannelsesutvalget – om dannelsesperspektiver i høyere utdanning Utvalget har bestått av: Inga Bostad, Universitetet i Oslo (leder) Terje André Arnøy, Norsk Studentunion Odd Einar Dørum, stortingsrepresentant, Oslo Bernt Hagtvet, Universitetet i Oslo Berit Rokne Hanestad, Universitetet i Bergen Anders Lindseth, Høgskolen i Bodø Lars Løvlie, Universitetet i Oslo Roger Strand, Universitetet i Bergen

Mandat I lys av kvalitetsreformens evalueringer, Bolognaprosessen og Lisboastrategiene: Hvordan ivaretas den akademiske i våre studier? Hva kjennetegner den helhetlige etiske og vitenskapelige standarden innenfor høyere utdanning? Hvordan formidles universitets og høgskolenes grunnverdier til nye generasjoner akademikere? Hvordan ivaretas universitets og høgskolenes ansvarfor samfunnsbyggingen og for den demokratiske dannelsen?

Akademisk dannelse: Gjennomtenke formålet med høyere utdanning: Utdannelsen som en (modnings)prosess (noe vi er) En utdannelse som varer ved, gir perspektiver på livet, noen etiske standarder, evne til å overføre kritisk denne dannelsen på aktuelle samfunnsutfordringer

Historisk tilbakeblikk: Antikken: Dannelse som dygd og foredling av karakteregenskaper Middelalder: Hjertets og åndens dannelse 1700-tallet: Det autonome individ 1800-tallet: Bildungstradisjonen (Tysk dannelsesidealisme med utdanningsreform)

Dannelse – vidt og begrenset Personlig dannelse: Akademisk dannelse: Barnehagen Profesjonsdannelse Skolen frie studier Livslang læring…

Hvorfor dannelsesdebatt nå? 4 problemfelter: 1. endringer i verden utenfor akademia 2. endringer i den enkelte students livssituasjon 3. skiftninger i forholdet mellom fagene 4. nye typer press på arbeidsmarkedet Vi står i en brytningstid; økende konkurranse, krav om resultater, spissing av forskningen, klarere profil og konsentrasjon

Utfordringer og rammer for et dannelsesbehov Utdanningen fragmenteres og spesialiseres Kortere og mer komprimerte studier Samfunnet økende behov for vitenskapsbasert kunnskap Økende krav til å forstå og samhandle med andre fagfelt, på tvers av tradisjonelle disiplingrenser

Hva vil vi at våre unge skal lære Hva vil vi at våre unge skal lære?) Platon/Gorgias: politikk og utviklingen av samfunnet er intimt vevet sammen med utdanning og opplæring . Grunnleggende spørsmål: Hvem er utdanningen til for? Hva er utdanningens formål? Det pedagogiske paradoks: Hvordan utvikle frihet og autonomi der det finnes tvang?

Er kunnskapen verdinøytral Er kunnskapen verdinøytral? Hvilket ansvar har vi i forhold til studentenes modning og vekst som mennesker? Dannelse: Fordrer en holdning til fag, læring og kunnskap (alltid åpen og utfordrende. Eks. “Hva er natur?”, ”Har vi noen estetiske intuisjoner?”) Søken etter sannhet, kritisk refleksjon, metaanalyser og perspektivmangfold

Behovet for dannelse: 3 teser 1. tese: Dannelse i utdannelse handler om enkeltmennesket i systemene Dannelse innebærer at mennesket blir myndig, lærer seg å tenke selv Fra den overtalende til den overbevisende lærer/formidler

Til saken – fra tilskuer til deltaker Engasjerende undervisning: Kritisk, systematisk og kreativ. Flere spørsmål og færre svar Å bli kastet ut i forvirringens hav (moteksempler og påstander som krever begrunnelser) Å lære noe nytt - om en selv og omverdenen er å åpne seg opp for det fremmede og ukjente

Tese 2: Kunnskapssamfunnets kunnskapsbegrep: Begrensende Målrasjonalitet Kortsiktig nytteperspektiv

Tese 3: Reformenes strukturhysteri Memorering fremfor forståelse, samt at økt arbeidsmengde og vurdering gir mindre rom for eksperimenter og spørsmål/samtale Problemene må drive læringen fremover!

Hva binder universitetsstudiene sammen? En grunnleggende innføring i og refleksjon over vitenskapelig tenkemåte og kunnskapsformer, motivasjon for kreativitet og konstruksjonsevne Fordrer en etisk, estetisk, digital, kulturell, rettslig og biologisk forståelse Kunnskap som ansvar (vitenskap til hva og hvorfor?) En overbygning – skape et overblikk, en sammenheng....

Akademisk dannelse (Yale 2003): 1. (Evnen til å) forholde seg prøvende og kritisk til omverdenen og til å stille interessante spørsmål om verden 2. () sette faktaopplysninger inn i videre rammer, samle informasjon fra flere kilder og vurdere denne informasjonen på presis og fruktbare måter 3. () underkaste et tema vedvarende og disiplinert analyse, med flere enn en metode og forståelsesformer 4. () forbinde og integrere ulike forståelsesrammer og på den måten skape kunnskap eller persepsjoner som ikke var tilgjengelig ved bruk av bare en linse

Fortsettelse Yale: 5. () uttrykke ens tanker presist og overbevisende 6. () ta initiativet og mobilisere egen tankekraft uten å vente på instruksjoner fra andre 7. () arbeide med andre på måter som frembringer et resultat som ikke kunne vært skapt på egen hånd 8. () se seg selv som medlem av et større fellessakp, lokalt, nasjonalt og globalt, og erkjennelses av at ens egne krefter og talenter står i tjeneste for et større, felles gode

Parallelle prosesser Norge: Dublin Descriptors/Bolognaprosessen Krav til PhD-graden: adapt a substantial process of research with scholarly integrity; are capable of critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas; can communicate with their peers, the larger scholarly community and with society in general about their areas of expertise; can be expected to be able to promote, within academic and professional contexts, technological, social or cultural advancement in a knowledge based society.

Europeiske kvalifikasjonsrammeverket: Use specialised knowledge to critically analyse, evaluate and synthesise new and complex ideas that are at the most advanced frontier of a field Extend or redefine existing knowledge and/or professional practice within a field or at the interface between fields Demonstrate substantial leadership, innovation and autonomy in work and study contexts that are novel and require the solving of problems that involve many interacting factors

Nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning Utdanningen til PhD bør (utdrag): ha innsikt i generelle vitenskapsteoretisk/ kunstteoretiske problemstillinger beherske fagområdets vitenskapsteori og metode kunne bidra til utvikling av nye teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og vurdere disse kritisk ha innsikt i relevante forskningsetiske problemstillinger

Fra debatten i media: Statsråd Aasland:” (…) Utdanningenes oppgave blir da å gjøre studentene kjent med grunnprinsippene for vitenskapelig tenkning og forskningens etikk, men også å utstyre dem med et tankemessig verktøy som de selv kan bruke til å skille sant fra usant og holdbart fra uholdbart.”

3 konklusjoner: 1. (utvalget) foreslår å styrke studentenes evne til refleksjon, gjennomtenkning og vidsyn gjennom fordypningsfag, utvidet bachelor og egne studieprogram 2. foreslår å legge til rette for nyskapende undervisning gjennom egne sentre og kompetanseheving (f.eks. studietermin) 3. ønsker en kritisk debatt rundt innholdet i studiene ved høyere utdanning