Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
SKuL seminar

2 Design og artikkel format
Innledning med forskningsspørsmål/problemstilling/mål Forskningsoversikt Teori Metode Analyse Drøfting Konklusjon First name Last name | Faculty

3 Fra tema til forskningsspørsmål/problemstilling
Et godt forskningsspørsmål/problemstilling er avgjørende for kvaliteten på forskningsprosjektet

4 Fra tema til forskningsspørsmål/problemstilling
En god problemstilling Hvordan, hvorfor eller hvilken…. (hva – mer beskrivende) Ikke ja/nei spørsmål Rett på sak Håndfast, konkret og avgrenset Ingen ord som kan misforstås Tidlig ute med et verb – ikke normativt Ramme inn med tema, kontekst og målgruppe

5 Elementer i problemstillingen
Spørreord Verb (innby til drøfting og nyanser) Fenomen Aktører Kontekst First name Last name | Faculty

6 Formuler forskningsspørsmål/problemstilling
First name Last name | Faculty

7 Ny utgave av forskningsspørsmål
First name Last name | Faculty

8 Innledning Hvorfor (aktualisering) Hva (mål og forskningsspørsmål)
Hvordan (metode og materiale) Struktur på teksten First name Last name | Faculty

9 Forskningsoversikt Du skal ha en oversikt over tidligere forskning på tema/feltet – nasjonal og internasjonalt FØR du begynner Avgrense egen forskning Begrunne behovet for egen forskning Skape en debatt med tidligere forskning i din artikkel/kapittel First name Last name | Faculty

10 Hvordan begynne Formuler forskningsspørsmål (metode og mål)
Les tidligere forskning (ide til teori kanskje) Forbered deg på metoden – les metodelitteratur Forbered datainnsamling godt Datainnsamling – logg Bestem tidsskrift – sett deg inn i sjanger og lengde Innledning First name Last name | Faculty

11 Et eksempel fra Odd Tore
Tittel Tensions for primary school pupils when working with multiplication tools Mål The aim of the present study is to contribute to the research on using tools in elementary classrooms by characterising possible tensions when pupils discuss with their teacher and among themselves the relationship between physical tools and intellectual tools such as symbols while working on multiplication. Problemstilling What are the tensions in pupils’ appropriation of tools while working on multiplication in primary school? Tidligere forskning Appropriation, tensions and tools. Multiplication in primary school. Use of tools in mathematics instruction. Metode From a sociocultural perspective, we do not regard classroom practices as a window to individual cognitive processes. Instead, these practices should be viewed as a process of participation in classroom activities. Therefore, suitable units of analysis for capturing the tensions in the appropriation processes are the interactions (or rather subsections of interactions) that occur when the pupils are working on multiplication. These interactions include the dialogues among the participants, the activities they perform and their discussions about the tools they use during these activities.

12 Lag en oversikt Tittel Mål Problemstilling
Områder for forskningsoversikt Metode First name Last name | Faculty


Laste ned ppt "Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google