SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Lilandspeiderne Informasjon.
Månedsevaluering november 2011
Hvordan stimulere barns lek i naturen
KLASSELEDELSE.
Danning – å skape seg selv
Den Norske Skolen i London
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Barnehagen som kulturarena
Barns læring, voksnes ansvar!
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Evaluering av november på Blå avdeling:
Månedsevaluering Januar 2012 Barna utfolder seg i snøen, er kreative og skaper. (Kunst, kultur og kreativitet) Gjennom dramatisering av Eventyr ute tar.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Den entusiastiske lærer
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE I TU BARNEHAGE Onsdag,
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul grønnbasen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kapittel 1 SAMSPILL.
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Siste året i barnehagen
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING I ET SOSIALT OG KULTURELT FELLESSKAP.(BARNEHAGELOVEN §)

SOSIAL KOMPETANSE HANDLER OM Å KUNNE SAMHANDLE POSITIVT MED ANDRE I ULIKE SITUASJONER. SAMHANDLING/SAMARBEID, HJELPE HVERANDRE, VENNSKAP OG MESTRING, ER VIKTIG FOR Å UTVIKLE DEN SOSIALE KOMPETANSEN. GJENNOM OMSORG, LEK OG LÆRING VIL BARNS SOSIALE KOMPETANSE, BÅDE BLI UTTRYKT OG BEKREFTET, VED AT BARN VISER EVNE TIL Å LEVE SEG INN I ANDRES SITUASJONER OG VISE MEDFØLELSE. BARN KAN TIDLIG VISE AT DE BRYR SEG OM HVERANDRE, LØSE KONFLIKTER OG TA ANDRES PERSPEKTIV. BARN KAN TA HENSYN OG VISE OMSORG. DETTE SKJER BÅDE GJENNOM KROPPSLIGE OG SPRÅKLIGE HANDLINGER. (HENTET FRA RAMMEPLANEN) DESSUTEN ELSKER SMÅ BARN Å FÅ HJELPE TIL OG VISE AT DE KAN OG KLARER.

SAMARBEID OG VENTE PÅ TUR ER VIKTIG FOR Å FÅ GODE RELASJONER MED ANDRE BARN.

HJELPE HVERANDRE GJENNOM SAMARBEID OG SAMHANDLING.

HJELPE HVERANDRE BÅDE INNE OG UTE.

MESTRING - SE HVA JEG KLARER MESTRING - SE HVA JEG KLARER. ALEN KOM SEG BÅDE OPP OG NED, VED EGEN HJELP.

Å FÅ LOV TIL OG HJELPE. KASPER PÅ TUR TIL VASKEROMMET MED KLESVASKEN Å FÅ LOV TIL OG HJELPE. KASPER PÅ TUR TIL VASKEROMMET MED KLESVASKEN. KNAPPEN ER HØYT OPPE, MEN JEG KLARER.DØRA MÅ LUKKES OG KURVEN SETTES PÅ PLASS.

BLOMSTER MÅ VANNES OG GULV MÅ KOSTES.