Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Ny lov om folkehelsearbeid
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Fagforeningens arbeid for mangfold
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Nordisk tilsynskonferanse
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Strategiarbeid i praksis
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Frivilligpolitikk i Askim
Organisasjonene som tjenesteleverandører : Merverdi og utfordringer Topplederkonferansen, Frivillighet Norge 12. januar 2011 Sturla J. Stålett, generalsekretær.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Friluftsrådenes Landsforbund
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Dialogkart 1. Vår fremtid FN definerer: –«near aged» (55-64 år) –«young aged» (65-74 år) –«old old» (75-84 år) –«oldest old» (85+) 2030 (SSB): Hvor mange.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Lek og Læring i barnehagen
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Frivilligheten i fremtiden. HVORFOR KOMMUNAL FRIVILLIGHETSPOLITIKK? Potensialet er enormt –dersom frivilligheten får større rom til selvutvikling En tverrsektoriell.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Tomrefjord Pensjonistlag
På sporet av en lokal frivillighetspolitikk?
Framtidens kommuner og regioner
Hvorfor satse på IA? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Hvorfor satse på IA?.
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Utskrift av presentasjonen:

Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten i velferdsstaten har endret frivillighetens innhold • Statlig politikk i forhold til frivilligheten fra 1970-tallet • Frivilligheten organiserer seg • Intensjonsavtale mellom KS og Frivillighet Norge i 2011

Styrket vekt på frivillighetens deltagelse i folkehelsearbeidet • Stortingsmelding 29 – Morgendagens omsorg «Ta i bruk samfunnets totale omsorgsressurser» • Stortingsmelding 34 - Folkehelsemeldingen «styrket frivillighet og deltagelse i folkehelsearbeidet» – En helhetlig frivillighetspolitikk – Frivillighet som en folkehelseressurs • Lov om Folkehelse – § 4 slår fast kommunenes ansvar i folkehelsearbeidet « Kommunen skal medvirke til at helsemessige hensyn blir ivaretatt av andre myndigheter og virksomheter. Medvirkning skal skje blant annet gjennom råd, uttalelser, samarbeid og deltagelse i planlegging. Kommunen skal legge til rette for samarbeid med frivillig sektor».

Frivillighetspolitikk i norske kommuner ? Spørreundersøkelse (KS) i norsk kommuner viser: • Ca. 70 % har ingen slik politikk • Ca. 20 % har en slik politikk/plan • Ca. 10 % vet ikke • Hvis nei, vil en slik politikk bli iverksatt? - 43% nei - 26% ja • Fravær av politikk betyr ikke nødvendigvis at det ikke foregår ulike former for samarbeid

Hvorfor er frivilligheten viktig i folkehelsearbeidet • Deltagelse i organisasjoner viktig for den enkelte – NYTTE, TRIVSEL, IDENTITET • Et levende org.liv viktig for samfunnets sosiale kapital - tillit • Frivilligheten fyller oppgaver i lokalsamfunnet der det offentlige ikke strekker til • Frivilligheten gir innspill til utforming av politikken i et lokalsamfunn – demokratiperspektivet • Frivilligheten gir rom for å utløse ressurser som ellers ikke benyttes – ressurssterke pensjonister

Hva bidrar til å hindre utvikling av samarbeid mellom kommunen og frivilligheten i folkehelsearbeidet • Manglende bevissthet i kommunene om den betydning deltagelse i lag og foreninger innebærer for den enkelte og for samfunnet • Manglende oversikt/karlegging av de lag og foreninger som er aktive i kommunen • Presset kommuneøkonomi, betyr nedprioritering av disse temaene • Svak evne i mange lag og foreninger til å fortelle om sin aktivitet • «Forgubbing» - liten vekt på medlemsrekruttering – nye medier • Manglende vilje til samarbeid over grenser – fravær av innovasjon

Vår oppgave som folkehelsekoordinatorer kan være å: • Skape bevissthet politisk og administrativt om de ressurser som frivilligheten representerer – Skape oversikt over frivilligheten – Synliggjøre de oppgaver i kommunen der folkehelsearbeidet kan «nyttiggjøre» seg frivilligheten – Legge til rette for fysiske møteplasser – Bygge samarbeidsavtaler – Bevisstgjøre frivilligheten på viktigheten av informasjon – Dialogfora / koordineringspunkter – Bistand i form av ulike typer kompetanse – Økonomisk støtte