Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Organisasjonene som tjenesteleverandører : Merverdi og utfordringer Topplederkonferansen, Frivillighet Norge 12. januar 2011 Sturla J. Stålett, generalsekretær.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Organisasjonene som tjenesteleverandører : Merverdi og utfordringer Topplederkonferansen, Frivillighet Norge 12. januar 2011 Sturla J. Stålett, generalsekretær."— Utskrift av presentasjonen:

1 Organisasjonene som tjenesteleverandører : Merverdi og utfordringer Topplederkonferansen, Frivillighet Norge 12. januar 2011 Sturla J. Stålett, generalsekretær

2 3, ikke 2: •Ikke offentlig vs. privat, men •OFFENTLIG – IDEELL – KOMMERSIELL •Ideell sektor må ikke slås sammen med eller forveksles med kommersiell sektor under samlebetegnelsen ‘privat’. Sturla J. Stålsett

3 To advarsler: •Offentlig ‘instrumentalisering’ av frivillig/ ideell sektor kan bidra til å undergrave dens særpreg •Manglende bevissthet om forskjellen kommersiell/ideell kan bidra til å utslette de ideelles særpreg, og undergrave deres livsvilkår Sturla J. Stålsett

4 Faren for ‘instrumentalisering’ •Ideell sektor kan ikke uhemmet gjøres til det offentliges lydige redskap og økte kapasitet •men kan, og bør i større grad enn nå, inngå som en bevisst og ønsket del av offentlig politikk, ikke minst i kommunene Sturla J. Stålsett

5 Ressurs? Ja, men: •Frivillighet er først og fremst kvalitet, ikke kapasitet (selv om denne også er betydelig) •Frivillighet/ideell sektor som ‘ressursbesparelse’ for det offentlige, eller som kommersielle interessers ‘lånte fjær’ eller ‘humane fasade’ risikerer å undergrave essensen av hva ideell sektor handler om. Sturla J. Stålsett

6 Ikke bare ‘supplement’ •Ideell sektor er en integrert, vital, kritisk og livsnødvendig del av velferdssamfunnet •i fortid, nåtid – og framtid? Sturla J. Stålsett

7 Veier framover •Politisk pr(os)ess for å styrke ideell sektors plass i morgendagens velferdssamfunn –Samfunnskontrakt, el.l. •Samspill og utviklingsarbeid: –Hva er en naturlig og hensiktsmessig arbeidsdeling offentlig/ideell/kommersiell i velferdssektoren? –Hva er effektivitet? –Hva er kvalitet? Hvordan måler vi velferdskvalitet? –Konkurransens begrensning og samarbeidets styrke –Innovasjon og entreprenørskap – ‘nedenfra’. Sturla J. Stålsett


Laste ned ppt "Organisasjonene som tjenesteleverandører : Merverdi og utfordringer Topplederkonferansen, Frivillighet Norge 12. januar 2011 Sturla J. Stålett, generalsekretær."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google