Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
Fra ord til liv Mars 2011.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Hønefoss politistasjon
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring

IKT Orkide Ledelse og Skole
- roller og forventinger
Frontlinjeserivce
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Bodil Nysveen.
Dialogen som pedagogisk verktøy
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Velkommen til opplæring- en ny start!
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny rammeplan for barnehagen
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Velkomen til kurskveldar for støtte- og fritidskontaktar !
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk i pedagogisk arbeid
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Lek og Læring i barnehagen
Fritid med Bistand.
Drop-In metoden i skolen
Modellkommunene Hva er unikt?
Karriereveiledning i grupper
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Veiledning og rådgiving
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Problemløsning.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Bilde inn Personalpolitikk. Temaer  Rekruttering  Motivering  Kompetanseutvikling  Evaluering.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Grunnleggende om veiledning
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner Møter/kommunikasjon på tvers av tjenester Informasjon og samtykke Primæroppgaven – tid og ressurser Indikator – resultat – evaluering-justering

Veiledning Det første møte – kontaktetablering : Presentasjon – rolle/funksjon Forventninger – samarbeid - ansvar Hva skjer videre – spørsmål Informere om andre tjenester Introdusere noen personer

Veiledning Informasjon : Behov for kunnskap Referanserammer Begreper Timing – aktualitet Muntlig – skriftlig Gruppe, individuelt

Veiledning Programrådgiver : Primærkontakt Koordinere tjenester Videreformidle kontakt Følge opp Oppfølging ut over to år

Veiledning Programrådgivers oppgaver : Vurdere deltakelse i programmet –vedtak Informere om introduksjonsordningen –innhold og ansvar – rettighet/plikt Kartlegging – skrive CV – individuell plan OBS! Ikke knuse drømmer

Veiledning Programrådgiver : Sikrer at deltaker innhenter nødvendig informasjon ad godkjenning og vurdering Innhenter evt. sakkyndige til felles samtaler Gir løpende informasjon og veiledning Legger vekt på å skape nettverk i arbeidsliv og organisasjoner.

Veiledning Veiledningsmetodikk : Definisjon i temahefte : Veiledning er en pedagogisk og relasjonell metode med oppdagelse og læring, vekst og utvikling som mål, og der den lærende er i fokus.  

Veiledning Å lære er å oppdage – begge parter er i en læringsprosess. Som veileder lærer jeg den andre å kjenne. Viktig at veiledning er en prosess og at ”løsningen” ikke er gitt på forhånd.

Veiledning parallelt med løpende informasjon Synliggjøre veier, muligheter, utfordringer og mulige konsekvenser – åpne spørsmål. Motivasjon må komme fra den enkelte – vi kan trigge tankene

Veiledning Hva skjer hvis ?: Om språk og kontroll og innflytelse Om foreldrerollen og kontakt med barna Om voksenmodellen Hva stenger ? Migrasjonsfaser – mange med de samme opplevelsene

Veiledning Jo Nesbø om språk : Å ha et eget språk handler dypest sett om å ha full ytringsfrihet Å gi avkall på den presise kommunikasjon er å iføre seg en tvangstrøye. Ingen gjør det frivillig. Ingen bytter et helt verktøyskrin mot en hammer !

Veiledning God veiledning skaper mindre støy og frigjør ressurser Synliggjøring av mestring og progresjon motvirker resignasjon Veiledning gir deltakeren en opplevelse av å ha gjort jobben selv

Vær ydmyk i rollen – det er den andres liv det gjelder   Kierkegaard : Om jeg vil lykkes med å føre et menneske mot et bestemt mål, må jeg først finne mennesket der det er og begynne akkurat der. Den som ikke kan det, lurer seg selv når han tror at han kan hjelpe andre. For å hjelpe noen må jeg nok forstå mer enn hva han selv forstår, men først og fremst må jeg forstå det han selv forstår Om jeg ikke kan det, så hjelper det ikke at jeg kan og vet mer.. Vil jeg allikevel vise hvor mye jeg kan, kommer det av at jeg er stolt og hovmodig, og egentlig vil bli beundret av den andre i stedet for å hjelpe han. All ekte hjelpsomhet, begynner med ydmykhet overfor den jeg vil hjelpe, og dermed må jeg forstå at dette med å hjelpe ikke er en vilje til å herske, men en vilje til å tjene. Kan jeg ikke dette, så kan jeg ikke hjelpe noen

Veiledning Respekt og likeverd Ha nok tid og sikre kommunikasjon(tolk) Vær godt forberedt Vær nysgjerrig og oppmuntrende Ikke gi svarene men bidra til at de oppdages gjennom åpne spørsmål Anerkjenne initiativ og beslutninger

Veiledning Til ettertanke : Vi vet best - ekspertrollen Deres oppfatning av vår rolle Autoritetsoppfatning Hvem skal lykkes ? Kan vi la dem ”tryne”

Veiledning Søderkøping : Mange lyktes- kom i arbeid og ble selvstendige. Spm. : Fått mye hjelp av kommunen. Svar : Nei, har gjort alt selv. (Tøft svar for den gode hjelper !)

Veiledning Når vi ikke opptrer som veiledere : Vær bevisste og informer deltakeren Tenk konsekvenser Tenk ansvar

Veiledning Veileders kompetanse : Har kjennskap til veiledningsmetodikk – teoretisk kunnskap og praktisk erfaring. Kjenner lovverket og behersker forvaltningssystemet Har kunnskap om det man er satt til å veilede om Har kunnskap om det norske samfunnet – arbeid og utdanning Har nettverk og er bevisst på å utvikle nettverket– hvis jeg ikke vet, hvem vet ? trekker inn personer som kan gi utfyllende informasjon. Kjenner til godkjenningsordninger

Veiledning Egenskaper : Grunnleggende : Ha empatiske evner, dvs evner til å sette seg inn i et annet menneskes situasjon – tanker og opplevelser uten å identifisere seg med den andre. Evne til å lytte Evner å sette grenser. Behersker behovet for nærhet og avstand. Resultat av god veiledning : Kontroll over eget liv, mot til å velge og opplevelse av mestring – gir mindre rom for ”støy” i livene våre

Veiledning Feller : Vi generaliserer og mister det individuelle perspektivet (ofte er det fristende for de nyankomne å følge i andres fotspor når det gjelder valg) Vi går inn i rådgiverrollen/hjelperrollen og opplever oss selv som eksperten eller den gode hjelper som får mye takknemlighet. Tid ! Det går raskere å trille bollene selv. Et godt råd er det fristende å gi –det krever bevissthet og kan gis gjennom å illustrere flere veier og mulige konsekvenser – ditt valg ! Løpende evaluering : Viktig å holde fokus og stille spørsmål om vi vet nok – ha et veiledningsforum for utveksling av erfaringer og gode metoder.  

Veiledning Oppsummere : Å lære er å oppdage – gjensidig læring. Utveksling i ulike sammenhenger, formelle og uformelle, bidrar til læring og forståelse. Hjemmebane er en helt annen opplevelse, sosiale sammenhenger som nyttårsfeiring, brylluper mv. Da kjenner vi på følelsen av å være dem som ikke vet og ikke kan kodene. Bringe inn aktuelle diskusjoner – særlig i gruppesammenheng. Religion vs. sekularisering. Kultur – likheter og forskjeller (også innen samme etniske/nasjonale gruppe) Ikke konkludere men informere/ha utveksling/bevisstgjøre oss på forskjeller og likheter – snublesteiner i kommunikasjonen. Interkommunalt samarbeid – karrieresentre – frivillige organisasjoner ………..