Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Intern presentasjon for medlemmer
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
Lederutvikling og skreddersøm
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Forum for EVU og digitale medier i læring
IKT Orkide Ledelse og Skole
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kompetente barn og unge
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Kl – 1615 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Barnehagen som organisasjon
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Samhandling Astrid Nøklebye Heiberg Bergen
Definere og velge hovedmål og delmål
Kulturteori
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
BARNAS BARNEVERN 2020.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
SKOLEN SOM ORGANISASJON
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
BOF Barneorientert familieterapi
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Det strukturelle perspektivet
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Kapittel 1 SAMSPILL.
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Verdiar i nye ålesund Verdidebatt og verdiblink Leiarsamling P1 Komité for kulturbygging og verdiar.
Kapittel 11 Læringsteori.
Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Konflikter.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks Araki Del II Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks A. M. Al-Araki, HiO, feb. 2008 Araki, HiO

Araki Hva er Systemteori? Forrige gang: Konflikter og kommunikasjon gjennom identiteter og stiler. Denne gangen: Kulturbegrepet lokalisert i organisasjonslivet? Araki, HiO

Organisasjon, struktur og kultur Araki Organisasjon, struktur og kultur En organisasjon defineres ofte som ”et bevist, stabilt og målrettet samarbeid mellom mennesker.” • Bevissthet: gjelder våre grunnleggende antagelser om hvordan den menneskelige natur er når det gjelder: holdninger, verdier, reaksjonsmønster, livssyn og menneskesyn … • Målstyring: Visjon, hovedmål, delmål, resultatmål og effektsmål [kalles også målsettingsprosesser] • Samarbeid: Hva krever samarbeidet, og hva baseres det på? • Det er mange typer organisasjoner… Felles for dem er: MOR. Araki, HiO Araki, HiO

De fire prosessene i en organisasjon? Araki De fire prosessene i en organisasjon? Beslutnings-, kommunikas-, produksjons- og innovasjonsprosessene. Araki, HiO Araki, HiO

Tilblivelse av organisasjonskultur og beslektede begreper Araki Del III Tilblivelse av organisasjonskultur og beslektede begreper Bang m. fl. Araki, HiO

Organisasjonskultur og samhandling Araki Organisasjonskultur og samhandling Hva er årsaken til at begrepet organisasjonskultur er blitt så populært i løpet av de siste årene? Økt konkurranse: behov for ”effektviserende, lojalitets- skapende, suksessfremmende” virkemidler.. Fra 1981 av: debatten om likheter og forskjellen mellom Japansk og vestlig bedriftskultur. Krav om mer utfordrende arbeid. Behov for å forstå og helst kontrollere ubevisste prosesser inne i organisasjonen. Vi må vite om menneskers atferd i organisasjoner. En teori beskriver, forklarer og helst forutsi en hendelse eller et fenomen. Hvor skjer samhandling, i hele organisasjonen eller i organisasjonsenheten? Virksomhetsperspektivet forteller om: Fire sentrale prosesser og fleksible strukturer Fleksibilitet versus antagonisme Hvor håndteres følelsesprosessene: I den enkelte enheten og gjennom kulturmiks Er det organisasjonskultur eller kulturmiks? Araki, HiO

Tilblivelse av organisasjonskultur Araki Tilblivelse av organisasjonskultur En populær definisjon: ”kultur er måten vi gjør tingene på her hos oss” (Deal & Kennedy 1982). En sosiologisk def.: ”de virkelighetsoppfatninger, verdier og normer som råder innenfor en gitt gruppe” (Carlsson 1984). En antropologisk def.: ” et delt system av kategoriseringer og vurderinger” (Aamot & Sørhaug 1980) E. Schien: Organisasjonskultur er ”et mønster av grunnleggende antakelser — oppfunnet, oppdaget eller utviklet av en gitt gruppe i det den lærer å hanskes med sine eksterne tilpasnings- og interne integrasjonsproblemer — som har fungert bra nok til å bli betraktet som gyldige, og som derfor læres bort til nye medlemmer som den rette måten å oppfatte, tenke og føle på i relasjon til disse problemene.” (Schein, 1985:9). Ledelse, (organisasjons)kultur og den tosidige tilværelsen. (Schiens grunnleggende antakelser = bruksteori (Argyris’ aksjonsvitenskap) Bang: ”Organisasjonskultur er de sett av felles delte normer, verdier og virkelighetsoppfatninger som utvikler seg i en organisasjon når medlemmene samhandler med hverandre og med omgivelsene.” (Bang, 1995:23) Araki, HiO

Hva består organisasjonskultur av? Araki Hva består organisasjonskultur av? Forholdet mellom kulturuttrykk, kulturinnhold og kulturtema (Bang, 1995: 71: omstrukturert Araki, HiO

Hvor ligger organisasjonskulturens røtter og drivkrefter? Araki Hvor ligger organisasjonskulturens røtter og drivkrefter? I Kulturelle uttrykk og manifestasjoner (artefakter) Handlinger/atferd Uttrykte følelser Rutiner, prosedyrer, seremonier Historier, myter, legender Språk, sjargong, humor Objekter og ting Rekrutterings-, belønnings og karrieresystemer Fysisk struktur og arkitektur II Uttrykte verdier og normer Uttalte verdier Uttalte normer [regler for atferd] - Andre uttalte antakelser III Grunnleggende antakelser [ubevisste] Underliggende kulturelle temaer Observerbare kulturelle uttrykk og kulturelle grunnleggende antagelser (samsvar med virkelighet) Uttrykt norm versus faktisk norm Grunnleggende antakelser opererer på det ubevisste plan (se Fischer & Sortland, s. 120 ff.) Araki, HiO Araki, HiO

Normer, verdier og virkelighetsoppfatning Araki Normer, verdier og virkelighetsoppfatning Virkeligskoppfatning: Identifisering med ”kulturbærere” og internalisering av kulturen Normer: Du skal ikke være uenig med sjefen. Du bør ikke fortelle normene til andre. ”normer er påbud eller regler som peker ut rett handlinger innafor et avgrensa område for fremme og verne om verdier” (Aadeland 1991). Verdier: Økonomi. Trygghet. Trivsel. Respekt osv. [Maslow] ”…stabile ideal og prioriteringer som kjem til utrykk gjennom reflekterte verbale fråsegner og/eller gjennom handlingsmønstere” (Aadeland 1976). Grunnleggende antakelser (dannes gjennom handling). Ifølge Schein (1995) er grunnleggende antagelser lærte responser eller løsninger på en gruppes overlevelsesproblemer i sin eksterne omgivelser og på dens interne integrasjonsproblemer. De blir etter hvert tatt for gitt fordi de stadig brukes til å løse gruppens problemer, og fordi de virker. Araki, HiO Araki, HiO

Grunnleggende antagelser Araki Grunnleggende antagelser Verdier: ”…stabile ideal og prioriteringer som kjem til utrykk gjennom reflekterte verbale fråsegner og/eller gjennom handlingsmønstere” (Aadeland 1976). Normer : Grunnleggende antakelser (dannes gjennom handling). Ifølge Schein (1995) er grunnleggende antagelser lærte responser eller løsninger på en gruppes overlevelsesproblemer i sin eksterne omgivelser og på dens interne integrasjonsproblemer. De blir etter hvert tatt for gitt fordi de stadig brukes til å løse gruppens problemer, og fordi de virker. Araki, HiO

En stor organisasjonskultur eller mange små subkulturer? Araki En stor organisasjonskultur eller mange små subkulturer? Differensieringsperspektivet: organisasjonen er en enkelt kultur Integrasjonsperspektivet: det eksisterer mindre og kanskje motstridende subkulturene i en organisasjon. Subkultur: er en deldkultur eller en undergruppe som eksisterer innenfor organisasjonen. Subkulturer dannes gjennom: hyppig og nær kontakt, felles delte erfaringer og felles personlige karakteristika (Trice & Beier.). Se også Bang: 31-37. Araki, HiO

Konklusjon: kulturmikstesen Araki Konklusjon: kulturmikstesen Kulturmiks på ledernivå Kulturmiks på gruppenivå Konflikter og identiteter i tid og sted Araki, HiO