Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Fra prøving og feiling til
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Fra prøving og feiling til
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Læringsledelse - prosess
2B: Nåværende empirisk analyse
Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Veiledet lesing Mørkved skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Organisering og arbeidet i kommunene
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Framtida nå – les og forstå!
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Skolevandring.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Verktøy for å kartlegge holdninger
Skolebasert kompetanseutvikling
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå ”Slik deler vi gode erfaringer” Perspektiver for ledelse av lærende skoler Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå

Historien om et utviklingsprosjekt… Fra ord til handling Fra ide til prosjekt Fra problem til løsning Fra initiativ ovenfra til bedre læring for elevene

Hvordan politikerne mente det Hvordan DEP tolket det Hvordan UDIR beskrev det Hvordan kommuner iverksatte Hvordan konsulentene forklarte det Hvordan prosessen ble dokumentert Hvordan lærerne Hvordan elevene opplevde det Hvordan det ble støttet med ressurser Hva elevene egentlig trengte 3

To typer utviklingsprosjekt Å gjøre noe helt nytt Å gjøre det vi allerede gjør på en bedre måte

Om ledelse av prosjektet vårt….. Hva vi har gjort Hva vi har lært Hva sier teorien om lærende skoler? Hva vi vil ta med videre

Et skoleutviklingsprosjekt Å velge ut et tema Å bestemme innholdet i prosjektet Å gjennomføre et prosjekt Å skape resultater i prosjektet

Fra ord til handling i Modum, - starten… Plangruppa drøfter ulike tema for et eventuelt prosjekt Rektor lager prosjektskisse Plangruppa drøfter denne Viktig innspill, - Artikkel om fagtekster Temaet skaper oppslutning Vi begynner å jobbe med søknaden Flere skoler må med

Fra ord til handling – eierforhold til prosjektet Informasjon om temaet fagtekster til lærerne Ståstedsanalysen Innholdet i søknaden drøftes med Personalet Elevrådet FAU Drøftinger om arbeidstid

Framtida nå, les og forstå – arenaer for kompetanseutvikling og refleksjon Fagtekstsamlinger 4-5 pr år Plangruppe Personalmøter Teammøter Fagmøter Kollegaveiledning – skygging og speiling i klasserommene Ledermøter

Framtida nå, les og forstå – hvem gjør hva? Lesing av fagtekster i alle fag, - hele personalet er med 2-3 fagpersoner på skolen. Faglige ressurspersoner. Følger opp prosjektet, veileder lærere, deltar i styringen av prosjektet Ledelsen på skolen sørger for at skolen har fokus på prosjektet, setter av tid, etterspør resultater, viser interesse, stiller krav…… Skoleeier er formelt ansvarlig, er aktiv deltaker i prosjektet og sørger for spredning Kompetansemiljøene veileder og dokumenterer

Tre nøkkelaktører i prosjektet Skole Lokale behov Forankret i ledelsen Hele personalet er med Skoleeier Formelt ansvarlig Aktiv deltaker Lokal spredning Kompetansemiljø/ resurspersoner Tett på praksis Veilede og dokumentere

Eksempler på læring og erfaringsdeling på skolen Refleksjon i forbindelse med ståstedsanalysen og arbeidet med søknaden. Hva er vi gode på, og hva må vi lære mer om? Drøfting mellom lærere fra ulike skoler, hva skal tas med i planen for innføring av læringsstrategier på de ulike trinn? Diskusjon på teamene om hvordan arbeidet med å lære elevene å lese fagtekster skal synliggjøres i læringsplanene Lærere orienterer om prosjektet til foreldre og til andre lærere Lærere diskuterer tilpasset opplæring for en elev i lys av ny kunnskap de har fått om ulike lesestrategier Fagpersonene leder erfaringsutveksling om lesestrategier i personalmøter. Teamlederne legger fram aktuelle problemstillinger i plenumsmøter, fra arbeidet med lesing av fagtekster

Skygging og speiling En metodikk for systematisk observasjon og refleksjon over praksis Tema og fokus avtales på forhånd Den som skygger noterer, gjør lydopptak, tar bilder/film Dette materialet blir bearbeidet til et speil som presenteres den som ble skygget. Speilet brukes som utgangspunkt for en felles refleksjon med sikte på felles læring Etter avtale kan speilet brukes som utgangspunkt for refleksjon på team eller i plenum Vi har erfaring med skygging og speiling: Kompetansemiljøet fra ILS i forhold til enkeltlærere Kompetansemiljøet fra ILS i forhold til ledelsen Ressursperson i PPT i forhold til enkeltlærere Prosjektleder i forhold til ledelsen Lærere i forhold til lærere

Å være i en lærende organisasjon Kontinuerlig refleksjon over mål og veivalg Hva ønsker vi å oppnå? Hva er det vi gjør? Er det samsvar mellom det vi gjør og det vi vil oppnå? Fellesskap om realisering av mål

Lærende skole – noen kjennetegn En velfungerende organisasjon der lærerne føler at de er en del av et fellesskap Hvor det er mye erfaringsutveksling og hverdagslæring Hvor organisert læring og hverdagslæring fungerer i et samspill Hvor organisasjonskulturen er preget av samspill, samstemthet og høye ambisjoner koblet opp mot klare mål Hvor det er en synlig, velfungerende ledelse

Enkeltkretslæring (Argyris & Schön1996) Målsettinger Tiltak Evaluering

Dobbeltkretslæring (Argyris & Schön1996) Målsettinger Tiltak Evaluering

Stopper ledelse og skoleutvikling ved klasseromsdøra? Det kan synes som om det utviklingsarbeidet som gjøres i skolen i liten grad har innflytelse på elevenes læring. Dette omfatter også skoler hvor lærere og ledelse er opptatt av utvikling og innovasjonsarbeid (Imsen 2003) Det er behov for tettere kobling mellom læringsmål og aktiviteter i skolen. Skoleforskere påpeker nødvendigheten av å knytte utvikling av skoleledelse nærmere til læring i klasserommet (Fevolden og Lillejord 2005) Studier viser sterk effekt når ledere deltar og interagerer i læreres læringsprosesser, moderat effekt når ledere engasjerer seg i målsettingsarbeid, koordinering, evaluering av undervisning og læreplanarbeid (Robinson 2008) Eks. Utviklingsarbeid som PS har vært involvert i. er det spor, og kan vi se om vi har lært? Reflekter i forhold til et utviklingsarbeid du selv er med på. 18

Viktige forutsetninger for et vellykket prosjekt Tydelig ledelse Involvering Forankring i personalet Tidsbruk Motivasjon for å utvikle noe på skolen Struktur, møtearenaer