Lesing og lesestrategier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Lesing på fremmedspråk
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Dagsaktuell undervisning
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Lesing og lesestrategier
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
In Use Engelsk for unge og voksne
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Vurderingskriterier enkel versjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lyrikk og poetisk språk
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Lesing og lesestrategier Vi har en spesiell utfordring i fremmedspråk. Faget vi underviser i er målet for undervisningen, men også veien til målet. Leseopplæringen i norsk er forskjellig, fordi leseutviklingen går i takt med elevenes kognitive utvikling. Vi får elever som kan utfordres intellektuelt, men som ikke har språk for å uttrykke seg. Samling september 2011

Lesing i fremmedspråk To spesielle utfordringer: Språket elevene skal bruke for å lære er også målet for undervisningen. Elevenes kognitive utvikling går ikke i takt med deres språkutvikling. De har store tanker men lite språk.

Lesing Hvilke begrep bruker du om lesing i undervisningen? Hva gjør du for å utvikle elevenes leseferdigheter på fremmedspråket? Think – pair - share Task 1a engelsk vg1 Read the text “Here is a really Conservative idea: learn poetry” (Vedlegg 1). Consider the headings below. Match one statement to each numbered paragraph in the text. Use each statement only once. List your answers on your answer sheet like this: Statements: A. Pupils ought to be made to learn several poems by heart every year. B. Not one pupil was able to recite a poem. C. True Conservatives should fight to preserve poetry. D. Johnson’s teachers made him learn poems by heart. E. The English have produced the best poetry in the world. F. A poem can be useful in many situations. Task 1b Read the text “Here is a really Conservative idea: learn poetry” (Vedlegg 1). Write a paragraph where you explain in your own words what Boris Johnson means in paragraph 6.

Konstrukt for lesing New Zealand Emstad, stipendiat. Konstrukt for Lesing Fagbasert kunnskap.

Vurdering for læring Konstrukt ( hva vi tenker om lesing) Tekstene vi velger Oppgavene vi gir Svarene vi fokuserer på Hvordan vi tolker svarene Disse valgene baseres på en teoretisk og/eller empirisk forankring OECD -PISA IEA -PIRLS Assessing reading J Alderson Det vi tester bør stemme overens med det vi tenker om lesing. PIRLS I 1991 var IEA (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement) ansvarlig for den første internasjonale leseundersøkelsen

Lesing 1 HENSIKT hensikten med lesingen 2 PROSESS forholdet mellom tekst og leser 3 PRODUKT tekstforståelsen-meningspotensialet 4 HOLDNINGER strategier og interesse 5 ASSESSMENT for/av læring PIRLS Assessing reading John Alderson 2 Process: word recognition – from written word to oral language; comprehension – male sense of words, sentences and text Alderson

Lesing To hovedtyper lesing med forskjellige hensikter Vi leser litteratur? Vi leser faktatekster? Skillet viskes ut med en blanding av fact og fiction. Seierstad

HENSIKT - litteratur Forestille seg: Erindre egne: Hendelser Steder Handlinger Konsekvenser Personer Atmosfære, følelser Ideer 300 ord i minuttet Erfaringer Følelser Nyte språket Kunnskaper om litterære former ©2009 by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), Amsterdam, the Netherlands. Mange tekster kan ikke klassifiseres i disse kategoriene. Litteratur blir informasjon ( Åsne Seierstad)

Litteratur Rim Regler Dikt Sanger Eventyr Fortellinger Anekdoter Sjangre Rim Regler Dikt Sanger Eventyr Fortellinger Anekdoter Video-clip

HENSIKT - informasjonsinnhenting Forstå verden Struktur og sjangre Gjenfortelling ( recount) Rapport (report) Forklaring (explanation Diskusjon (discussion Overtalelse (exposition)  Instruksjon (prosedure) Fortid, nåtid, fremtid Reflektere basert på tekst Handle basert på tekst ©2009 by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), Amsterdam, the Netherlands. Mange tekster kan ikke klassifiseres i disse kategoriene. Litteratur blir informasjon ( Åsne Seierstad)

Faktatekster Sjangre: Læreboktekster Sms E-post Brev Blogg Forum Aviser Nettsteder Artikler Oppskrifter Invitasjoner Skilt Chat

Kulturelle forskjeller Informasjonsgap: _______ ? Tekster Engelsk: hierarkisk og underordnet tekststruktur Fransk: åpen start og samlende slutt Spansk: fyldige innledninger og så eliminering i teksten Afrikansk: respektfull med sitatbruk i stort omfang Kinesisk: flere eksempler gir en generalisering som ikke uttrykkes Arabisk: mer samstilling og parallell tekststruktur Tekster har forskjellige kulturelle uttrykk

words Tre viktige poeng Kontekst 50% Vokabular Indre stemme Hva vet du om verden? Erfaringer Kulturen Tema Vi bidrar til å gjøre elevene til gode eller dårlige lesere gjennom de tekstene vi velger ut. Indre stemme Elevene trenger å lytte slik at de utvikler en indre stemme når de leser på fremmedspråket. Vokabular Forstår du ordene i teksten? Nye ord gir ny kunnskap Ord(grupper) leder til fluency Den viktigste indikatoren på tekstforståelse er vokabular. Tekstforståelse knyttes til ord, setninger, teksten og konteksten words teksTekstorståelse knyttes til ord, setninger og tekst Språkkunnskaper: Det viser seg at ord og kunnskap om emnet ofte er nok for god leseforståelse ( struktur er mindre viktig). For at leseferdigheter i morsmålet skal kunne brukes på fremmedspråket må det et visst nivå til.

Leseprosessen Spike Milligan: I tollen: Have you got a criminal record, sir? I did not realize it was still necessary! Lese på linjene Lese mellom linjene Lese utover linjene Ordforståelse Kontekstforståelse Indre stemme PISA : vi er gode til å lese på linjene, men ikke mellom og utover linjene

PISA – Et konstrukt for lese literacy 2006

Et eksempel Vi vet intuitivt hva dette betyr, hvor vi finner skiltene men har vi den indre stemmen? Higher order thinking: Hvor finner dere slike / ikke slike tegn? Hvorfor?

“Kaviar” Kontekst Jeg spiser kaviar til frokost!

Huset, byen og Landet mitt ? Elevene må vite litt om andre kulturer for å kunne beskrive: Hva er interessant: snø, kongehus, trehus, ta av seg skoene, sengetøy, årstidene, kjente steder, personer… Danning ? ? ? Tre dimensjoner

Hva vi tenker når vi leser. Ferdigheter II Hva er lesestrategier? Hva vi tenker når vi leser.

Leseprosessen Forskning viser at lesingen må forberedes: Innhold: Aktiver bakgrunnskunnskapen elevene har Gi elevene kunnskaper som gjør lesingen lettere Språk og struktur Forbered et sentralt ordforråd, sentrale strukturer for sjangeren Forskning kan hjelpe oss

Leseprosessen Gi lesingen en hensikt: oppgave Vi skal lese denne teksten fordi… (innhold, språk, struktur) Gjett hva teksten handler om / finn ut….. Tegn …… Leserammer ( Hva jeg vet/ hva jeg tror teksten handler om) Strek under ord du forstår ( write – pair – share) La elevene lytte til teksten samtidig som de leser Forskning kan hjelpe oss

Leseprosesser Selve leseprosessen omhandler: Rauding, hvor leseren leser omtrent 300 ord pr. Minutt (litteratur) skimming, hvor leseren leser omtrent 1000 ord per minutt for å få med hovedinnholdet, scanning, hvor leseren leser for å finne spesifikk informasjon, learning, hvor leseren leser for å forstå noe nytt og memorising, hvor leseren leser for å huske (Carver 1990 in Alderson, 2000).

Lesestrategier Behaviourisme : kontrastivt utgangspunkt Bottom – up lesing. Elevene lærer bokstavene, ord og etter hvert setninger og paragrafer og utvikler til slutt tekstforståelse. Det legges vekt på det skriftlige og lesing er drevet av en lærerstyrt prosess som resulterer i meningsskaping i tekst (Dechant, 1991). Feil bektraktes som språklige mangler Læreren er sentral: feil oppstår der språkene er forskjellige

Lesestrategier Konstruktivisme : aktivitetspedagogikk Top – down lesing. Lesingen starter hos eleven som gjør seg opp en mening om teksten. Leseprosessen består i å bekrefte sine antakelser om teksten. Eleven identifiserer bokstaver og ord for å bekrefte disse antakelsene (Dechant, 1991). Kunnskaper om verden og et visst ordforråd bringer mening til teksten og er grunnlaget for tekstforståelsen (Willingham, 2010) Feil bektraktes som utviklingsstadier i elevens mellomspråk Lesing er en aktiv og kreativ prosess hvor eleven er sentral

Lesestrategier Sosiokulturelt læringssyn : affektiv tilnærming Tilpassede tekster. Utgangspunktet for undervisningen er elevenes motivasjon for å kommunisere på fremmedspråket. Etter hvert som elevene utvikler et ordforråd, begynner de å lese og skrive innen den nærmeste utviklingssonen (Vygotsky, 1978). Læreren tilpasser tekstene til elevenes språklige nivå, kunnskaper og interesser og underviser elevene (i grupper eller individuelt) slik at de utvikler lese- og skriveferdigheter når de er modne for det. Feil bektraktes som utviklingsstadier i elevens mellomspråk Lesing er en aktiv og kreativ prosess hvor eleven er sentral

Vygotsky Den nærmeste utviklingssonen

Nevrolingvistikk 6-7 nye ord i gangen Bruk ordene umiddelbart Knytt ordene til tidligere kunnskaper Sett ordene inn i en kontekst http://atschool.eduweb.co.uk/rgshiwyc/school/curric/French/Ma_Chambre/index.htm http://www.youtube.com/watch?v=d-BpZNPtV1E

Nevrolingvistikk Ordenes betydning skapes gjennom mentale simuleringer. Elevene lærer ord bedre dersom den konkretiseres: Taktile Smak Lukt Finn noen som: Kan forklare et ord Kan vise… Organiser begrep: Ordene (et ord hver på lapper og de stiller seg opp i grupper) Act out: Gjør “ordet” spille fotball Bingo Our results therefore support the view that word meaning, be it concrete or abstract, is understood in reference to grounded physical meanings (Barsalou, 2008; Pulvermüller, 2005).that word meaning is inextricably shaped by embodied action and perception. Hjerneforskning viser at når du leser, så aktiviserer du handlingsområder i hjernen. Slik læres ord som knyttes til det taktile, smak og olfactory Særlig gutter kan ha nytte av dette ( forskning USA) Bruk elevenes bakgrunnskunnskaper og kunnskaper om verden i spørsmålene.

Nevrolingvistikk Ord som ses i bilder oppfattes som handlinger. Boulenger 2011 Ord (indrestemme) og bilder aktiviserer begge hjernehalvdelene Asplund 2004 Bruk bilder for å aktivisere forbindelsen mellom ord og betydning. SPEILINGSNEVRONER Perception of words referring to tactile, gustatory or olfactory knowledge activates brain regions that underlie encoding of these same sensory experiences (Goldberg, Perfetti, & Schneider, 2006; Simmons, Martin, & Barsalou 2005). Similarly, words or sentences that denote bodily actions activate different parts of motor and premotor regions (Desai, Binder, Conant, & Seidenberg, 2010; Hauk, Johnsrude, & hal-00549740, version 1 - 22 Dec 2010 4 Pulvermüller, 2004; Tettamanti, Buccino, Saccuman, Gallese, Danna, Scifo, et al., 2005). De hilser på hverandre.

Etterlesning Spørsmål som får elevene til å tenke

Spørsmål - Taksonomi Kunnskaper Forståelse Anvendelse Analyse Syntese Hva heter gutten? Forståelse Hva handler teksten om? Anvendelse Kan du skrive en lignende tekst? Analyse Se sammenhenger Se mønstre Syntese Skape en helhet Evaluering Vurdere innhold Vurdere læringseffekt Still ike alltid ja/nei spørsmål, men bruk et ord og sett det inn i en spørrende sammenheng. Exit skilt: hvor for finner dere ikke dette skiltet hjemme? Hvorfor er husene forskjellige i forskjellige land?

Etterlesning Spørsmål for å bekrefte Læring Bordtennis Basket ball

http://www. readinglady. com/index. php http://www.readinglady.com/index.php?module=documents&JAS_DocumentManager_op=viewDocument&JAS_Document_id=3 Synlig pedagogikk - Bernstein Posters Readin lady.com Readinglady.com

Tegne

Bakgrunnskunnskaper

egenvurdering Elevenes tanker om sin egen lesing gjør dem til bedre lærere av fremmedspråket

http://www. skoleipraksis http://www.skoleipraksis.no/fremmedsprak-og-engelsk/filmar/lesing-med-rollekort/ Lesing med rollekort

http://www. skoleipraksis http://www.skoleipraksis.no/fremmedsprak-og-engelsk/filmar/digitale-sammensatte-tekster/ Digitale historier kopler ord og bilde.

Lesing Handler om: Består av: Leseprosessen Førlesning Lesning Ordforståelse Kontekst Indre stemme Motivasjon Leseprosessen Førlesning Lesning Etterlesning Lesestrategier Sjangerkunnskap Top-down Bottom-up Affektiv tilnærming Blir teksten for vanskelig, synker motivasjonen Blir teksten for uinteressant, synker motivasjonen

Hva tenker du nå? Hva jeg gjør allerede Hva jeg vil prøve ut ? ?

Hus Angi land for disse vinduene