Norges beste barnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Forventninger og videre arbeid…...
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Kompetansekartlegging
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Norges Beste Barnehage
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Rolighetsmoen barnehage
Norges beste barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Styrermøte 8.september 2011.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
"God bagasje på livets reise."
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Prosjektleder Inger Svendsrud
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Norges Beste Barnehage
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Barnehagekontoret Styrermøte 14.februar Barnehagekontoret Statens kompetansesatsing for barnehageansatte i 2013 Vennskap og deltakelse Omsette formålsparagrafen.
Strategi- og aktivitetsplan
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Kompetanseplan oppvekst
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppstart i barnehagen.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Norges beste barnehage En barnehage der hvert enkelt barn oppfyller sitt fulle potensial og blir et trygt og selvstendig menneske.

Prosjektets overordnede målområder Norges beste barnehage Barns mestring og læring Barnehagen som organisasjon Et læringsmiljø som fremmer barns skaperglede og utforskertrang Private og kommunale barnehager samarbeider om utviklingstiltak Styrket kompetanse gjennom veiledet utviklingsarbeid Styrket kompetanse gjennom veiledet utviklingsarbeid Utviklingsprogrammer som styrker barns sosiale og språklige kompetanse og som fremmer fysisk aktivitet og helse Kvalitetssikrede rekrutteringsprosesser Vurdering og kvalitetssystemer som styrker barns trygghet, mestring og grunnleggende ferdigheter Effektiv organisering av kompetanseutvikling Norges beste barnehage

Med tilhørende 10 kjennetegn Et trygt og tolerant miljø som fremmer barns sosiale mestring, lek, utfoldelse og læring. Utforskende fysisk miljø som ivaretar barns skaperglede og læring. Kvalitetssystemer med vekt på barns trivsel, medvirkning og læring. Kunnskap om barnehagens formål, samfunnsmandat og yrkesetikk hos ansatte. Etisk refleksjon, likestilling og flerkulturell forståelse. Profesjonelle og motiverte ansatte som deltar i utviklingsarbeid om faglig innhold. Erfaringsdeling gjennom hospitering og nettverk. Barnehager som samarbeider om nye arbeidsformer og pedagogiske verktøy. Kvalifisering gjennom rekruttering og opplæringsprogram. Barnehagens planverktøy, utviklingstiltak og pedagogiske profil er tydelig. Norges beste barnehage

Prioriterte områder Ledelse Organisasjonsutvikling Optimalt læringsmiljø - styrke barns mestring og læring Barnehagens samfunnsmandat Barnehagens lærings- miljø og arbeidsformer Barns grunnleggende ferdigheter og helse Ledelse Organisasjonsutvikling Norges beste barnehage

Fokusområder Disse har fremkommet gjennom deltakelse fra styrere og eiere Barnehagens samfunnsmandat Læringsmiljø og arbeidsformer Grunnleggende ferdigheter Formål, verdier, etikk, profesjons- kunnskap Samspills- kompetanse, Kommunikasjons-verktøy Styrke barns sosiale og språklige kompetanse Didaktikk - pedagogisk dokumentasjon og metodisk kompetanse Organisasjons- utvikling Styrke barns fysiske aktivitet og helse Fysisk miljø - inne/ute, estetikk, materiell og medier Norges beste barnehage

Norges beste barnehage Tiltak Oppstart kurs, kvalifiseringsprogrammer og prosjekter Samlinger og kurs som tilbys barnehagene starter i henhold til oversiktsplanen. Igangsetting av samarbeidsprosjekter starter etter at mandatet for de ulike programmene er utarbeidet medio mars 2013. Oversiktsplan Foreløpig skisse til framdrift innenfor hovedområdene. Aktivitene til hvert tema vil bli utarbeidet i en årlig aktivitetsplan. Fokusområder - Seminarer og nettverk Tema Vår 2013 Høst 2013 Vår 2014 Høst 2014 Vår 2015 Barnehagens samfunnsmandat formål, lovverk, mv. Læringsmiljø - arbeidsformer Grunnleggende ferdigheter Kompetanseutvikling (arbeidsgruppe/workshop) Utprøving/implementering Evaluering/korreksjon Drift Norges beste barnehage

Norges beste barnehage Programmer - samlingsbaserte kurs Tema Vår 2013 Høst 2013 Vår 2014 Høst 2014 Vår 2015 Pedmedarbeidere/ Assistenter (1.gruppe) Studieprogram ledelse – styrere/pedledere (15 stp?) Rekruttering – oppfølging nytilsatte Pedagogiske medarbeidere Kompetanseutvikling (arbeidsgruppe/workshop) Utprøving/implementering Evaluering/korreksjon Drift Norges beste barnehage

Norges beste barnehage Aktivitetsplan våren 2013 Januar Februar Mars April Mai 16.01 Pedlederopplæring gr 1 06.02 Paul Otto Brunstad 05.03 Samfunnsmandatet, Ingeborg Tveter Thoresen 16.04 Samfunnsmandatet, Ingeborg Tveter Thoresen 27.05 Pedmedarbeideropplæring 18.01 Pedlederopplæring gr 2 11.02 Conexus 07.03 Samfunnsmandatet, Ingeborg Tveter Thoresen 18.04 Pedlederopplæring – den nødvendige samtalen 22.01 Conexus 12.02 Prosjektarbeid, Hege Hansson 08.03 Pedmedarbeideropplæring 19.04 Pedlederopplæring – den nødvendige samtalen 14.02 Pedlederopplæring gr 1 20.03 Pedlederopplæring – avslutning 1 og 2 24.04 Pedmedarbeideropplæring 15.02 Pedlederopplæring gr 2 20.03 Samfunnsmandatet, Ingeborg Tveter Thoresen Norges beste barnehage

Norges beste barnehage Samfunnsmandatet Trinn 1, våren/høst 2013 Barnehagen som institusjon har fått et oppdrag på samfunnets vegne Oppdraget er definert av Stortinget i barnehageloven i § 1 §, 1 a og § 2 Rammeplanen utdyper loven Samfunnmandatet i barnehagelovens formålsparagraf Juridiske, pedagogiske og etiske sider. De ansattes forpliktelser Dilemmaer Barnehagens verdier og verdiforankring Barnehageloven Rammeplan for barnehagens oppgaver og innhold Rundskriv Kilde: Ingeborg Tveter Thoresen Norges beste barnehage

Barnehagen- en del av et større politisk bilde Barnepolitikk Familie- politikk Sosialpolitikk Arbeidslivs- Integrerings-politikk Kilde: Ingeborg Tveter Thoresen Norges beste barnehage

Norges beste barnehage Barnehagens formål Samfunnsperspektiv Individperspektiv Institusjonsperspektiv Nasjonalt perspektiv Barnehagen inn i Kunnskapsdepartementet ”en første frivillig del av opplæringsløpet” Helhet og sammenheng Samme verdier og verdigrunnlag i barnehage og opplæring Oppgavene Barnehagen skal: ivareta barnas behov for omsorg og lek fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling Norges beste barnehage

Norges beste barnehage Trinn 1 Barnehagens samfunnsmandat.   Skoleringen skal bidra til en bevisstgjøring om : barnehagens styrings- og grunnlagsdokumenter som redegjør for hvilke krav samfunnet har til barnehagen forventninger fra foreldre - barnehagens tradisjon barnehagepedagogikken utfordringer ut fra aktuelle endringer Samfunnsendringer , internasjonale og nasjonale trender på det utdanningspolitiske området. Myndighetenes tilsyn skjer på bakgrunn av barnehageloven Trinn 1 skal gi alle ansatte basis for et indre arbeid i barnehagene, som lederne skal videreføre, med støtte, gjennom prosjektet. Norges beste barnehage

Norges beste barnehage Trinn 2 Barnehagens verdier, verdiforankring, innhold og oppgaver   Trinn 2 skal bidra til en dypere innsikt i og forståelse for barnehagens verdier, verdienes forankring i et samfunn med økt mangfold, og om oppgavene (omsorg og lek, læring og danning - der danning er et nytt begrep), og rammeplanens innhold med sju fagområder. Skoleringen skal klargjøre og drøfte juridiske, pedagogiske og etiske utfordringer og dilemmaer i lys av barnehageloven og FNs barnekonvensjon, som fra 2003 er norsk lov. Trinn 2 skal gi nødvendig grunnlag for den videre skolering av egne medarbeidere i den enkelte virksomhet. Skoleringen tar også opp aktuelle utfordringer fra sentrale og lokale myndigheter. Norges beste barnehage