NOKUTs fagskoledager mars Lektor Rita jakobsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Fagoppgave Justert formulering
Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Etikkutvalg for fagskolen
Lederutvikling og skreddersøm
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
læringssyn - menneskesyn
Veiledet lesing Mørkved skole
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
NASJONALT FAGSKOLERÅD
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Utdanningsvalg 10.klasse
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Mål og læring hos elever
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Vurdering og undervisning
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Kapittel 1 SAMSPILL.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Ledelse og arbeidskultur – konsekvenser for sykepleiepraksis
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Nå er de revidert!.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

NOKUTs fagskoledager mars 2009 1.Lektor Rita jakobsen Læringsmål og kvalifikasjoner – hva er gode læringsmål og hva krever Det Europeiske kvalifikasjons-rammeverket NOKUTs fagskoledager mars 2009 1.Lektor Rita jakobsen

Mål for fagskoleutdanningen Alt pedagogisk arbeid er rettet mot mål På fagskolenivået er overordna mål knyttet opp mot kvalifikasjoner til en samfunnsfunksjon Hva er det samfunnet ønsker ved etablering av denne utdanningen?

Mål Hva er ønskelig at studentene skal sitte igjen med av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse etter en modul, etter en periode og etter endt utdanning.?

Målet Målet er altså forventet eller ønsket resultat på ulike nivå i utdanningen Målsetting referer som oftest til prosess Målet er således mulig å forstå som et resultat av målsettingen

Læreplanmål Referer til hovedhensikten til utdanningen Ofte består målene av hovedmål/overordna mål og delmål (eks. modulmål) Mål på ulike nivå skal henge sammen slik at læreplanen (studieplanen) oppfattes som helhetlig

Det er altså En uløselig sammenheng mellom mål, innhold, metodevalg og vurdering. Vurderingen skal reflektere målene både i sin form og sitt nivå

Det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF Hovedhensikten: økt mobilitet ved like nivådefinisjoner Definerer 8 ulike nivåer: Nivå 1: Grunnleggende generell kunnskap, ferdigheter og kompetanse Nivå 2: Grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor et arbeids- eller studiefelt Nivå 3: Kunnskap om fakta, prinsipper og prosesser i et fagområde, praktiske ferdigheter og bruk av verktøy på et grunnleggende nivå, ta ansvar for å gjennomføre arbeidsoppgaver

Nivå 4: Realkunnskap og teoretisk kunnskap i bred forstand, et spekter av kognitive og praktiske ferdigheter, problemløsning, utøve selvledelse innenfor retningslinjer for gjeldende fagområde Nivå 5: Omfattende spesialkunnskap innenfor et arbeidsfelt og bevissthet om begrensninger i denne kunnskapen, ferdigheter til å utvikle kreative løsninger på praktiske problemer, utøve ledelse og tilsyn i arbeidet, revurdere og utvikle andres prestasjon Det diskuteres om fagskolen er på nivå 4 eller 5. Nivå 6, 7 og 8 vil man kunne plassere på bachelor, master og dr.gradsnivå

Konsekvenser Læringsutbytte ): kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse etter endt utdanning Nivåene er beskrevet fra sentralt hold i noen karakteristika Holdningsmål er tatt bort og erstattet med begrepet generell kompetanse Dette utelukker ikke bruk av holdningsmål i studieplanene for eksempel på modulnivå

Aktuelle problemstillinger: Vanskelig å skille eksakt mellom ferdighetsmål og kunnskapsmål Begrepet holdninger skaper lett assosiasjoner eller misforståelser og er derfor tatt ut som målkategori. Begreper er erstattet med generell kompetanse; et begrep som ikke er beskrevet i taksonomi litteratur. Det er ikke enkelt å forstå hva som skal inn under kategorien som ikke er foreslått som et annet ord for holdningsmål. Yrkesetikk og annen moralsk kompetanse må kategoriseres her??

Læringsmålene for fagskole tilbudet (Kap 7, retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning etter lov om fagskoleutdanning 26.01.09. Læringsmål skal gjelde for hele utdanningstilbudet og beskrive forventet oppnådde kvalifikasjoner, spesifisert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Målene Skal vise hva studenten skal være i stand til å utføre når målene er nådd - læringsutbytte Målene må kunne si noe om hvilken atferd studenten skal vise, i hvilken situasjon studenten skal vise atferden, og hvilke krav som stilles til atferden – beskrive atferden.

Det stilles krav om at Målene må presiseres både på nivå og på innhold I enkelte fagområder kan spørsmålet om målbarhet problematiseres; for eksempel i helsefagene

Eksempel: Kommunkasjon Hva er god kommunikasjon? Hvordan presiseres kommunikasjonsferdigheter? Er dette kunnskap, ferdighet eller generell kompetanse?

Eksempel fortsatt… Kan kravet til presise og målbare målformuleringer føre til at man ikke vurderer litt vanskelig målbare størrelser? Er det en av grunnene til at holdningsmål er tatt vekk og erstattet med generell kompetanse?

Viktige begreper i måldannelse Progresjon: ha innsikt i(høyeste nivå) I ha kunnskap om kjenne til (laveste nivå) Hvert nivå bygger på det forhenværende

Måltaksonomi Er et klassifiseringssystem for læringsmål Systemet er som en trapp der verbene angir graden av progresjon Det laveste trinnet er det enkleste nivå

Kunnskapsmål (Blooms taxonomi) Eks. Studentene skal etter avsluttet undervisning kunne regne opp tre steder på kroppen der en tar pulsen. Kunnskapen i en ny sammenheng Evaluere Analysere Anvende Forstå Huske/reprodusere

Aktuelle verb Kunnskapsmål Reprodusere: nevne, regne opp, gjengi, presentere, referere, kjenne til Forstå: Ha kunnskap om, forklare, beregne Anvende: Utføre, demonstrere, konstruere Analysere: Vurdere, drøfte Evaluere: Bedømme, sammenlikne, kritisere Se kunnskapen i nye sammenheng: videreutvikle kunnskap, utvikle nye måter å se ting på, anvende kunnskap i nye situasjoner

Forslag til generelle beskrivelser av kunnskapsmål Ha kunnskap om sentrale temaer og problemstillinger innen fagområdet Ha kunnskap om grunnleggende teorier, metoder og begreper innenfor fagområdet Kunne holde seg oppdatert om sentrale kunnskap innenfor fagområdet Kjenne til relevante fag og yrkesetiske problemstillinger

Ferdigheter (Blooms taxonomi) Eks. Studenten skal etter endt undervisning kunne måle blodtrykk Handle automatisk Kombinere flere forhold i handlingen Presisjon Manipulering . Følge instrukser Oppfatte og imitere

Ferdighetsmål – aktuelle verb Imitasjon/Oppfatte: Etterlikne, registrere, oppdage, observere Manipulere-følge instrukser: I stand til følge en bruksanvisning, sette sammen, gjenta etter demonstrasjon, tilpasse Presisjon: Utføre mer nøyaktig, Lite feil, rette feil Kombinere flere forhold i handlingen: Koordinere en serie av handlinger, komplettere Handle automatisk – Utviklede ferdigheter, Mestre, forbedre, god utførelse uten å trenge å tenke

Forslag til generell beskrivelse av ferdighetsmål Kunne reflektere over egen faglige praksis og justere denne etter veiledning Kunne anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger Kunne treffe og begrunne faglig relaterte beslutninger Kunne beherske relevante faglige verktøy og teknikker

Forslag til beskrivelse av generell kompetanse Kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid Kunne utføre prosjektbasert arbeid Kunne videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og forståelse i yrkeslivet Kunne formidle teorier, ideer og problemstillinger i eget fagområde Kunne kommunisere om faglige tema med andre fra fagområdet Kunne bidra til god praksis gjennom utveksling a synspunkter og erfaring

Eksempel tidligere holdningsmål Reagere på (laveste nivå): Være klar over, være seg bevisst, oppdage, ta ansvar Verdsette: sette pris på, ta initiativ, se forbindelser og sammenhenger, avgjøre Ha en verdiforankret grunnholdning (høyeste nivå): Velge, vurdere, reflektere, generalisere, gjennomføre, påvirke

Eksempel på målformuleringer fagskoleutdanning Overordna mål: Fagskoleutdanningen i eldreomsorg har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere. (..) Kommentar: Målet her beskriver studentens læringsutbytte i de tre kategoriene. Kunnskapsmål: reflekterte utøvere Ferdigheter: tar initiativ og iverksetter Generell kunnskap? har høy yrkesetisk standard?

Holdningsmål (eks) Studenten har forståelse for at menneskesyn har konsekvenser for eldre mennesker Utviklet forståelse for hva det innebærer å være eldre og hvordan eldre kan oppfatte alderdom og sykdom Ha respekt for eldre, deres erfaringer og livssituasjon og ta utgangspunkt i dette i sitt arbeid Er dette generell kompetanse? Hvordan vil dere i så fall formulert målet som læringsutbytte?

Kunnskapsmål (eks) Studenten har Kunnskap om eldres situasjon i dagens samfunn, deres levekår og hva som fremmer livskvalitet Kunnskap om aldring og vanlige sykdommer i eldre år, med spesiell vekt på aldersdemens og psykiske lidelser Kompetanse til å møte eldres sammensatte behov for omsorg og pleie under behandling, rehabilitering eller vedlikehold av funksjoner

Ferdighetsmål (eks) Studenten skal Kunne legge til rette for eldres pårørendes medvirkning for å kunne tilpasse hjelpen til individuelle behov Kunne begrunne sine vurderinger på et faglig, etisk og juridisk grunnlag og reflektere kontinuerlig over egen praksis Kunne anvende forebyggende og helsefremmende perspektiv i arbeide med eldre Kunne ta kontakt og samarbeide med andre yrkesgrupper i omsorgskjeden for å møte sammensatte behov

Modul 1 (eks) Studentene skal utvikle nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og sosialtjenesten. Denne skal danne basis for utvikling av felles holdninger og ferdigheter (?) Se på dette målet i forhold til - Læringsutbytte - nivå på kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse

Modul 2 (eks) Studenten skal få (!) kunnskap og forståelse om hva det innebærer å være eldre, hvordan eldre kan oppfatte alderdommen, hvilke akutte sykdommer og skader eldre kan få og hvilke progredierende og kroniske sykdommer er vanlige Hvilket nivå? Gjengi, forklare, anvende, vurdere?

Praksis (eks) Studentene skal utvikle forståelse for og kunnskaper om praksisstedets organisasjonsmessige betydning. De skal tilegne seg kunnskap i målrettet arbeid og utvikle relasjonskompetanse, videreutvikle omsorgskompetanse og funksjonsdyktighet i forhold til tverrfaglig samarbeid Er dette formulert som læringsutbytte ? Hvis ikke hvordan vil en slik formulering være?

Målene skal reflektere modulinnhold og vurdering Dersom målene er for generelt formulert med et ubevisst forhold til taksonomi, vil de være dårlige styringsredskaper i utdanningen. Eks modulmål 1 Eks praksismålene Ofte er vi flinkere til å formulere praksismålene konkret og tidvis presis. Kanskje de er nærmere de overordna målene?

Det er ikke enkelt… Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

….og det blir kanskje værre.. Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

….til vi … Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Etter Lao Tse.. Tredve eiker samlet om et nav blir til et hjul, men det er hullet i navet som gjør at hjulet kan brukes – Krukkemakeren former leiren til krukken er klar, men det er det tomme rommet inne i krullen som gjør at krukken kan brukes – Gjennomboret av dører og vinduer står huset der, men det er det at huset er hult som gjør at huset kan brukes- Jo visst skal vi ta i bruk det som finns, men det er det som ikke finns som gjør at det som finns kan brukes…. Jan Erik Wold Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

GUD, GI MED SINNSRO TIL Å GODTA DET JEG IKKE KAN FORANDRE, MOT TIL Å FORANDRE DET JEG KAN, OG VISDOM TIL Å SE FORSKJELLEN.. . Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole