Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ledelse og arbeidskultur – konsekvenser for sykepleiepraksis

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ledelse og arbeidskultur – konsekvenser for sykepleiepraksis"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ledelse og arbeidskultur – konsekvenser for sykepleiepraksis
Kristiansund 9.april 2011 Kongress for sykepleiere med interesse for ortopedi 1.lektor Rita Jakobsen

2 Utfordringer Krav om effektivitet
Uklare ansvarsforhold – sykepleierens ansvarspraksis Påvirker vår organisering og arbeidsform Stolthet? Eierskap til arbeidsplassen? Turnover? 1.lektor Rita Jakobsen

3 Helsetjenestens organisering - NPM
Markedsorientert drift – produksjon Utfordrer: løfte om velferdsordningene Omsorgstjenestene 1.lektor Rita Jakobsen

4 Produksjon av helsetjenester
Alle gruppene har svært avgrensede oppgaver Sykepleietjenesten tar restoppgavene Sykepleietjenesten er sykehusets ansikt utad (Bakken et al. ”Maktens samvittighet 2002) 1.lektor Rita Jakobsen

5 Sykepleietjenesten Oppdratt til helhetstenkning – en motsetning til stykkpris - tenkning Påvirker vår hverdag Høy selvjustis i gruppen – problemer gjøres personlige – frustrasjoner og sykemeldinger 1.lektor Rita Jakobsen

6 Alle vil ha litt av oss… 1.lektor Rita Jakobsen

7 …og litt mer… 1.lektor Rita Jakobsen

8 Så blir vi tilslutt…. 1.lektor Rita Jakobsen

9 Andre ytre krav… 1.lektor Rita Jakobsen

10 KMM 1.lektor Rita Jakobsen

11 I frustrasjonen Har vi en tendens til å forenkle virkeligheten til bare å dreie seg om et individuelt ansvar Det handler definitivt om deg i organisasjonen Men det handler også om organisasjonens plass for deg… 1.lektor Rita Jakobsen

12 Når krybben er tom, bites hestene…
1.lektor Rita Jakobsen

13 Kollegaer Den man selv mener man er Den andre mener man er
Den man faktisk er Den min mor skulle ømske jeg var… (Bjørkmann) 1.lektor Rita Jakobsen

14 Andersen Her begrenset med energi og sparer i alle situasjoner på den
Planlegger alt i god tid Er nøye med alle detaljene Fungerer best rutinemessig Har problemer med å komme inn i nye tankeprosesser Vil gjerne gjøre en ting om gangen og avslutte en situasjon før neste starter Er ikke fleksibel Få sosiale kontakter-Superlojal venn Har problemer med å ta avgjørelser, men holder på den han har tatt 1.lektor Rita Jakobsen

15 Hanssen Vil gjerne at det skjer noe Elsker forandringer
Trives ikke med rutiner – vil ha endringer hele tiden Har mange ideer og er kreativ Er optimist med høy selvtillit Er litt kamelon – skuespiller – ikke lett å komme inn på Er ikke helt lojal, tar sjansen hvis den kommer Bortforklarer ofte egne feil Tar hurtige avgjørelser, må ofte gjøre retrett Snakker mer om enn handler 1.lektor Rita Jakobsen

16 Svendsen Planlegger og har orden for å fungere praktisk
Får lett ting gjort Forventer det samme av andre som seg selv Er energisk – kan engasjere seg lenge i en oppgave Har god forståelse av hvordan andre mennesker har det – empatisk Er likt av andre, kan lytte Har en serviceinnstilling Gjennomfører oppgaver med minst mulig anstrengelse Er økonomisk 1.lektor Rita Jakobsen

17 Egenskaper – konsekvenser i teamet
A. Sterk p byråkrati, planlegging, systematikk, til å stole på, svært lojal, god på rutiner S. Sterk på sosialt samvær og brobygging, diplomat, felles problemløsning H. Sterk på brainstorming, ideskapning, tendenser og trender Bjørkmann. 1.lektor Rita Jakobsen

18 Likhet eller rettferdighet?
Et system basert på likhet og ikke rettferdighet, fører lett til at arbeidsplassens potensiale ikke utnyttes fullt ut Er det rom for idealistene? Er det rom for de kreative? Eller de som er særlig dyktige? 1.lektor Rita Jakobsen

19 Verdighet på spill i sykehjem – erfart av personalet (Phd prosjekt)
Intervju 23 ansatte ved sykehjem Fortelling som metode; ett spørsmål: Fortell om etisk vanskelige situasjoner på arbeidsstedet ditt. 3 kategorier i svarene: - balansen mellom autonomi og verdighet - svak tvang - unnlatelse - å ikke bli hørt - Arbeidsmiljø og organisasjon - prioriteringer - ulike pasientgrupper - åpenhet i arbeidskulturen - lederens rolle

20 Hva sier de om lederen? Avdelingsleders rolle er særdeles viktig. Hun setter ofte dagsorden og gir rom for diskusjon. Vi blir stadig utfordret på maktmisbruk, og det er ofte i ønsket om å hjelpe at dette skjer. Alle slike situasjoner ønsker vi å drøfte i gruppen slik at alle kan lære av gode og dårlige erfaringer. Primærpleierne er med på legevisitten. Det betyr anerkjennelse og kunnskapsutvikling. Synet på avdelingens situasjon er veldig ulikt hos personalet. …det preger arbeidsmiljøet Vi blir ikke hørt, vi møter veggen og blir umotivert. Vi får ikke være med på legevisitten slik de får på andre poster. Der kunne vi også tatt debatten. Lederen åpner ikke for diskusjon. Jeg arbeider for meg selv. Det er det beste. Men jeg kjenner meg sliten…

21 Hva sier dette om ledelse?
Ulik håndtering fra lederne Overse problemet – la personalet ta støyten Stresse problemet uten å ”gå inn i det” Reflektere over problemet Vi mangler støtte i arbeidsmiljøet Vi mangler støtte fra lederen Lederen er mer opptatt av systemer enn å støtte oss i å utvikle god omsorg (eks. sykehjem og aktivitetsplanen) Drift versus reflektert praksis Gjøre i handling i stedet for å være i handling

22 Lederens rolle Må være uløselig knyttet til pasientenes behov og de rammebetingelser som fordres for å møte disse Støttefunksjoner: validering av de ansattes opplevelser Initiativ til refleksjon Tilførsel av kunnskap Utvikling av refleksjonskompetanse Veiledning på situasjoner Utfordre konteksten

23 Problemer er frustrerte drømmer…
Følelsen av å bli urettferdig behandlet inneholder også drømmen om å bli rettferdig behandlet… Ditt ansvar for at andre kjenner din drøm??? Ditt ansvar for å få fatt i de andres drømmer? Demokratiforståelse: Retten til innflytelse og plikten til å mene… 1.lektor Rita Jakobsen

24 Konklusjon Større fokus på mellomlederens fagkompetanse etterspørres
Hvor er de faglige begrunnelsene Det hjelper ikke nødvendigvis å sende personalet på kurs – all kunnskap må transformeres til begrunnet handling – god praksis Et utslitt og demotivert personale gir ikke god omsorg Det trengs omsorg til omsorgsgiverne Dyktige ledere med fagkompetanse gjør det mindre stressende for pleierne å være i etisk vanskelige situasjoner

25 Etter Lao Tse.. Tredve eiker samlet om et nav blir til et hjul, men det er hullet i navet som gjør at hjulet kan brukes – Krukkemakeren former leiren til krukken er klar, men det er det tomme rommet inne i krukken som gjør at krukken kan brukes – Gjennomboret av dører og vinduer står huset der, men det er det at huset er hult som gjør at huset kan brukes- Jo visst skal vi ta i bruk det som finns, men det er det som ikke finns som gjør at det som finns kan brukes…. Jan Erik Wold 1.lektor Rita Jakobsen

26 GUD, GI MED SINNSRO TIL Å GODTA DET JEG IKKE KAN FORANDRE, MOT TIL Å FORANDRE DET JEG KAN, OG VISDOM TIL Å SE FORSKJELLEN.. . 1.lektor Rita Jakobsen


Laste ned ppt "Ledelse og arbeidskultur – konsekvenser for sykepleiepraksis"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google