Laste ned presentasjonen
1
læringssyn - menneskesyn
2
Å lære Med ”å lære” forstår jeg……………….
Med ”å lære” forstår jeg også……….. Med ”å lære” forstår jeg kanskje også….
3
Å lære Å lære er å oppdage Å lære seg Voksenlæring
(Grenstad, Nils Magnar) Å lære seg Voksenlæring Informasjon undervisning Å lære seg – prikken Voksenlæring – sammenhenger – knagger – opptatt av å forstå
4
Kinesisk visdom Jeg hører lytter, spør, søker informasjon
Og jeg glemmer Jeg ser observerer, iakttar, opplever Og jeg husker Jeg deltar bearbeider, bedømmer, analyserer, reflekterer, diskuterer, sammenligner erfaringer Og jeg forstår
5
Områder for læring Kunnskaper Ferdigheter Holdninger Sammenheng ?
Sammenheng: sykkel: forhjul = kunnskaper, bakhjul = ferdigheter, styre = holdninger
6
Læring - nivåer Kunnskaper ( Blooms) Ferdigheter (Simpsons)
Gjengi anvende vurdere Ferdigheter (Simpsons) Se på/imitere vane videreutvikle Holdninger ( Kraftwohls) Reagere verdsette ta ansvar
7
Læring - nivåer Fra novise til ekspert (Benner og Wrubel)
8
Kunnskapsbasert praksis
9
Kompetanse ”Kompetanse består av de samlede kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger som gjør det mulig å utføre aktuelle funksjoner og oppgaver i tråd med definerte krav og mål” (Lai 1997)
10
Kompetansetyper Fagkompetanse Handlingskompetanse Sosial kompetanse
Metodekompetanse Læringskompetanse
11
Kompetanseutvikling ”Å lære å være yrkesutøver er bare mulig gjennom å praktisere, og reflektere som yrkesutøver Arild Gulbrandsen ”Helhetlig læring” Helhetlig læring: Praksis og refleksjon over praksis
12
Profesjonell kompetanse
Kompetansenivå 1: Egne handlinger og overveielser i gjennomføringen av det daglige arbeidet.
13
Profesjonell kompetanse
Kompetansenivå 2: Planlegger, gjennomfører og evaluerer arbeidet sammen med kolleger.
14
Profesjonell kompetanse
Kompetansenivå 3: Kritisk refleksjon omkring kunnskap og praksis. Behov for endring/forbedring av rutiner og metoder
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.