Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
Historiefaget i skolen
Å skrive en god innledning
Leselos Ordforråd/metakognisjon
En måte å lese Bibelen på
Leselos Metakognisjon - målretting
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Lesestrategier og leseforståelse
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
12 Reflekterende lesing.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Den andre leseopplæringa LUB
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012

Når jeg tenker tilbake på 9.mars…………. Felles i budskapet – målretting, forventning, å gi elevene strategier, ansvar for opplæringen og vår profesjonalitet, motivasjon og mestring Ved å være i tekst sammen med elevene vil vi kunne lykkes med tilpasset opplæring, og lettere kunne integrere all i gruppen. Ny Giv for alle 2012

Ny Giv-elevene, hvem er de? « hull» i basiskunnskapen sliter med grunnleggende begreper lite ordforråd mangler grunnleggende læringsstrategier Farlig å generalisere – men noen ting de har felles, plukket fra håndboken TENKEOPPGAVE: NÅR BRUKTE DU SELV BEVISST EN STRATEGI FOR Å HUSKE ELLER LÆRE NOE? Ny Giv for alle 2012

Den kyndige leseren innstilt på å lære noe av lesingen aktiv både før, under og etter lesingen vet hvorfor og hvordan han leser kan etablere forventninger til teksten og lese mellom linjene velge lesemåte vet når han forstår, og hva han kan gjøre når forståelsen bryter sammen Vår oppgave er å lede elvene dit, ikke bare Ny Giv elevene – men alle Ny Giv for alle 2012

Mer bevisste lesere «Denne teksten hadde jo ingen ord i kursiv – det burde den ha» Elev 14 «Denne læreboken har ikke gode deloverskrifter» Elev 14 «Det er ganske anstrengende når jeg må tenke så mye samtidig som jeg leser – på alle ordene jeg ikke forstår og sånn» Elev 14

Lærerens oppgaver lære elevene å målrette lesingen sin og å velge lesemåte lære elevene å tenke over hva ordene i teksten betyr hjelpe elevene til å utvikle den handlingskompetansen de må ha for å være aktive lære elevene å snakke og skrive om tekstene lære elevene å strukturere og omforme informasjon lære elevene å kontrollere egen forståelse få elevene til å oppdage sammenhengen mellom egen aktivitet og egen læring Ny Giv for alle 2012

Arbeidsgang ”først gjør jeg det” lærer modellerer samtale- og skriveaktiviteter ”så gjør vi det sammen” veiledet praksis, individuelt og i grupper “så gjør dere det alene” nye arbeidsformer prøves ut i ulike fag/ sammenhenger “så snakker vi om erfaringene” metakognitiv konferanse om effekten av ulike arbeidsmåter og om sammenheng mellom innsats og utbytte

Å planlegge en lesesituasjon Mål: Kompetansemål fra LK-06 Lesemål Tekster: Ulike tekster Klargjøring: førforståelse tydelige lesebestillinger Lesing og arbeid med tekstene for å forstå og for å lære: Lærestrategier: strukturere (tankekart, kolonnenotat, VØL, stille spørsmål (tekst, tanke, spørreordene, åpne/lukkede spm) gjengi (nøkkelord, ordliste, referat) gjenskape (bruke notater/logg for å skape selv) Organisering Vurdering av arbeidet: Dette har jeg gjort..Dette har jeg lært…Hva trenger jeg å lære mer av... Videre udervisningsplanlegging Ny Giv for alle 2012

Noen didaktiske refleksjoner for å nå målene Hvilke lesemåte skal elevene bruke? Hvordan skal vi arbeide med førforståelse? Hvordan gir jeg elevene mulighet til å være metakognitive? Hvordan skal jeg modellere lese- / læringsstrategier? Hvordan vil jeg formidle mine didaktiske valg til elevene? Hvordan blir min rolle ved oppsummeringen? Vi må være meta på egen undervisning for å kunne iscenesette gode lesesituasjoner der den enkelte elev får utviklet sine leseferdigheter Ny Giv for alle 2012

Hvordan kan lærer og elever være i tekst sammen? bare et forslag… Ny Giv for alle 2012

Hva kan dette kapitlet handle om? Ny Giv for alle 2012

Hva ser du her? Ny Giv for alle 2012

Mål for økta Fagmål: Gi kapitteloverskriften innhold ved å kunne fortelle noe om Plast som materiale. Kunne diskutere fordeler og ulemper ved plast som materiale. Lesemål: Å ta i bruk forkunnskaper Førkunnskaper – hva legger vi i det og hva «bruker» vi det til? Ny Giv for alle 2012

Ny Giv for alle 2012

Fyll blokka om PLAST Ny Giv for alle 2012

fordeler ulemper Ny Giv for alle 2012

Evaluering av arbeidsøkta Hva fungerte bra i denne leseøkta? Hva må vi øve mer på? Hva gjorde jeg for å legge til rette for læring? Hva gjorde du? Ny Giv for alle 2012

å lese "hele teksten” Hva er tekstens meningsbærende elementer? Ny Giv for alle 2012

Fagmål Lesemål Orientere seg i tekst Lese alle tekstelementene førlesing Lese alle tekstelementene lesing Vurdere tekstens form og innhold etterlesing Ny Giv for alle 2012

Se på bildene og les bildeteksten. Hva får du vite om religionene? Lag et kolonnenotat for å sortere informasjonen. Ny Giv for alle 2012

kolonnenotat Hinduismen bilde bildetekst brødtekst tabell /diagram Ny Giv for alle 2012

Fortsett å fylle inn i kolonnenotatet. Les brødteksten . Hva mer fikk du vite? Fortsett å fylle inn i kolonnenotatet. Les resten av illustrasjonene. Hvilken informasjon var ny? Ny Giv for alle 2012

Evaluering Hva likte du ved lesebestillingen? Hva fikk du godt til? Hva må du øve mer på? I hvilken del av teksten kom du på ting du kunne fra før? Skriv ned ord du ikke kjente fra før. Lær deg minst to av ordene. Ny Giv for alle 2012

Et nytt ord som betyr og kan brukes slik   Ny Giv for alle 2012

Personlig tilnærming til formiddagen så langt…. Jeg har lagt merke til… Dette har fått meg til å tenke på….. Jeg lurer på… Ny Giv for alle 2012

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cN2AyANa8FU Ny Giv for alle 2012

Lesekort som utgangspunkt for diskusjon Jeg la spesielt jeg merke til……… (fordi….) Teksten fikk meg til å tenke på….. Den dreier seg om… Jeg likte…. Jeg lurer på… Ny Giv for alle 2012

Læreplan i kunst og håndverk Kompetansemål etter 10.årstrinn Kunst Mål for opplæringen er at eleven skal kunne sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst Ny Giv for alle 2012

Lesemål Verktøy til etterlesingen Nytt: Vedlikeholde: Bruke personskjema for å strukturere innholdet i tekstene. Vedlikeholde: Bruk av venndiagram eller tokolonnenotat for å (gjengi tekst og) sammeligne Ny Giv for alle 2012

Ny Giv for alle 2012

Personskjema, fagtekster Navn…. Hva personen gjør, stilling, posisjon…. Land.. Tre karaktertrekk……. Er/var opptatt av… Mener/mente at…. Liker/likte … Tror på/trodde på…. Er/var begeistret for…. Er/var motstander av… Medvirker til/medvirket til… Tenker at/tenkte at…. Skrev/komponerte/malte…. Har/hadde en viktig rolle som… Fikk…… Hvor i teksten ble du klar over at….? Ny Giv for alle 2012

Personskjema Han sier: Han mener, tenker og føler: Hva han gjør, valg han foretar; Hvordan han ser ut, klesstil osv: Ny Giv for alle 2012

Ny Giv for alle 2012

Kompetansemål etter 10.årssteget Læreplan i mat og helse Kompetansemål etter 10.årssteget Mat og kultur Mål for opplæringa er at eleven skal kunne gi døme på korleis kjøkkenreiskapar, tillagingsmåtar eller matvanar har endra seg over tid eller flytta seg geografisk, og forklare korleis det har verka inn på livet til folk Ny Giv for alle 2012

Ny Giv for alle 2012

Lesebestillingen Orienter deg i teksten Vurder forfatterens håndverk Les alene eller sammen med lesepartneren din. Fyll ut lesekortet ditt før du deler det du skrev med lesepartneren din. Skriv ned ukjente ord etter hvert avsnitt og diskuter med lesepartneren din hva ordene betyr. Ny Giv for alle 2012

Lesekort for fagtekster, nyheter og bruksanvisninger - til gjenskaping av tekst Da jeg leste, la jeg merke til… Det var nytt for meg at…. Dette fikk meg til å tenke på….. Det jeg leser dreier seg om… Jeg lærte…. Jeg lurer på… Ny Giv for alle 2012

Noen didaktiske refleksjoner for å nå målene Hvilke lesemåte skal elevene bruke? Hvordan skal vi arbeide med førforståelse? Hvordan gir jeg elevene mulighet til å være metakognitive? Hvordan skal jeg modellere lese- / læringsstrategier? Hvordan vil jeg formidle mine didaktiske valg til elevene? Hvordan blir min rolle ved oppsummeringen? Ny Giv for alle 2012

Ny Giv for alle 2012

Ny Giv for alle 2012

Evaluering Har du nådd målet? Hva gjorde du? Hva gjorde jeg for å hjelpe deg på vei? En etterlesingsaktivitet Ny Giv for alle 2012

Læresamtalen Snakke om det som skal læres Snakke om å lære Hva er målet? Hvordan skal vi jobbe? Hvordan evaluere, vise hva man har lært? Snakke om å lære Hva kan du fra før? Hva gjør lærer? Hva gjør du? Hva gikk bra? Hva må vi øve mer på? Ny Giv for alle 2012