Motivasjon Berit Grønn Lektor i spansk Høgskolen i Østfold, avd. ØSS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Motivasjon.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
KLASSELEDELSE.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Historiefaget i skolen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?

Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Om voksenpedagogikk.
Kroppsøvingsdidaktikk
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Impulsuka 2013 Kristiansand
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Ulikheter og variasjoner
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Observasjon og kartlegging av barns språk
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Lønn og lønnssystemer.
Skole- hjem samarbeid.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Danning og voksenrollen i barnehagen
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Motivasjon Berit Grønn Lektor i spansk Høgskolen i Østfold, avd. ØSS Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet. 2. samling. Region Sør. 22. og 23. november 2010. Motivasjon Berit Grønn Lektor i spansk Høgskolen i Østfold, avd. ØSS

Motivasjon Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Refleksjoner rundt og teoretisering av begrepet motivasjon a) hverdagsforestillinger b) i skolesammenheng Motivasjon og fremmedspråkslæring: a) Opptrer begrepet i læreplanen og i hvilket øyemed? b) Praktisk-pedagogiske eksempler og refleksjoner

Læreplan for forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet En målstyrt læreplan - motiverer / demotiverer?

Hverdagsforestillinger om motivasjon Begrepet motivasjon brukes i mange sammenhenger: helse og kosthold, kjærlighet og samliv, sport, arbeidsliv, coaching osv. Artikkel i Treningsmagasinet titulert «Motivasjon er alt!» «En riktig motivasjon er drivkraften min!» (Therese Johaug) «Å ha en klar plan for det man driver med er uhyre viktig. Man må ha tenkt gjennom hensikten på forhånd.» (Anders Aukland)

Våre forestillinger om motivasjon viktig faktor for å kunne prestere og nå nye mål en spore til handling, en slags energi, en drivkraft en spore til (videre) innsats noe individuelt, noe sosialt, noe kulturelt

Motivasjon i læringspsykologien Tradisjonelle definisjoner Motivasjon er ”...det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder denne aktiviteten ved like, og det som gir den mål og mening” (Imsen 2001:226) Masolws teori om menneskets grunnleggende behov: alle individer trenger en positiv selvoppfatning og en sosial anerkjennelse (Imsen 2001: 239) → en følelse av å mestre noe, inngir tillit til egne krefter

Elevens selvoppfatning - er knyttet opp til mestringsfølelse og hans/hennes samspill med med andre mennesker Selvoppfatningen formes av: den indre, subjektive vurderingen av en selv individets følelse av anerkjennelse hos andre → elevens selvoppfatning påvirker hans/hennes oppførsel og tankegang, holdninger til faget, innsats, utholdenhet m.m. → en indre, stabil overbevisning om egen mestringsevne er utslagsgivende Praktisk-pedagogiske konsekvenser: påvirke elevens selvoppfatning i postiv retning måten vi gir tilbakemeldinger på

Indre og ytre motivasjon Tradisjonelt skille: ytre motivasjon – drivkraften er belønning utenfra, den springer ikke ut av selve læringsprosessen (behavioristisk læringssyn) indre motivasjon – drivkraften kommer innenfra, ”mennesket har en iboende aktivitetstrang og vitebegjærlighet” (kognitivt syn på læring) (Imsen 2001: 54)

Nyere forskning skiller ikke mellom ytre og indre motivasjon motivasjon → tendenser, orientations mer opptatt av ”grad av intensitet” - hvor stor er vår drivkraft Dörnyei har formulert følgende definisjon: ”...motivation is an abstract, hypotetical concept that we use to explain why people think and behave as they do” Dörnyei, Zoltán (2001): Motivational strategies in the classroom

Motivasjon og tidsaspektet Flere elementer inngår i motivasjonskonseptet: elevens holdinger til språk og språklæring elevens evne til å lære språk / tro på egne evner tidsperspektivet er viktig: a) initiating motivation sette i gang med en oppgave/aktivitet b) sustaining motivation opprettholde motivasjonen

Faser Dörnyei deler motivasjon inn i ulike typer, eller faser: a) preactional før språklæringen settes i gang b) actional språklæringen har vart en stund c) postactional refleksjoner rundt egen framgang, blant annet vurdering av egen innsats og oppnådde resultater

Motivasjon – noe som konstrueres Preactional Language attitude – positive holdninger til språk og språklæring Motivasjon er avgjørende for å lære fremmedspråk - dette forutsetter en postitiv holdning til språk (Pinter 2006: 36) 1. Skape en positiv atmosfære som understøtter språklæringen (klasserommet) 2. initial motivation teqniques: - samtaler om verdien av å kunne språk - læringsmateriell og aktiviteter som passer som introduksjon til språket (Dörnyei i Pinter 2006: 37)

Elevens forestillinger om språk Hva sies i læreplanen? Formål med faget: ”...Nye medier, åpnere grenser, økt reisevirksomhet og mobilitet gjør at barn tidlig kommer i kontakt med andre språk og kulturer, både i og utenfor Norge. De opplever derfor gleden og nytten av å kunne flere språk.” Læring og utviking bør skje i sammenheng med resten av samfunnet: Eleven lever i et globalisert samfunn → økt behov for språkkunnskaper Bakgrunn for og hensikt med fremmedspråk på barnetrinnet: forberede eleven på å ta aktiv del i det globaliserte samfunn faget gir eleven ferdigheter som er relevante for det virkelige liv

Positive holdninger til språk og språklæring knytte det som skjer på skolen til elevens tidligere erfaringer Språkpermen, ett verktøy i denne bevisstgjøringsprosessen eleven får bekreftet sine fornemmelser i opplæringssituasjonen verdsette språkkunnskaper Deltakelse i forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet: frivillig tilbud eller obligatorisk del av skoledagen

Læreplanens formål Gi elevene → fremme motivasjon ”mulighet til å begynne å lære ett eller flere fremmedspråk og motivere til videre språklæring.” ”bedre grunnlag for et bevisst valg av fag på ungdomstrinnet” → fremme motivasjon → danne grunnlag for videre språklæring i opplæringsløpet To veier til samme mål: progresjonsmodellen: god kompetanse i ett språk introduksjonsmodellen: se sammenhenger mellom språk

Målstyring - et bærende prinsipp i læreplanen spesifiserte kompetansemål: konkretiseres lokalt Fordeler og ulemper: metodefrihet Noen føringer: - aktivitetsrettet tilnærming og bruk av språket, særlig muntlig - Den europeiske språkpermen 6-12 - bruk av film, musikk og internett stort tolkningsrom: stille enkle spørsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål bruke og forstå en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser lese og forstå hovedinnholdet i tekster om kjente emner

Formål med målstyring øke effektiviteten, produktiviteten skape målbare resultater → Hvordan påvirker dette elevens motivasjon for læring? En tankevekker: «Soy caótico y vago» – Jeg er ustrukturert og lat. «Jeg oppdaget spillets hemmligheter på egen hånd. Det var fascinerende. Etter noen måneder begynte jeg å lese sjakkbøker». (Intervju med Magnus Carlsen i den spanske dagsavisen El país 28. mars, 2010.)

Veien blir til mens du går... ”Då Columbus drog ut på den berømte reisa si, så visste han ikkje kvar han skulle, då han kom fram, så visste han ikkje kvar han var, og då han kom tilbake, så visste han ikkje kvar han hadde vore. Men heile ekspedisjonen vart gjennomført med pengar frå staten. Korleis hadde det gått for Columbus om han hadde vore underlagt målstyring og virksomhetsplanlegging? (Per Lægreid, LOS-konferanse i Bergen, 1991.)

Motivasjonsfaktorer hos yngre og eldre elever Yngre elever: positiv holdning til språket positiv og stimulerende læringskontekst: liker atmosfæren og aktivitetene ingen bevisste mål ”utover” dette Eldre elever (ca. 11-12 år): samme faktorer som ovenfor, men ”utenforliggende” faktorer får større betydning mer opptatte av framtidige mål og relevans Nikolov i Pinter (2006): 37

Forutsetning for språklæring: skape positive holdninger til språk (language attitude) Tre viktige elementer: sette seg mål for læringen (goal salience) se verdien i å lære språk (valence) tro på egne evner (self-efficasy) → kan bidra til måloppnåelse (achievement) Gardner, R.C (1985): Social psychology and second language learning: the role of attitude and motivation.

Lærerens rolle Eleven er i gang med språklæringen Hvordan opprettholde motivasjonen? Lærerens rolle: legge til rette for stimulerende aktiviteter styrke elevens selvoppfatning legge til rette for samarbeidslæring konstruktive tilbakemeldinger (Dörnyei 2001: Motivational Strategies in the Language Classroom)

Elevens selvoppfatning: evner og innsats Både yngre og eldre elever: oppfatter seg selv som et sosialt vesen: gjenstand for andres oppmerksomhet Eldre elever (fra 11-12 år): mer oppmerksomme på individuelle forskjeller: evner, innsats og resultat → hos enkelte elever kan dette skape frustrasjon (Heckhausen i Wood: 314) Hvordan opprettholde motivasjonen hos disse elevene? ulike kulturelle holdninger til evner og prestasjoner

Prestasjonsmotivasjon Første studier på 1950- tallet, David McClelland : Opptatt av sammenhengen mellom prestasjonsmotivasjon i befolkning og økonomisk utvikling i samfunnet. (The Achieving Society, 1961) ”... trangen vi har til å utføre noe som er bra i forhold til en eller annen kvalitetsstandard” (McClelland i Imsen 2001: 246) To motstridene handlingsimpulser i en prestasjonssituasjon: lysten til å lykkes angsten for å mislykkes (Atkinson i Imsen: 249)

Prestasjonsmotivasjon i læringssituasjonen Sosialt mestringsmotiv: krav og vurdering fra andre f.eks. forventninger fra lærer og foreldre, opprettholde medelevenes anerkjennelse Autonomt mestringsmotiv individets egen vurdering, gleden i det å meste noe (Imsen 2001: 254)

Prestasjonsorientert skole – og kultur Gis det rom for den utforskende og nysgjerrige eleven? Læreplanens formål: ”Faget fremmedspråk på barnetrinnet skal ...vekke deres nysgjerighet og gi motivsjon og lyst til å utforske flere språk og kulturer” Å utforske innebærer å prøve og feile å tro på egne evner

Små grep som fremmer motivasjon elevmedvirkning: både små og store valg → skaper mer engasjement varierte arbeidsformer og stimulerende aktiviteter presentere faget på ulike måter enkle spørreskjemaer om læringsaktiviteter

Kilder: Eriksen, Trond Berg: Motivasjonsparadokset i Lektorbladet nr. 5 2010. Bruner, Jerome (1996): Utdanningskultur og læring. Ad Notam Gyldendal. (Oversatt til norsk 1997) Carrai, Debora (2009): Motivación y abandono en el aprendizaje del Español en Noruega. http://www.educacion.es/redele/FIAPEIII/Carrai.pdf Imsen, Gunn (2001): Elevens verden. Universitetsforlaget. Lægreid, Per (1991) : Målstyring og virksomhetsplanlegging i offentlig sektor. Alma Mater Forlag. Pinter, Annamaria (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford University Press Wood, David (1988): Hvordan børn tænker og lærer. Hans Reirzlers forlag. (Oversatt til dansk 2002). Læreplan for forsøk med fremmedspråk http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/_Forsok/Lareplan-for-forsok-med-fremmedsprak-pabarnetrinnet-er-fastsatt/ Utbildningsdepartementet (2010): Förordning om läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.http://www.regeringen.se/sb/d/10120/a/153487 Intervju med Therese Johaug og Anders Aukland i Treningsmagasinet: http://www.treningsmagasinet.no/wip4/-motivasjonen-betyr-alt/d.epl?id=480462 Intervju med Magnus Carlsen i den spanske dagsavisen El país 28. mars 2010: http://www.elpais.com/articulo/reportajes/Soy/caotico/vago/elpepusocdmg/20100328elpdmgrep7_tes