Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Samhandling.
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Pleie og behandling til personer med diagnosen aldersdemens.
Med et nyfødt barn i våre hender
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Møteplass for etisk refleksjon
NOKUTs fagskoledager mars Lektor Rita jakobsen
Samspill og Samhandling
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Motivasjon.
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Selvfølelse vs selvtillit
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?
- roller og forventinger
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tilpassede helsetjenester
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Aktivitet på Mestringssenteret
Involvering av pårørende Siri Homelien Prosjektleder Demensfyrtårn
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Mestring og forebygging av depresjon
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Marte Meo i demensomsorgen
Lederstil og Motivasjon.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Gruppe for seponering av B-preparater
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Aggresjon.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Verdig Demensomsorg krever kompetanse
Velferdsteknologi.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Ledelse og arbeidskultur – konsekvenser for sykepleiepraksis
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Danning og voksenrollen i barnehagen
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Ikke alle vil spille bingo – en personorientert demensomsorg i en markedsøkonomisk helsetjeneste Bodø 03.06.08. Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Utfordringen Manglende sammenheng mellom kunnskap om aldersdemens, ledelse av enhetene og utøvelse av pleien Konsekvens: - personalavhengig og tilfeldig kvalitet på pleien - rutine og drift blir målet miljøet virker mot sin hensikt Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Markedsøkonomi – konsekvenser for omsorgen Økt fokus på målbarhet - rutiner, systemer, organisering, budsjett, antall ”hender” * Redusert fokus på ikke-målbare størrelser som omsorg Klage fra brukere og media Frustrerte og sykemeldte pleiere Manglende rekruttering av fagfolk Krav om ”flere hender” Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Forandret eller annerledes? Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Enkel modell Kvalitet Ledelse Kompetanse Profesjonell ledelse + kunnskap og kompetanse = økt faglig og etisk kvalitet på omsorgen. Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Faglighet Etisk bevisstgjøring Faglig kyndighet Motvirker fremmedgjøring og avhumanisering i helsetjenesten Per Nordtvedt. Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Realiteten Store visjoner, mange festtaler ”Alle” har skjermede enheter Økonomi i kommunene 10000 flere ansatte??? Mye ufaglært personale Lite satsning på kompetanseutvikling Mye bruk av ad hoc – løsninger De gode postene fremheves ikke som modeller Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Det stilles krav… Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole ….og mer krav.. Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole ….til vi kapitulerer… Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Utfordringer ved aldersdemens Å møte de demente i et system som ikke er laget primært for å møte deres behov Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Utfordringer av psykologisk karakter Fare for identitetsbrist – trussel på selvbilde ”Identitet handler om å holde en fortelling om seg selv gående – en følelse av biografisk kontinuitet” (Kaspersen 1995) Det handler om å ha en form for oversikt og kontroll over hverdagen hvor man erkjenner og anerkjenner virkeligheten med de gjenstander og personer som befolker denne De dagligdagse handlingene medvirker til å kontrollere diffus angst, og til å opprettholde selvbildet Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Livet - forståelsen Livet er en melodi – hukommelsen er tonene i denne melodien. Det er først når tonene settes sammen i et system ai vi kan oppleve melodien Det handler om å være hovedpersonen i eget liv Det handler om pianisten og pianoet - ”selvet er musikeren, hjernen er instrumentet…” Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Nedsatt evne til mestring UTFORDRINGEN: - abstrakt rajonell tekning - hente frem tidligere erfaringer - søke assistanse og hjelp KONSEKVENS: - nedsatt kontroll - ytre reaksjoner forsterker dette - følelse av kaos og angst Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Målet for pleien er verdighet Å gi omsorg som bekrefter den demente slik at han/hun fortsatt opplever seg som hovedpersonen i eget liv Bekrefter identitet gjennom kunnskap, tilrettelegging og forståelse Skape trygghet gjennom bekreftelse og kompensasjon for manglende kontroll Ivaretar den dements grunnleggende behov Personorientert omsorg Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Personorientert omsorg Anerkjennelse Forhandlinger Samarbeid Lek Sansestimulering Fest/feiring Avslapping Validering Omfavnelse Facilitering (Kitwood) Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Miljøterapi Handler om bevisste planlagte ytringer og handlinger i miljøet Beskyttelse - som sikrer fysisk velvære, og som letter belastningen med utilstrekkelig selvkontroll eller avmaktsfølelser Støtte - som fører til at pasienten føler seg bedre/er mer fornøyd, og som øker selvfølelsen Struktur skaper forutsigbarhet for sted og situasjon Engasjement - som fører til at pasienten knytter seg aktivt til sitt sosiale miljø og ”lever” i dette Gyldiggjøring -som bekrefter pasientens individualitet og egenart (Gunderson). Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Hvordan? Personalet må forstå sammenhengen mellom kunnskap om målgruppen og måten omsorgen gis på - solid kunnskapsbaser om målgruppen - fortløpende tilførsel av ny kunnskap Kunnskap om personen – nøyaktig biografisk profil Nært samarbeid med pårørende Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Hvordan? Formidling av kunnskap må være knyttet til konsekvenser for utøvelse av omsorgen Fagdiskusjoner må være en naturlig del av hverdagen Personalet må ha et eierforhold til resultatet Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Bruk av visjonsarbeid.. Visjonsarbeid som endringsform: ”I stedet for å fokusere på hva vi vil bort fra, så fokuseres det på å skape et bilde av en ønsket fremtid, og dermed aktivt påvirke den” (Parker 1993). Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Visjonsarbeidet Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Personalet meget aktiv Kunnskap Konsekvens for utøvelse: - hustavle - kollektive, individuelle, og system -konsekvenser Enheten styres etter dette Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Kollektiv konsekvens Kurs i forståelse av og samtale med aldersdemente m/øvelser - personalet og pårørende Primærpleie Gode, detaljerte, individuelle planer Selvkorrigerende miljø - ikke alle skal gjøre det samme Fysiske strukturer - aktiv bruk av fellearenaer til bekreftelse Utfordring i forhold til rutiner og ritualer – det etablerte system Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole RESULTAT MÅLET STYRER RUTINENE HANDLINGEN REFLEKTERER INDIVIDUELL OMSORG - fysisk - psykisk - sosialt - åndelig Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Konklusjon Kompetanse hos personalet - om demenssykdommen og konsekvenser av denne - i etisk refleksjon - om påvirkning i endringsprosesser Alternativ ledelsesmodell – endringsledelse Kvalitet på omsorgstilbudet OBS! Alltid fare for ”tilbakefall” til rutiner og drift. Lederen må holde fokus på pasientene og deres behov for omsorg samtidig som medarbeiderne motiveres og oppmuntres. Lederen må selvsagt ha fagkompetanse og engasjement i forhold til målgruppen. Lederen må tørre å stå i ”trøkket” oppover gjennom faglig argumentasjon. Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole Etter Lao Tse.. Tredve eiker samlet om et nav blir til et hjul, men det er hullet i navet som gjør at hjulet kan brukes – Krukkemakeren former leiren til krukken er klar, men det er det tomme rommet inne i krullen som gjør at krukken kan brukes – Gjennomboret av dører og vinduer står huset der, men det er det at huset er hult som gjør at huset kan brukes- Jo visst skal vi ta i bruk det som finns, men det er det som ikke finns som gjør at det som finns kan brukes…. Jan Erik Wold Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole

Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole GUD, GI MED SINNSRO TIL Å GODTA DET JEG IKKE KAN FORANDRE, MOT TIL Å FORANDRE DET JEG KAN, OG VISDOM TIL Å SE FORSKJELLEN.. (V. Satir). Førstelektor Rita Jakobsen, Lovisenberg diakonale høgskole