Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
- Hovedrolle eller birolle
2B: Nåværende empirisk analyse
Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Melding til Stortinget…
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Pedagogisk utviklingsarbeid
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ledersamling barnehage juni 2013.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Avdeling for sosionomutdanning
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Didaktiske analysekategorier
Framtida nå – les og forstå!
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Finsk skole møter svesk
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
Drop-In metoden i skolen
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinn i utvikling
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Realfagskommunen Asker
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Skolebasert kompetanseutvikling
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor Et møte mellom to kompetansemiljøer Are Solstad, rektor Nes ungdomsskole

Hva skal jeg si noe om i dag? Hovedfokus: Om samarbeidet med UH=> Samspill mellom alle aktører. Forventninger til hverandre=>Møte mellom to kompetansemiljøer. REFERANSERAMME: Hva vi har gjort og lært i pilot. (Kort)

Mange er interessert i dette, men ikke alle….

Ikke bli en skole som har mer på utstilling enn på lager! Hva har vi gjort? Ble invitert med sent i juni 2012.Fikk egentlig utdelt tema. Passet godt. Kastet oss rundt. Gikk fort i svingene. Etablerte styringsgruppe Presentasjon av planer i personalet «Kick off» seminar Utprøving regning i alle fag Særskilt fokus på matematikkfaget Forelesninger og veiledning fra Høgskole Laget egen plan for skolen som beskriver mål, innhold og arbeidsmetoder, og som svarer på HVA, NÅR og HVORDAN Være « på ordentlig» Ikke bli en skole som har mer på utstilling enn på lager!

Høyere bevissthet rundt viktigheten av regning i alle fag, og en ufarliggjøring av temaet. Fokus på at det skal være på fagets premisser, og som et middel for å forstå faget bedre.

5 ting vi har lært som skole. Bedre forankring og planlegging. Bedre på rolleavklaring og bestilling. Jobbe bedre med FØR-UNDER-ETTER. Bedre på å systematisere erfaringsdeling og refleksjon over praksis. Etterspørre handlingen. «Hva gjør du for å..» Bli bedre på å ta i bruk det pedagogiske ressursmateriellet på nett. Vært en reise! «Pilot i alle ledd»

Få målbare resultater; Allikevel særdeles fornøyd fordi… Mye høyere pedagogisk bevissthet. Motiverte lærere klar for endringsarbeid. På vei mot en bedre samarbeidskultur. Vi er mer strømlinjeformede og går mer sammen mot samme mål. Mye større fokus på elevens læring. En økt KULTUR FOR LÆRING er vårt overordnede mål i utviklingsarbeidet vårt. Matematikkseksjonen og matematikkfaget fått et særlig løft. Løftet fagsamarbeidet. Ufarliggjort og bevisstgjort hva regning i alle fag handler om. På fagets premisser og som et middel for å forstå faget bedre. Gode prosesser og forankring i forhold til satsingen på klasseledelse i pulje 1. Lenger på organisasjonsutvikling. Tatt i bruk metodikk fra Knut Roald for å være i organisasjonsutviklingen i motsetning til å lære om den. Skolen er på helt annet sted i sin utvikling i dag p.g.a deltakelse i piloten.

Rektor må LEDE Skolen må EIE Må være vårt prosjekt! Rektor må LEDE Skolen må EIE ESSENSEN

Samspillet mellom alle aktører. Hvem skal hjelpe rektor? Hvordan? UH-sektor Instituttmodell vs tverrfaglige team Intern organisering og forankring Skoleeier=> Skolefaglige rådgivere Skolens oppdrag Naboskoler i kommune og region Ressurslærere Nettressurser udir Utviklingsveiledere Egen skole. Ledelse, ressursgrupper. Lærende nettverk

«Et møte mellom to kompetansemiljøer» Gjensidig respekt og forståelse. Hva kan vi? Hva kan dere? Hva kan vi lære av hverandre?

Messiasforventning? Lærere: «En tough crowd» «Form overstyrer innhold»

Krav og forventninger til hverandre Jeg forventer av oss: Jeg forventer fra UH: Jobber godt med FØR-UNDER og ETTER tenkning i forbindelse med samarbeidet med UH. Er aktive og lojale i forhold til sin egen og skolens læring. Prøver ut, og deler. Lager gode veiledningsgrunnlag og bidrar aktivt i samarbeidet med UH. At rektor bereder grunnen for samarbeidet med UH. God og relevant faglig input og veiledning. Satsingsområder og gjennomgående tema. Sammenheng mellom input, utprøving og veiledning. Troverdige. Skape tillit. Høyt faglig nivå. Trigge lyst og motivasjon til utvikling hos læreren. Er fremoverlente! Bidra med oppdatert forskning. Utfordre vårt syn på læring og egen undervisning. Sparre, trigge, utfordre, modellere=>eksempler på praktisk og variert undervisning. RELEVANS!!! Vi må tro på dere! At dere også har lyst til å lære av oss!

«Du kan bli kvalifisert alene, men kompetent blir man sammen med andre»

Takk for meg Dette skal vi få til! Er så mye god tenkning som ligger i bunn for satsingen. Ta gjerne kontakt for ytterligere dialog og diskusjon rundt «Ungdomstrinn i utvikling» Are Solstad; dat@ringsaker.kommune.no