Læringsstrategier, en nødvendig basisferdighet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Rett på sak.
læringsstrategier, modul 1
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Early Years ”New Zealand-modellen”
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Avdeling for sosionomutdanning
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Velkommen til et nytt skoleår!
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Godt grep – presentasjon
Leseutvikling og læringsstrategier
Den matematiske samtalen
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Innføringsprosjektet
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Læringsstrategier, en nødvendig basisferdighet. Mette Bunting Gimsøy ungdomsskole

Tankestrøm Gå sammen to og to En er A og en er B A skal fortelle B i ett minutt om hva læringsstrategier er - B kan ikke si noe, kun anerkjenne med nikk og gestikulering Nå er det B’s tur til å gjøre det samme i ett minutt

Mål for kurset Kunne forklare hva læringsstrategier er og hvordan de kan brukes Bli introdusert for og kunne selv gi opplæring til elevene i følgende strategier: Ta sjansen Rammenotat Rolleskriving Hvem skal ut FOSS Læresamtalen Tegn-les-si Kunne planlegge et læringsforløp der strategiene er naturlig integrert – før, under og etter.

Læringsplakaten stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning

Definisjon av læringsstrategier ” er framgangsmåter elevene bruker for å organisere sin egen læring. Det er strategier for å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid for å nå læringsmål. Det innebærer også refleksjon over nyervervet kunnskap og anvendelse av den i nye situasjoner.” Prinsipper for opplæring, Kunnskapsløftet

Før - Under - Etter

”Ta sjansen!” Aktiviserer bakgrunnskunnskap Provoserer nysgjerrigheten Skaper interesse Øker konsentrasjonen Målrettet og bevisst lesing / lytting Motiverer til å sette seg inn i nytt stoff Kunnskap og fakta finner lettere vei til langtidsminnet

Oppgave Fyll ut det vedlagte enig / uenig-skjemaet Les teksten om katolisisme Korriger deg selv etter hvert Lag din egen versjon

Rammenotat Nyttig når elevene skal lære å systematisere kunnskapselementer. Viser visuelt sammenhengen mellom elementene

Engelsk ord Tegning Setning Norsk Tomato I like tomatoes. Tomat Onion I cry when I peel onions. Løk Bread I have bread for breakfast. Brød Cake I don’t like cake. Kake

Rammenotat

Peer Mor Åse Solveig Person Personlighetstrekk Handlinger som under-bygger disse Konkret samtale eller omtale Peer Mor Åse Solveig

Rammenotat + - -/+ FDR JFK Nixon Reagan Clinton Demokrat President under krig Flertall i kongressen -/+ Gjenvalgt Valgt til kongressen

Rammenotat

Jeg tror at…. Hvorfor jeg tror det… ….boken handler om: … kommer til å skje: … boken er lett/vanskelig: .. boken er spennende / kjedelig

Guggenheimer Eksempel: I vannrett kolonne øverst skriver du temaene. I loddrett kolonne til venstre skriver du inn bokstaver. Finn f.eks. guttenavn på R, matretter på P osv… Du kan gi 1 poeng for riktig svar. 2 poeng hvis ingen andre har det du har svart i en kolonne. Kan gjøres en og en, par eller i gruppe: Guttenavn Jentenavn Mat/pålegg Frukt Biler A Arne Anne Ansjos Appelsin Audi P Per Pernille Pølser Pære Porsche E Einar Else Eplemos Eple Elantra F Fredrik Fia Fisk Fersken Ford K Kjell Kirsten Kotelett Kirsebær Kia

Oppgave Lag et rammenotat, (eller en oppgave hvor elevene selv skal lage et rammenotat) som del av en strategi for å se sammenheng og få oversikt. Eks. på tema: Musikk: Instrumenter i et orkester Norsk: Litteraturhistorie Matematikk: Regneartene Geografi: Norden Mat og helse: Grønnsaker og bær Tema fra eget fag

Hvem skal ut?

Denne skal ut. Alle de andre spille med ball!

Den Amerikanske revolusjon

Les og si noe Del i grupper Hver gruppe velger en leder som begynner å lese. Personen til høyre for lederen må ”si noe” - spørsmål, tanker, hva er viktig her, vanskelige ord osv. Etter det kan alle følge opp Lederen passer på tiden. Personen til høyre leser to avsnitt . NB! Ingen tvinges til å lese, men alle må gi respons. Fortsett til hele teksten er lest og kommentert

Friformkart Elevenes egne presentasjoner/framstillinger Omdanner tanker/ideer til bilder Langtidsminnet Individuell og i gruppe Støtte for muntlig og skriftlig presentasjon

Én-setningssammendrag (s 59-60) Trener eleven i korte og presise oppsummeringer av tema/emne Krever trening/øvelse i hovedidé og styrkenotat Nyttige ord: ”X” begynner med - handler om/drøfter – slutter med

Læresamtalen Alle er betydningsfulle Alle er aktive lyttere Alle skal gi positiv tilbakemelding på hverandres utsagn Alle vil få nye impulser når de våger å dele tankene sine med andre. Kan være strukturerte og planlagte, eller enkle og spontane.

Alltid Vær en tydelig modell Veilede Metakognitive samtaler i etterkant

Delferdigheter må øves opp Faste startord: Det handler om… Jeg har lært / hørt at…. Det står i boka at ….. Jeg tenker / tror at ….. Jeg lurer på hvorfor ….. Jeg tror hovedidèen er ….

Enkle og spontane læresamtaler Hyppige Lette å organisere Tydelige oppgaver (konkrete – modellsetninger) Hvem skal snakke når Stram tidsramme (holde fokus) Brukes både ved oppstart og avslutning av tema.

FOSS I hodet I boka Forfatteren og jeg Akkurat der På egenhånd Svar ikke direkte i teksten Du må tenke deg om På egenhånd Du må bruke din egen kunnskap I boka Akkurat der Svar i teksten Tenk og let Svar flere steder i teksten, du må lete.

Anna må ha bilen i dag, fordi hun har det så travelt Anna må ha bilen i dag, fordi hun har det så travelt. Først skal hun på arbeid, så må hun handle. Dessuten må hun hente ungene i barnehagen.

Hvem har bilen? Hvorfor har Anne det travelt? Hvor gammel er Anne? Hva kan skje når en kjører bil og har det travelt?

Hvor mange elever sa at familien resirkulerte glass? Hva er det folk her i byen resirkulerer? Hvor mange flere resirkulerer aluminium enn plast? Hva tror du er grunnen til at flere resirkulerer aluminium enn andre resirkulerbare stoffer?

Spørreord Hvem Hva Hvordan Hvor Hvorfor Når

Oppgave Diskuter med minst en annen forskjellen på lærersamtale og læresamtale. Hvordan skal du gi elevene dine opplæring i læresamtalen?

Rolleskriving Bevisstgjøring på avsender, mottaker, budskap og formidlingsmåte. Ekspressive verb Skriver ikke for lærer Viser forståelse (s.111)

Rolleskriving Sender (Rolle) Budskapet Sjanger Mottaker Hvem vil du være som forfatter? En person Et begrep En ting Osv… Hva ønsker du å formidle? Overtale noen til å Kreve noe av noen Gjøre oppmerksom på urett Hvilken sjanger egner seg best? Et brev En tale En samtale En dagbok Et minneord… Hvem er det skrevet til? Mor/far Regjeringen Læreren Til alle….

Theme: Australia Role (You are..) Author (You are writing to..) Form (=sjanger) Topic (What your text must contain) Choice 1 A great white shark Scuba divers and tourists in the area Personal letter Warn them and explain why they should watch out for you. Choice 2 The Sydney Opera House People who are fond of music and/or architecture Formal letter Convince them to come and visit you. Choice3 A British convict shipped off to Australia in 1788 Your family back home Boast about your new life in this new country. Choice 4 A kiwi (fruit) All school children An article in the school newspaper. Make them want to eat you! Explain why you are a healthful (= helsebringende) little thing. You must also say something about your nutritional value (= næringsinnhold) and that looks deceive (=skinnet bedrar).

To scuba divers and tourists in the area, Hi, I’m the great white shark who usually lives in the ocean. I’m a creature alive today who has saved millions of years of evolution without change, without passion and without logic. I live to kill! I’m a mindless eating machine, I will attack anything. I’m like a devil God himself created. Blood is something I drink and flesh is something I eat. If I ever see you near me or if I sense your blood I will break your body in two pieces and if you’re lucky, I’ll take a bite, with my sharp razor teeth. I’m not a creature you want to bump into. I’m ten times bigger than you and a hundred times stronger than you. I’ll give you lot a piece of good advice - never get near me and if you do, swim for your life. Good bye, hope I’ll see you soon, From the great white shark Selwa, 10 trinn

Gå til teksten om ”Den Amerikanske Revolusjon”. Sender Mottaker Budskap Sjanger Georg Washington Kvinne Uavhengighets-erklæringen The King of England Dagens befolkning i USA Overbevise om at USA bør bli uavhengig Kreve likhet Formane dagens befolkning til å leve etter betydningen av erklæringen Brev Leserbrev Artikkel

Oppgave I hvilke fag og for hvilke elever vil du gi opplæring i disse strategiene? Hvordan kan du ivareta at elevene utvikler sine egne læringsstrategier?

Tema: Rolle / forfatter (Du er...) Mottager (Du skriver til...) Sjanger Emne (Hva teksten kan/ bør inneholde) Valg 1 Valg 2 Valg 3 Valg 4