BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Inndelingslovens § 26 Budsjett fremmes av Fellesnemda Fellesnemnd for Hamarøy skal forberede budsjettarbeidet Legger fram forslag til budsjett 2020 og økonomiplan for perioden 2020 -2023 Samhandling mellom rådmann, prosjektleder og Fellesnemnd
Hva skal utarbeides i budsjettdokumentet Drift og investeringsbudsjett Økonomiplan 2020 -2023 Forpliktende plan 2020-2023 -ROBEK Denne inngår i budsjett og økonomiplan fram til akk merforbruk er inndekt….
Forskutterer drift med § 28 Oppvekstsektoren på Tysfjord vest gikk inn i driften til Hamarøy fom 1. august 2019 Renhold på Tysfjord vest gikk inn i driften fom 1. juli 2019. Dette bidrar til en bedre oversikt for budsjettarbeidet for drift 2020
Budsjett – formål Plan for hvordan kommunens inntekter benyttes for å gi tjenester til befolkningen. Krav om at kommunen ikke bruker mere til drift enn det kommunen får i inntekter - samme år
Ny kommunelov – budsjett/årsregnskap Ikrafttredelse – når de nye kommunestyrene konstitueres til høsten Fokus på økonomiplanperioden -> konsekvens i årsbudsjettet Vedta handlingsregler Forslag: NDR min 1,75 % ? (i % av brt inntekt, anbefalt av TBU) Gjeldsgrad maks 75 % ? (nto långjeld i % av brt inntekt, anbefalt av riksrev. og Fylkesmannen) Disposisjonsfond min 4 % ? (i % av brt inntekter, Telemarksforskning 5-10 %, eks bundne fond) Plikt til å bruke fond for inndekning av underskudd Konsernregnskap Hvis budsjett vedtas etter 1. januar = Innmeldt i ROBEK Gjelder også vedtak av regnskap Innskjerpet låneadgang Inndekning av merforbruk innenfor 2 år – alternativet ROBEK
- budsjett forts… Vedtak i kommunestyret er bindende Hensynta kommuneplanen Handlingsplan i kommuneplanen bør gjenspeiles i økonomiplanen De må ikke «leve» hver for seg Økonomireglement – skal være på plass Finansreglement Det er lovfestet prinsipp for selvkost – forskrift Kommunestyret ha plikt til å ta grep ved merforbruk Plikt til å regulere budsjett hvis merforbruk Tiltaksplan for ROBEK = aktivitetsplikt
budsjett forts…. Kommuneplan Økonomiplan vs kommuneplanens samfunnsdel Handlingsplan bør være en del av økonomiplanen – anbefales pga finansieringen som tilhører denne. KØB –kommunaløkonomisk bærekraft - en utvikling som ivaretar dagens behov uten å «ødelegge» mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov
Årsbudsjett og økonomiplan Prioritering og bevilgning Mål og premisser Utviklingen i kommunens økonomi Gjeld og andre vesentlige forpliktelser Vedta en låneramme (totalt låneopptak) Balansekrav, realisme, fullstendig oversikt Kan ikke avsette til fond hvis merforbruk Rådmannen rapporterer 2 gr pr år
Årsberetning Vurdere økonomisk utvikling over tid Vurdere resultat/stilling over tid Vesentlige avvik – også premissene Måloppnåelse
Sentrale formål med økonomiplanleggingen Være i forkant – omstille 4 år 1 år Virksomhetsplan Årshjul Årsrapport Juni - overordnet budsjettforutsetninger August – økonomisk analyse 1. nov årsbudsjett/økonomiplan 15.2/ 22.2 - regnskapavleggelse
Budsjettprosessen - Fellesnemnda Budsjett 2020 og Økonomiplan 2020-2023 Nye Hamarøy kommune
fortsettelse… Utarbeidelse av budsjett og ferdigstillelse
Status Hamarøy kommune 1. tertial Den nye kommunen har dette med seg i tillegg til det oppgjøret som kommer fra Tysfjord
Tysfjord vest og Hamarøy – Nye Hamarøy Dele Tysfjord kommunes økonomi – avklare de økonomiske rammene Har mottatt foreløpige tall fra Tysfjord Ansvar som skal deles er gjort med 53/47 % Klargjort budsjettprogram i Arena
Utvikling i folketall Hamarøy Tysfjord
Utgiftsbehov demografi i alt Hamarøy Tysfjord
Utgiftsbehov demografi – pleie og omsorg Hamarøy Tysfjord Hvordan få til «smarte» løsninger for å møte det kommende omsorgsbehovet– i et framtidsperspektiv?
Demografi – Nye Hamarøy
Noen utfordringer Arbeidsmarkedet – stort behov for personell – Hva gjør vi? rekruttering Strukturledighet – kompetanse som etterspørres er ikke mulig å oppdrive i Hamarøy på kort sikt. Arbeidsledighet er lav i Hamarøy og Tysfjord -> pr juli: Hamarøy 2,3 % (økning på sommer, ungdom og Cermaq) Tysfjord 2,4 % Investeringsbehov framover Hva, hvilke? Tiltak i drift Redusere utgifter Avhending av eiendommer – fortsette fortløpende framover?
Forts… Hamarøy er på ROBEK lista – vil bli der noen år til Forpliktende plan skal utarbeides Hvilke nye tiltak skal tas med her? Tiltak som ligger inne i forpliktende plan – oppstart 2020 Delingsoppgjøret for Tysfjord
Prognose på inntekt – skatt og rammetilskudd
Budsjettarbeidet er godt i gang Utgangspunkt i konsekvensjustert budsjett gml Hamarøy Budsjettall fra gml Tysfjord Hele budsjettet regnes på nytt Ledere/budsjettansvarlige på flere nivå innenfor sine tjenesteområder Nærhet til budsjett/regnskap Bestiller ansvarligjøres regnskap vs budsjett Til sammen har det vært 28 personer inkl rådmann på oppstart av budsjettarbeidet
Tidsaspekt – ferdig budsjettutkast Utarbeidelse av konsekvensjustert budsjett (drift), forpliktende plan og investeringsbudsjett NB! Holder tidsaspektet for FND ifht statsbudsjettet 7. okt?
PÅ VEI MOT 2020 – Takk for oppmerksomheten!