Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Budsjett og økonomiplan

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Budsjett og økonomiplan"— Utskrift av presentasjonen:

1 Budsjett og økonomiplan 2017 - 2020

2 Politisk fremdrift budsjett/økonomiplan
14. juni: Budsjettforutsetninger KST 15.september: Bakgrunnsmateriale budsjettsamling 1 22 og 23.september: Politisk budsjettsamling 1 6. Oktober: Statsbudsjett 2017 21.oktober: Politisk budsjettsamling 2 1.november: Rådmannens forslag til budsjett og økonomiplan presenteres. Spørsmål/svar: Frist 15.november – svar før FSK 29. november: Vedtak i formannskapet 13.desember: Vedtak i kommunestyret Budsjettsamling 1: Konsekvensjusterte rammer, budsjettforutsetninger, analyser mv. Budsjettsamling 2: Konsekvenser statsbudsjettet mv. Budsjett og økonomiplan

3 Budsjett og økonomiplan 2017-2020
Budsjett og økonomiplan

4 Budsjett og økonomiplan 2017-2020
Årsregnskap 2013 Regnskap 2.tertial Ingen vesentlige avvik på drift og finans med unntak av god skatteinngang Forbedret brutto driftsresultat Kontroll over utgiftene Kun 0,4 prosent økning i lønnsutgiftene Budsjettplanen følges Regnskapsrapporten pr. 2. tertial 2016 viser et bedre resultat for driften enn for tilsvarende periode i fjor. Samlet sett er bildet at budsjettplanen følges. Det er ikke registrert vesentlige avvik verken i driften eller på finans med unntak av en god skatteinngang. Skatteinngangen er også generelt god på landsbasis.   Driftsutgiftene øker med 1,3 prosent i forhold til tilsvarende periode i fjor som er godt under forventet lønns- og prisstigning i år på rundt 2,4 prosent. Det er spesielt positivt at lønnsutgiftene øker med kun 0,4 prosent. For å nå årets budsjettmål, er det påkrevd at driftsutgiftene går ned. Det minnes om at årets budsjettrammer for 3 avdelinger ble påplusset samlet 12,7 mill. kr, som en engangsbevilgning for Det må håndteres i 2017. For finansområdet meldes positivt budsjettavvik knyttet til ordinært utbytte i Helgeland Kraft. Utbyttet blir 8,6 mill. kr i 2016 mot budsjettert 5 mill. kr. Også samlet sett for finans følger regnskap 2. tertial budsjettplanen, med unntak av skatt og rammetilskudd som samlet har en vekst på 4,3 prosent mot budsjettert 3,2 prosent. Hvordan dette vil slå ut året sett under ett, er beheftet med usikkerhet.  Sykefraværet er oppført med 7,4 prosent. Ligger i dag på 7,8 .Skyldes registreringsforsinkelse. Budsjett og økonomiplan

5 Kostbar drift - sammenlignet med andre
Tabellen viser differanse i netto driftsutgifter akkumulert pr. målgruppe i forhold til Rana kommune og gjennomsnittet i KG 13. Målgruppene er skole 6-15 år, barnehage 1- 5 år, sosialtjeneste år, barnevern 0-17 år, omsorg 67 +

6 45 70 81 89 Sum rammetilpasning tjenester 2017 2018 2019 2020 47 77 89
Økonomiplan 2017 2018 2019 47 77 89 Hovedprinsipp: 70 prosnet Andel budsjett 30 prosen Kostra. + 7- eventuelle justeringer. Budsjett og økonomiplan

7 Budsjett og økonomiplan 2017-2020
Rammereduksjoner Budsjett og økonomiplan

8 Budsjett og økonomiplan 2017-2020
Utfordringen Driftsnivået er ikke bærekraftig i forhold til inntektene Avhengig av usikre ekstrainntekter Utsatt kostnader (vedlikehold og pensjonsutgifter) Høyt ambisjonsnivå på investeringer Nødvendige tiltak Behov for strukturelle grep og gevinstrealisering Behov for omstilling (andre kommuner leverer velferdstjenestene til en lavere kostnad) Budsjett og økonomiplan

9 Budsjett og økonomiplan 2017-2020
Eldrebølge . Aldersbæreevnen viser forholdet mellom den yrkesaktive befolkningen og den eldre delen av befolkningen, og er av vesentlig interesse for framtidens økonomiske bæreevne og for velferdstilbud og helse- og omsorgstjenestene. I denne beregningen er yrkesaktiv alder definert som alderen år og eldre er 67 år og oppover. Budsjett og økonomiplan

10 Budsjett og økonomiplan 2017-2020
Bærekraftindikator I økonomiplanperioden oppnås ikke balanse i forhold til regelen om økonomisk bærekraft Budsjett og økonomiplan

11 Usikre finansinntekter (2017 kroner)
Budsjett og økonomiplan

12 Budsjett og økonomiplan 2017-2020
Investeringer Budsjett og økonomiplan

13 Budsjett og økonomiplan 2017-2020
Gjeldsgrad Budsjett og økonomiplan

14 Har Rana kommune finanspolitikere?
Det er rådmannens plikt å ha en helhetlig tilnærming Hvilken rolle inntar Ranapolitikerne? Sektororientert? Helhetsorientert?

15


Laste ned ppt "Budsjett og økonomiplan"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google