Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Disposisjon De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018

2 De kommunale inntektene
Skatter, Stortingets skattevedtak for inntektsskatt – alle legger seg på maks. sats, skatteloven - formuesskatt - eiendomsskatteloven * frivillig * flere og flere kommuner utnytter muligheten, i 2017 hadde 366 kommuner innført eiendomsskatt i Norge * betyr samlet sett nokså lite i totalen, men betyr mye for den enkelte kommune * loven skaper en del tolkningsproblemer - naturressursskatt – inntektsskatt fra kraftverk især Overføringer fra staten; rammetilskudd og øremerkede tilskudd Inntektssystemet har nettopp vært under revisjon Avgifter og gebyrer (brukerbetalinger) - selvkost Annet Forholdet til det kommunale selvstyret

3 De kommunale inntektene 2017 (både kommuner og fylkeskommuner)
Kilde: Kommunal- og moderniseringsdepartementet januar 2018

4 De kommunale utgiftene
Kilde: Kommunaldepartementet juni 2014

5 Økonomiplan jf. koml. § 44 Planens formål
Sammenhengen til koml. § 5 og kommuneplan etter pbl. kapittel 11, se særlig pbl. § 11-1 fjerde ledd Omfatter hele den kommunale virksomheten Krav til innhold - realistisk - vesentlige forhold må med - i balanse Varighet minimum 4 år Ikke rettslig bindende Halden kommune økonomiplan

6 Økonomiplan fortsatt Lovbestemte krav til saksbehandlingen - vedtas av kommunestyret selv - innstilling fra formannskapet eller kommunerådet - krav til alminnelig ettersyn - vedtas en gang i året – rulleres – ikke krav til tidspunkt - sendes fylkesmannen til orientering

7 Årsbudsjettet, jf. koml. §§ 45-47 og forskrifter
Skal dekke behovet for - kommunal styring - informasjon til innbyggerne - statlige tilsyns- og kontrollbehov Krav til innholdet i årsbudsjettet, koml. § 46 nr. 3 til 6 - realistisk - i balanse - oversiktelig - inndelt i en investeringsdel og en driftsdel – hvorfor? Er rettslig bindende, jf. koml. § 46 nr. 1 og § 47 nr. 1 - Hva innebærer det? Halden kommunes årsbudsjett

8 Årsbudsjettet - lovbestemte krav til behandlingen jf. koml. § 45
må vedtas innen utgangen av året for kommende år jf. nr. 1 delegasjonsforbud jf. nr. 2 formannskap eller kommuneråd har innstillingsplikt jf. nr. 2, se også koml. § 8 nr. 3 om formannskapets lovpålagte oppgaver utlegges til alminnelig ettersyn i 14 dager jf. nr. 3 egne avstemningsregler jf. koml. § 35 nr. 2 habilitetsregelen i koml. § 40 nr. 3 b gjelder ikke jf. siste setning i bestemmelsen skal sendes fylkesmannen til orientering jf. nr. 4 I ROBEK-kommuner skal budsjettet gjennom lovlighetskontroll, jf. koml. § 60 nr. 2 Pr var 28 kommuner registrert i ROBEK

9 Årsregnskap og årsberetning jf. koml. § 48 og forskrifter
Årsregnskap skal utarbeides for hvert kalenderår jf. nr. 1 Skal føres i tråd med ”god kommunal regnskapsskikk” jf. nr. 2 Saksbehandling jf. nr. 3, delegasjonsforbud Kort om inndekning av underskudd, jf. nr. 4 Årsberetning jf. nr. 5, skal også vedtas av kommunestyret «selv», jf. forskrift om årsregnskap og årsberetning § 10 første ledd (ikke i lovheftet)

10 Lån, jf koml. § 50 Hvorfor låneadgang
Lovlige formål – er uttømmende angitt i bestemmelsen - Særlig viktig i vår sammenheng er nr. 1 - Merk kan ikke låne til vanlig drift eller til kjøp av aksjer - Staten må godkjenne låneopptak for kommuner/fylkeskommuner som står i ROBEK

11 Garantier jf. koml. § 51 nr. 2 Hva er en garanti?
Kan ikke garantere for ”næringsvirksomhet” som drives av andre jf. nr. 2 Kan ikke pantsette eiendeler til sikkerhet for andres forpliktelser jf. nr. 4 Garantier må godkjennes av staten, unntak garantier lik eller mindre enn kr , se garantiforskriften § 5 Former for kausjon (tredjemannsgaranti); simpel eller selvskyldner

12 Finansforvaltning koml. § 52
Kommunestyret må gi regler om finansforvaltningen sin jf. koml.§ 52 og forskrift Finansforvaltning vil si forvaltning av finansielle aktiva (aksjer, obligasjoner, innskudd etc.) og passiva (lån, leasingavtaler etc.) Kan ikke ta vesentlig finansiell risiko og må ha tilstrekkelige midler til å dekke løpende betalingsforpliktelser Kommunestyret må selv gi regler om sin finansforvaltning (formål, risiko, risikospredning, plasseringsmåter etc. – se forskriften)


Laste ned ppt "De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google