Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLauritz Ødegaard Endret for 9 år siden
1
www.fylkesmannen.no/oppland Bildebredden må være 23,4cm Dialogmøte for økonomiansvarlige i kommunene onsdag 11.3.2015
3
Rapport fra Riksrevisjonen Tema: Kommunenes låneopptak og gjeldsbelastning Er kommunenes gjeldsbelastning økonomisk bærekraftig? FARESIGNAL «Mange kommuner vil få problemer med å betjene gjelden om renten øker. Det kan gå ut over store oppgaver som skole og eldreomsorg». Riksrevisor Per-Kristian Foss
4
Konklusjoner: (basert på tall fra 2013) 73 kommuner har en farlig kombinasjon av høy gjeld, svakt driftsresultat og midler i disposisjonsfond. (17 % av kommunene) Risiko for at antall kommuner med en lite bærekraftig gjeldsbelastning vil øke Kommunestyrene får ofte for lite informasjon om gjeldsbelastningen Fylkesmannens veiledning og kontroll bidrar i begrenset grad til å dempe gjeldsbelastningen KMD’s virkemiddelbruk er i liten grad innrettet mot å følge opp kommuner som kan utvikle en lite bærekraftig gjeldsbelastning
5
Situasjonen i Oppland i 2013 : 15 kommuner hadde netto driftsresultat på under 3 % av driftsinntektene (gjennomsnittet for Oppland var på 1,9 %) 4 kommuner hadde netto lånegjeld på over 75 % av driftsinntektene (gjennomsnittet for Oppland lå på 57,5 %) 7 kommuner hadde disposisjonsfond på under 5 % av driftsinntektene (gjennomsnittet for Oppland lå på 7,7 %) 8 kommuner oppfylte to av kriteriene Oppland hadde antakelig også kommuner som oppfylte alle tre kriteriene i 2014
9
Mangelfullt beslutningsgrunnlag for kommunestyrene? Svært varierende kvalitet på budsjettdokumentene i Oppland Budsjettdokumentene bør ha oversikter som viser gjeldsutvikling både bakover og framover i tid. Vise konsekvensen av planlagte investeringer. Utviklingen i disposisjonsfond bør også vises både bakover og framover i tid. Vise konsekvensen av planlagt driftsnivå og investeringer. Dersom både årsbudsjett og økonomiplan salderes ved bruk av fond bør «varselklokkene ringe». Økonomiplanen bør være opptatt av utviklingen i viktige økonomiske nøkkeltall. (netto driftsresultat, gjeldsgrad og disposisjonsfond)
10
Anbefalinger til KMD fra Riksrevisjonen : Iverksette tiltak som bidrar til at kommunestyrene får god nok informasjon. (Krav til budsjettdokumentenes innhold?) Vurdere Fylkesmannens virkemidler (noe i tillegg til ROBEK?) Vurdere om Kommunelovens bestemmelser er gode nok (max grense for lånebelastning?)
11
KOSTRA-rapportering Fylkesmannens oppdrag: Veilede kommunene slik at de rapporterer riktige tall til riktig tid Gå gjennom nøkkeltall og identifisere vesentlige feil (unormale verdier) Bruke KOSTRA-tall i dialogen med kommunene Kommunene som er ansvarlige for at det rapporteres og at tallene er riktige!!
12
Innrapporteringsstatus pr 6. mars 2015: Alle kommunene har rapportert regnskapstall Tjenesterapp. mangler fortsatt skjemaer fra 14 kommuner Gå til innrapporteringsstatus for egen kommune – sørg for at de skjemaer som mangler blir rapportert 16.3 publiseres foreløpige nøkkeltall – sjekk tallene!!
14
Nye retningslinjer for selvkostberegninger for kommunale betalingstjenester Nytt rundskriv H-3/14 erstatter H-2140 fra 2003 Baserer seg på de samme hovedprinsippene som tidligere Hjemlene til å ta gebyr for kommunale tjenester er gitt i særlovene Ikke bindende, men angir en økonomifaglig standard
15
Sluttrapportering på prosjekter som har fått skjønnsmidler. Nytt elektronisk skjema Rapporteringsfrist 1.mai året etter at prosjektet er fullført
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.