Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016"— Utskrift av presentasjonen:

1 De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Disposisjon De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016

2 De kommunale inntektene
Skatter, Stortingets skattevedtak for inntektsskatt – alle legger seg på maks. sats, skatteloven - formuesskatt - eiendomsskatt – frivillig, flere og flere kommuner utnytter muligheten, i kommuner, betyr samlet sett nokså lite i totalen, loven skaper en del tolkningsproblemer - naturressursskatt – inntektsskatt fra kraftverk især Overføringer fra staten; rammetilskudd og øremerkede tilskudd Inntektssystemet er under revisjon Avgifter og gebyrer (brukerbetalinger) - selvkost Annet Forholdet til det kommunale selvstyret

3 De kommunale inntektene 2013 (både kommuner og fylkeskommuner)
Kilde: Kommunal- og moderniseringsdepartementet juni 2014

4 De kommunale utgiftene 2013
Kilde: Kommunaldepartementet juni 2014

5 Økonomiplan jf. koml. § 44 Planens formål
Sammenhengen til koml. § 5 og kommuneplan etter pbl. kapittel 11, se særlig pbl. § 11-1 fjerde ledd Omfatter hele den kommunale virksomheten Krav til innhold - realistisk - vesentlige forhold må med - i balanse Varighet minimum 4 år Ikke rettslig bindende Halden kommunes økonomiplan

6 Økonomiplan fortsatt Lovbestemte krav til saksbehandlingen - vedtas av kommunestyret selv - innstilling fra formannskapet eller kommunerådet - krav til alminnelig ettersyn - vedtas en gang i året – rulleres – ikke krav til tidspunkt - sendes fylkesmannen til orientering

7 Årsbudsjettet, jf. koml. §§ 45-47 og forskrifter
Skal dekke behovet for - kommunal styring - informasjon til innbyggerne - statlige tilsyns- og kontrollbehov Krav til innholdet i årsbudsjettet, koml. § 46 nr. 3 til 6 - realistisk - i balanse - oversiktelig - inndelt i en investeringsdel og en driftsdel – hvorfor? - størrelsen på driftsdelen Er rettslig bindende, jf. koml. § 46 nr. 1 og § 47 nr. 1 - Hva innebærer det? Halden kommunes årsbudsjett 2016

8 Årsbudsjettet - lovbestemte krav til behandlingen jf. koml. § 45
må vedtas innen utgangen av året for kommende år jf. nr. 1 delegasjonsforbud jf. nr. 2 formannskap eller kommuneråd innstillingsplikt jf. nr. 2 og koml. § 8 nr. 3 (formannskapet) utlegges til alminnelig ettersyn i 14 dager jf. nr. 3 egne avstemningsregler jf. koml. § 35 nr. 2 habilitetsregelen i koml. § 40 nr. 3 b gjelder ikke jf. siste setning i bestemmelsen skal sendes fylkesmannen til orientering jf. nr. 4 I ROBEK-kommuner skal budsjettet gjennom lovlighetskontroll, jf. koml. § 60 nr. 2 Pr var 48 kommuner registrert i ROBEK Betingelser for å komme i ROBEK

9 Årsregnskap og årsberetning jf. koml. § 48 og forskrifter
skal utarbeides for hvert kalenderår jf. nr. 1 Føres i tråd med ”god kommunal regnskapsskikk” jf. nr. 2 Saksbehandling jf. nr. 3, delegasjonsforbud Særlig om inndekning av underskudd, jf. nr. 4 Årsberetning jf. nr. 5, skal også vedtas av kommunestyret «selv», jf. forskrift om årsregnskap og årsberetning § 10 første ledd

10 Lån, jf koml. § 50 Hvorfor låneadgang
Lovlige formål jf. nr. 1 – er uttømmende angitt Merk kan ikke låne til vanlig drift eller til kjøp av aksjer Staten må godkjenne låneopptak for kommuner/fylkeskommuner som står i ROBEK

11 Garantier jf. koml. § 51 nr. 2 Kan ikke garantere for ”næringsvirksomhet” som drives av andre jf. nr. 2 Kan ikke pantsette eiendeler til sikkerhet for andres forpliktelser jf. nr. 4 Garantier må godkjennes av staten, unntak garantier lik eller mindre enn kr se garantiforskriften § 5 Former for kausjon; simpel eller selvskyldner

12 Finansforvaltning Kommunestyret må gi regler om finansforvaltningen sin jf. koml.§ 52 og forskrift Finansforvaltning vil si forvaltning av finansielle aktiva (aksjer, obligasjoner, innskudd etc.) og passiva (lån, leasingavtaler etc.) Kan ikke ta vesentlig finansiell risiko og må ha tilstrekkelige midler til å dekke løpende betalingsforpliktelser Kommunestyret må selv gi regler om sin finansforvaltning (formål, risiko, risikospredning, plasseringsmåter etc. – se forskriften)

13 Kommunal rapportering KOSTRA jf. koml. § 49 og KOR jf
Kommunal rapportering KOSTRA jf. koml. § 49 og KOR jf. § 49a samt forskrifter KOSTRA – nasjonalt sektorovergripende rapporteringssystem Omfatter alle data knyttet til ressursbruk og tjenesteyting der kommunene har ansvar Kommunene har plikt til å rapportere til KOSTRA KOR skal gi en oversikt over kommunenes samlede rapporteringsplikter


Laste ned ppt "De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google