Kapittel 5 Argumentasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Retorikk og tekstanalyse
Advertisements

Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Retorikk og tekstanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Bokpresentasjon Oslo.
Resonnerende tekst.
Argumenterende tekster
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Argumenterende tekster
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Argumenterende skriving. Hva er argumenterende skriving? Hensikten med argumenterende tekster er å påvirke eller å overbevise leseren om noe Teksten blir.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Leseprosjekt VG1.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Retorikk og muntlig kommunikasjon
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
| Munnleg kommunikasjon
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Virkemidler - i reklame.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Kommunikasjon.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Analysere nyheter
Munnleg kommunikasjon
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Retoriske appellformer
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Fysisk og psykisk helse
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Om å skrive fagartikkel innen forvaltningsinformatikk (FINF4031)
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 5 Argumentasjon Panorama Vg1 Kapittel 5 Argumentasjon Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner og vise åpenhet for andres argumentasjon forklare argumentasjonen i sakprosatekster © Jann Lipk/Mira/Samfoto

Panorama Vg1 Gjennomgang Kapittel 5 Argumentasjon Hva er argumentasjon? Å argumentere er å grunngi påstander for å overbevise andre om at det du sier, er rett eller rimelig Viktig å kunne argumentere godt for å få fram ditt syn Å debattere er å kjempe med ord som våpen for å overvinne tvil og vinne over motstanderen Debatt = polemikk, som betyr ”krigskunst” Hva er argumentasjon? Å finne argumenter Å presisere og definere Relevans Holdbarhet Å utvikle et resonnement Appellformer Råd til debattanten

Panorama Vg1 Gjennomgang Kapittel 5 Argumentasjon Å finne gode argumenter Viktig å finne argumenter som bygger opp under synspunktet ditt Lag en liste over de argumentene du vil bruke, og noter de motargumentene du tror kan komme Bruk gjerne et såkalt pro-et-contra-skjema Oversikt over argumenter for eller mot et synspunkt (Se eksempel side 76) Hva er argumentasjon? Å finne argumenter Å presisere og definere Relevans Holdbarhet Å utvikle et resonnement Appellformer Råd til debattanten

Panorama Vg1 Gjennomgang Kapittel 5 Argumentasjon Sentrale punkter i argumentasjon Presisjon Pass på at d presiserer det du mener Definisjon Definer begrepene slik at du ikke blir misforstått Relevans Argumentene må være relevante, ha noe med saken å gjøre Holdbarhet Argumentene må være holdbare – verifiserbare (skal kunne etterprøves) Er argumentene sanne, sannsynlige og/eller troverdige? (Se eksempler side 77-79) Hva er argumentasjon? Å finne argumenter Å presisere og definere Relevans Holdbarhet Å utvikle et resonnement Appellformer Råd til debattanten

Panorama Vg1 Gjennomgang Kapittel 5 Argumentasjon Å utvikle et resonnement Viktig å lage en strategi for å vinne f.eks. en debatt Velge ut argumenter og framstillingsform Hvordan skal du bygge opp innlegget og hvordan utvikle resonnementet? Må være lett å følge tanken din, logisk sammenheng viktig Mulig med dialektisk oppbygning Bygd på motsetninger (eksempel side 81) ”Kronologi” Før – men nå – Og i framtiden! (eks. s. 81) Vær spesielt opptatt av innledning og avslutning Hva er argumentasjon? Å finne argumenter Å presisere og definere Relevans Holdbarhet Å utvikle et resonnement Appellformer Råd til debattanten

Panorama Vg1 Gjennomgang Kapittel 5 Argumentasjon Oppsummert: Finn argumenter som bygger opp under synspunktet ditt Presiser og definer de viktigste begrepene Konsentrer framstillingen om de vesentligste argumentene Vurder om argumentene er relevante holdbare troverdige Legg vekt på å utvikle et klart og logisk sammenhengende resonnement Hva er argumentasjon? Å finne argumenter Å presisere og definere Relevans Holdbarhet Å utvikle et resonnement Appellformer Råd til debattanten

Panorama Vg1 Gjennomgang Kapittel 5 Argumentasjon Appellformer Appell = overtalelse Vurder hvilken argumentasjonsmåte som vil ha størst virkning på mottakeren Ulike appellformer Saksargument Appellere til fornuften (logisk sammenheng osv.) Mottakerargument Appellere til følelsene Senderargument Bruke seg selv som sannhetsvitne (appellere til følelser) Hva er argumentasjon? Å finne argumenter Å presisere og definere Relevans Holdbarhet Å utvikle et resonnement Appellformer Råd til debattanten

Panorama Vg1 Gjennomgang Kapittel 5 Argumentasjon Vise til egne kunnskaper og erfaringer Skaper troverdighet Bruke skjult argumentasjon Mye brukt i reklame Påvirke gjennom ladde ord og bilder eller språklige virkemidler som appellerer til følelsene Referere til eksperter på området Hva er argumentasjon? Å finne argumenter Å presisere og definere Relevans Holdbarhet Å utvikle et resonnement Appellformer Råd til debattanten

Panorama Vg1 Gjennomgang Kapittel 5 Argumentasjon Bruke ”flertallsargumenter” ”Flertallet/folk flest mener ...” Bruke analogiargument Sammenlikne saker og situasjoner som likner på hverandre Bruke generaliseringer Det som gjelder for en, gjelder for alle ... Tilbakevising Gi først motstanderen delvis rett, for så å komme med innvendinger Hva er argumentasjon? Å finne argumenter Å presisere og definere Relevans Holdbarhet Å utvikle et resonnement Appellformer Råd til debattanten

Panorama Vg1 Gjennomgang Kapittel 5 Argumentasjon Råd til debattanten For å bli en god debattant ... Begynn med å definere emnet og samle informasjon Velg ut den informasjonen som underbygger argumentene dine Tenk gjennom hvilke motargumenter du kan forvente å få Bygg opp argumentasjonen slik at den er tydelig å følge Bruk argumenter som appellerer både til fornuften og følelsene Tenk over språket og den stilen du bruker Lytt til motparten og ikke avbryt i utide Unngå å bruke hersketeknikker Bruk stemme og kroppsspråk med energi og engasjement Hva er argumentasjon? Å finne argumenter Å presisere og definere Relevans Holdbarhet Å utvikle et resonnement Appellformer Råd til debattanten