Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Mål for undervisningen er at elevene skal kunne kombinere muntlige, skriftlige, visuelle og auditive uttrykksformer i framføringer og presentasjoner tolke og vurdere samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk, design, og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde © MorgueFile.com

2 Innledning Reklame Reklame Reklame: av latin reclamare: å rope
Panorama Vg1 Kap. 6: Sammensatte tekster Reklame Reklame Innledning Reklame: av latin reclamare: å rope Reklame er overalt, du ser det hele tiden og virkemidlene gjør at en ofte legger merke til reklamen Reklame kan defineres som en kunngjøring, som skrikes ut for å henlede oppmerksomheten din på en vare, en forretning, et sted, en holdning eller liknende. Oftest kommersiell, men kan også være informativ reklame Kan ha form som annonse, brosjyre, avis osv. , i tillegg til de mer vanlige Virkemidlene = reklamens stoppeffekt

3 Reklamespråket Reklame Virkemidler i reklamespråket:
Panorama Vg1 Kap. 6: Sammensatte tekster Reklame Reklamespråket Virkemidler i reklamespråket: Appellativ språkfunksjon Direkte henvendelse (du og dere) Imperativer Plussord Gjentakelser Kontraster Rim, rytme og slagord Påstander Åpen og skjult argumentasjon

4 AIDA – en lest å lage reklame etter
Panorama Vg1 Kap. 6: Sammensatte tekster Reklame AIDA – en lest å lage reklame etter Reklametekster bygd opp etter AIDA-prinsippet Attention – oppmerksomhet. Reklamen skal vekke oppmerksomhet Interest – interesse. Reklamen skal vekke interesse Desire – begjær. Reklamen skal vekke et behov Action – handling. Reklamen skal føre til handling (kjøp f.eks.)

5 En kan reklamere for mye, men ikke alt
Panorama Vg1 Kap. 6: Sammensatte tekster Reklame En kan reklamere for mye, men ikke alt Markedsføringsloven styrer hva du kan reklamere for Skal hindre negative utslag av reklame Sørge for sunn konkurranse Hindrer reklame for tobakk, alkohol, reklame rettet mot barn og reklame som bryter prinsippet om likestilling Å tolke reklame – en mulig oppskrift Se ”kurs” i hvordan tolke reklame på side 141/238


Laste ned ppt "Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google