Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTrine Tollefsen Endret for 7 år siden
1
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
2
Hva betyr det å kunne matematikk? Eldre definisjon: -fakta -ferdigheter -begreper -begrepsstrukturer (skjema) -strategier -holdninger (B&V:1999:)
3
Hvorfor er det viktig at barn selv er aktive for å lære matematikk? Kognitive læringssyn: læring ved innsikt. Individuell prosess Grekernes dialoger Sveitsisk forsker Piaget (1896-1980); egne erfaringer sentralt; skjema(knagger), assimilasjon, akkomodasjon Konstruktivisme; kunnskap skapes, det oppdages ikke. mennesket er selv aktiv i sin oppbygging av kunnskap, knytter nytt til tidligere kunnskap, kunnskap kan ikke overføres Sosiokulturelle læringsperspektiv Dewey; ”en erfaring er det som lever videre etter undervisninga” Åpne, utforskende og problemløsende oppgaver gir mulighet for aktive barn på søk etter kunnskap
4
Jerome S. Brunner (,-) Tre nivåer for kunnskapsrepresentasjon 1. Enaktivt nivå (konkret) 2. Ikonisk nivå (billedlig) 3. Symbolsk nivå Learning by discovery (induktiv und.) Oppdagelse er en indre reorganisering av ideer eleven alt kjenner (akkomodasjon) Elevaktivitet spesielt viktig for de yngste elevene som er på det konkrete og ikoniske nivået (eks. Johnsen Høines sitt arbeid) Spiralprinsippet Tilbake
5
Hvorfor er det så viktig at barna snakker om matematikk? Vygotsky; språkets betydning for læring; begrep = BI + BU begrep = BI + BU Oppklarende for seg selv å måtte forklare for andre 100 språk; tegning og kroppen er også språk/kommunikasjo n Dewey: learning by doing and reflection Tilbake
6
Selve begrepet (B) eks. ”ukjent tallverdi” Begrepsinnhold (BI) Tanker, følelser, erfaringer, opplevelser som personen knytter til begrepet. Eks. erfaringer med ”hemmelig boks” i matematikkoppgaver, mestringsfølelse knyttet til at hun tidligere har forstått slike oppgaver Begrepsuttrykk (BU) De språklige uttrykk som personen bruker for å uttrykke sitt begrepsinnhold om begrepet. Kan være kroppsspråk, tegninger, ord osv. BU representerer BU BIBI B Språk av 1.orden Et språk som eleven kan tenke gjennom. Eks. ”et hemmeli g tall”, ”bokstalle t” Språk av 2.orden Et ukjent språkuttry kk for begrepet, har ikke kontakt med BI Eks. ”x”, ”den ukjente tallverdien ” Pedagogens jobb er å oversette fra det kjente 1.ordens språket til det ukjente 2.ordens, slik at dette blir en del av elevens 1.ordens språk, og dermed står i direkte kontakt med BI.
7
Vygotskys proximale sone og det støttende stillas Elevens utviklingspotensial i fokus Aktuell og potensiell sone Pedagog og andre barn som støttende stillas Men hvem eier kunnskapen når førskolelæreren er støttende stillas? Stieg Mellin-Olsen; ikke barnets egen virksomhet? Viktig i kartlegging Tilbake
8
Kinesisk visdom ”En klok leder setter stor pris på å lytte, og sier selv lite. Når hans arbeid er avsluttet, sier folket: Dette gjorde vi selv.”
9
Hvorfor er det positivt at elevene får tilgang til varierte konkreter? De trenger ”knagger” å henge det faglige innholdet på! Piagets skjema; assimilasjon og akkomodasjon Vi ønsker at kunnskapen skal generaliseres og ikke kun knyttes til konkretene (eks. klossehus og primtall)
10
Bruk av konkreter - utfordringer Abstraksjonsmålet krever at læreren er reflektert i bruken av konkretene (Resnick:1987 i B&V:1998:374) ”Problemet er at vi lærerne allerede kjenner tallenes verden, og kan si: Disse stavene oppfører seg akkurat på samme måte som tallene gjør. Men hvis vi ikke hadde visst hvordan tallene oppførte seg, ville da det å se på stavene ha hjulpet oss til å løse oppgaven?” (B&V:1998:374) Tilbake
11
Kilder Høines: Begynneropplæringen Einar Jahr m.fl.: Matematikk i barnehagen Breiteig og Venheim: Matematikk for lærere 1 Det matematiske barnet, kap 10
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.