Critical Literacies and Awareness in Education

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Advertisements

KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Vurdering for læring ”Eleven skal få råd og tilbakemeldingar som fortel korleis han/ho kan få auka lesefart og leseforståing” Mål for aksjonsperioden:
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Ny læreplan… Høst 2017.
Tittel/problemstilling Eventuell undertittel
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Velkommen til foreldremøte 9. trinn
Samtalens didaktiske muligheter
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
KrFs skolepolitikk.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hvilke planer har vi på vår skole?
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Modul 4 – Representasjoner
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Overordna del – verdiar og prinsipp i grunnopplæringa
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
2.-6. september Bursdager MAN TIRS ONS TORS FRE UKE 36
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Critical Literacies and Awareness in Education Underheading Critical Literacies and Awareness in Education CLAE – Project 2016 -2019

Samarbeid mellom: Jærskulen Universitetet i Stavanger ved Alexandre Dessingue Ville de Dunkerque Le Partenariat (partnerskapet) i undervisningsfagene morsmål, KRLE, engelsk og samfunnsfag. Støttet av EUS program for utdanning Erasmus+.

Dunkerque

Statlig styring Sikkerhet Gratisprinsipp Faglærere Disiplin Sekulært Bibliotekar Ikke faste plasser Tydelige tilbakemeldinger Differensiering? Aktive elever

Kritisk tenkning ut over prosjektet 21st Century Skills NOU, Mer å hente St. Meld.28, Fag - fordypning - forståelse Ny overordna del 1.3. Kritisk tenkning og etisk bevissthet Sentral kompetanse innen de tre tverrgående temaene: folkehelse og livsmestring demokrati og medborgerskap bærekraftig utvikling

Hvordan jobbe kritisk med tekst? Lese ulike tekster/perspektiv om samme tema. Lese en historie som innehar varierte synsvinkler. Diskutere perspektiver basert på ulike kulturelle bakgrunner. Identifisere den synlige og usynlige stemmen i teksten.

Eksempel på hvordan den muntlige ferdigheten kan brukes kritisk: https://www.youtube.com/watch?v=nralkrM43uQ&feature=youtu.be

5 pedagogiske prinsipp: Kritisk tenkning som et mål, et læringsutbytte og en metode i undervisningen. Elevene skal kunne identifisere seg med temaet (førkunnskap). Ta del i sosiale hendelser utenfor klasserommet (viktig/nyttig?) Dialogisk tilnærming - læreren overfører ikke en sannhet, vi finner en sammen. (involvering, motivasjon og engasjement - krever at vi slipper opp noe av kontrollen!) Prioriter en formativ tilbakemelding/vurdering, fremfor summativ. (En forventning hos læreren om å delta og dele tanker og spørsmål.)

Oppgaven: Velg et tema du vil lage et opplegg til. Målet er at elevene får øve seg i kritisk tekstforståelse og selvstendig refleksjon. Kriterier: Varighet: Minimum 1 skoletime De fem pedagogiske prinsippene tas med i planleggingen, gjennomføringen og etterarbeidet. Trinnet skal svare på noen spørsmål i form av logg som skal legges fram sammen med oppgaven tirsdag 7. november.