SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Advertisements

Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
PRAKTISKE OPPGAVER.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Informasjon til FAU
Familieråd En for alle, alle for en
Hvilket planstadie er klubben på?
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Framgangsmåte i mobbesaker
Valgfag innsats for andre
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Velkommen til dugnad i kommunen
Arbeidsmøte med foretakstillitsvalgte og foretakshovedverneombud møte 1 – 16.januar 2018 TA MED STORE POST-IT.
Klubbutvikling oppfølging
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
2.FREMMEDSPRÅK /FORDYPNING NIVÅ 1
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Nå er vi spente!.
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole May Olaug Horverak, Gerd Martina Langeland og Karianne Rosef SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole En femtrinns motivasjonsmetode utviklet av Langeland, Horverak og Fagerhaug

To versjoner for ungdomsskole På grunn av at situasjonen for elevene i 8.klasse er veldig ulik den i 10.klasse, har vi valgt å anbefale å bruke ulike spørsmål på ulike stadier i ungdomsskolen. I 8. klasse og høsten 9.klasse anbefaler vi versjon 1 som er lik metoden i barneskolen. Fra våren 9.klasse til og med 10.klasse anbefaler vi versjon 2, som er mer lik metoden i videregående skole. For fag brukes samme versjon gjennom hele skoleløpet. 10.05.2019 Side 2

En femtrinns motivasjonsmetode, versjon 1 Hva er viktig for at du skal ha det godt på skolen og i fritiden? Hva er du god på, og hva er godt i livet ditt? Er det noe som er vanskelig og gjør at du ikke har det godt? Hva vil du ha fokus på de neste ukene? Hvordan skal du klare det? 10.05.2019 Side 3

En femtrinns motivasjonsmetode, versjon 2 Hva ønsker du å få til i livet? Hva er viktig i nær fremtid? Hva er du god på? Hva er bra i din situasjon nå? Er det noe i deg selv eller i din situasjon som hindrer deg i å nå målene dine? 4. Hva velger du å jobbe med de neste ukene for å nå målene dine? 5. Hva konkret skal du gjøre for å klare å gjennomføre dette? 10.05.2019 Side 4

Gjennomføring Økt 1 og 2 gjennomføres med kort mellomrom. Lærer vurderer når det passer å ta økt 3. Økt 3 gjentas jevnlig, lærer vurderer hyppighet, f.eks. ukentlig, eller med noen ukers mellomrom. Lærer kan spørre elevene også hvor lenge de ønsker å jobbe med planen sin før en har ny økt. Minst en gang i semesteret gjentas også spørsmål i økt 1. 10.05.2019 Side 5

Loggbøker Dette er en vanlig skrivebok elevene bruker i arbeid med motivasjonsmetoden, de skriver ikke navn på men en tallkode så de vet hvilken bok de har, og så det er anonymt for læreren. Det kan være vanskelig for elever å huske tallkoden sin, så det er mulig at læreren må hjelpe enkelte elever med dette. Et tips kan være å bruke et tall som de husker godt, f.eks. de første fire tallene i mobilnummeret deres. Dersom elever har vanskelig for å huske hva de skal jobbe med, kan det være et alternativ at lærer har med bøker innimellom så de kan sjekke og huske. 10.05.2019 Side 6

Økt 1: Kartlegging (versjon 1) Diskuter (i små grupper/felles) et og et spørsmål som så oppsummeres på tavla: “hva er 1) viktig for deg, 2) du god på og 3) vanskelig” Etter diskusjonen svarer elevene på de tre spørsmålene anonymt skriftlig, gjerne i ei loggbok med en tilfeldig tallkode foran. Lærer samler inn etter økt. Hva er viktig for at du skal ha det godt på skolen og i fritiden? Hva er du god på, og hva er godt i livet ditt? Er det noe som er vanskelig og gjør at du ikke har det godt? 10.05.2019 Side 7

Økt 2: Handlingsplan (versjon 1) Lærer oppsummerer elevenes refleksjoner på spørsmål 1, 2 og 3 i klassen, gjerne ved å skrive noen stikkord på tavlen. Ingen skal kunne identifiseres, og hvis det kommer frem noe alvorlig bør det drøftes med en veileder. Sentrale utfordringer som kommer frem kan gjerne skrives på en tom plakat, så kan elevene drøfte i klassen hva en kan gjøre for å løse utfordringen, og lærer noterer på plakaten. En kan gjerne gjøre dette med 2-4 utfordringer. Elevene diskuterer hva som er viktig å jobbe med de neste ukene og hvordan de kan jobbe med dette (i små grupper/felles) Elevene får igjen loggbøkene sine, og svarer på følgende spørsmål: 4. Hva vil du ha fokus på de neste ukene? 5. Hvordan skal du klare det? Lærer ber elever huske/pugge hva de skal gjøre, og samler så inn loggbøker. 10.05.2019 Side 8

Økt 3: Handlingsplan justeres (versjon 1) Lærer oppsummerer elevens anonyme handlingsplaner fra økt 2, viser eventuelt noen eksempler og klassen diskuterer: Hvordan har det gått med planen, har dere fått til å følge den? Hva var vanskelig med å gjennomføre planen? Kunne man valgt flere måter å jobbe på for å nå ulike mål? Vis eksempler på handlingsplaner, be elever komme med forslag. Elevene får utdelt loggbøker, skriver et smilefjes ut fra hvordan de har klart å følge planen, og svarer på følgende spørsmål 4 og 5 igjen: 4. Hva vil du ha fokus på de neste ukene? 5. Hvordan skal du klare det? Be elevene huske/pugge hva de skal jobbe med. Bøker samles inn. 10.05.2019 Side 9

Økt 1: Kartlegging (versjon 2) Diskuter (i små grupper/felles) et og et spørsmål som så oppsummeres på tavla: “hva er 1) viktig for deg, 2) du god på og 3) vanskelig” Etter diskusjonen svarer elevene på de tre spørsmålene anonymt skriftlig, gjerne i ei loggbok med en tilfeldig tallkode foran. Lærer samler inn etter økt. Hva ønsker du å få til i livet? Hva er viktig i nær fremtid? Hva er du god på? Hva er bra i din situasjon nå? Er det noe i deg selv eller i din situasjon som hindrer deg i å nå målene dine? 10.05.2019 Side 10

Økt 2: Handlingsplan (versjon 2) Lærer oppsummerer elevenes refleksjoner på spørsmål 1, 2 og 3 i klassen, gjerne ved å skrive noen stikkord på tavlen. Ingen skal kunne identifiseres, og hvis det kommer frem noe alvorlig bør det drøftes med en veileder. Sentrale utfordringer som kommer frem kan gjerne skrives på en tom plakat, så kan elevene drøfte i klassen hva en kan gjøre for å løse utfordringen, og lærer noterer på plakaten. En kan gjerne gjøre dette med 2-4 utfordringer. Elevene diskuterer hva som er viktig å jobbe med de neste ukene og hvordan de kan jobbe med dette (i små grupper/felles) Elevene får igjen loggbøkene sine, og svarer på følgende spørsmål: 4. Hva velger du å jobbe med de neste ukene for å nå målene dine? 5. Hva konkret skal du gjøre for å klare å gjennomføre dette? Lærer ber elever huske/pugge hva de skal gjøre, og samler så inn loggbøker. 10.05.2019 Side 11

Økt 3: Handlingsplan justeres (versjon 2) Lærer oppsummerer elevens anonyme handlingsplaner fra økt 2, viser eventuelt noen eksempler og klassen diskuterer: Hvordan har det gått med planen, har dere fått til å følge den? Hva var vanskelig med å gjennomføre planen? Kunne man valgt flere måter å jobbe på for å nå ulike mål? Vis eksempler på handlingsplaner, be elever komme med forslag. Elevene får utdelt loggbøker, skriver et smilefjes ut fra hvordan de har klart å følge planen, og svarer på følgende spørsmål 4 og 5 igjen: 4. Hva velger du å jobbe med de neste ukene for å nå målene dine? 5. Hva konkret skal du gjøre for å klare å gjennomføre dette? Be elevene huske/pugge hva de skal jobbe med. Bøker samles inn. 10.05.2019 Side 12

En femtrinns motivasjonsmetode for fag Hva er viktig for deg å få til i dette faget? Hva er du god på? Hva er vanskelig? Hva vil du ha fokus på i faget de neste ukene? Hvordan skal du klare det? 10.05.2019 Side 13