Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Problemløsingsstrategier B – Samarbeid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Problemløsingsstrategier B – Samarbeid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Modul 2 Problemløsingsstrategier B – Samarbeid

2 Mål Målet med denne modulen er å:
få en oversikt over noen vanlige problemløsingsstrategier i matematikk. kunne vurdere styrker og svakheter ved ulike strategier. bli bevisst hvordan undervisning om problemløsingsstrategier bør legges opp.

3 Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Gruppearbeid knyttet til forarbeid 15 minutter Arbeid med problemløsing 25 minutter Knytt teori til erfaringer og egen praksis 20 minutter Planlegge egen undervisning 45 minutter Totalt 105 minutter

4 Faglig påfyll 60 minutter

5 Gruppearbeid knyttet til forarbeid
Se over notatene dine fra A – Forarbeid. Endre om det trengs. Diskuter følgende spørsmål i grupper på 3-4 personer: Hva mener dere er viktig for at elevene skal bli gode problemløsere? Hva mener dere er de to største utfordringene ved å la elevene arbeide med problemløsing i skolen? Hvordan, og i hvor stor grad, lar dere elevene arbeide med problemløsing? Oppsummer i plenum.

6 Arbeid med problemløsing
Oppgaver om voksende mønstre er gjerne oppgaver som knytter sammen geometri, tall, tallmønstre og algebra. De inviterer til å utforske hvordan mønstre utvikler seg. Arbeid parvis. Studer bildet på neste side og utforsk mønsteret.

7 Arbeid med problemløsing
Hvordan utvikler dette mønsteret seg? Hvor mange hvite og grønne ruter vil det være i figur 5? Hva med figur 10? Hva med figur 100?

8 Arbeid med problemløsing
Kan dere løse oppgaven på ulike måter? Har dere brukt noen av strategiene som presenteres i artikkelen? Kan dere løse oppgaven ved å bruke flere av strategiene i artikkelen? Bruker dere andre strategier enn de som presenteres i artikkelen?

9 Knytt teori til erfaringer og egen praksis
Slå sammen to og to par til nye grupper. Legg fram løsningene og forklar løsningsstrategiene for hverandre. Diskuter følgende: Hvilke strategier egnet seg best for denne oppgaven? Vil ulike strategier kunne gi ulikt matematisk utbytte og innsikt? Hvordan vil dere kategorisere strategiene ut fra inndelingen i artikkelen? Oppsummer i plenum: Hver gruppe presenterer én strategi og kategoriserer denne. Hvor mange ulike løsningsmåter finner dere?

10 Planlegge egen undervisning
45 minutter

11 Planlegge egen undervisning
Planlegg og gjennomfør ei undervisningsøkt der dere bruker problemløsingsoppgaven som dere nettopp arbeidet med. Tilpass oppgaven til deres elever. Bruk vedlagte undervisningsnotat i planlegging og gjennomføring. Økta skal gjennomføres før neste samling. Dere kan velge om dere arbeider individuelt eller flere sammen. Fokus i samtalen med elevene etter at de har løst oppgaven skal være å få fram styrker og svakheter ved de ulike strategiene. Utfordre elevene til å identifisere matematikken bak de ulike strategiene.

12 Problemløsingsstrategier D – Etterarbeid
Modul 2 Problemløsingsstrategier D – Etterarbeid

13 Mål Målet med denne modulen er å:
få en oversikt over noen vanlige problemløsingsstrategier i matematikk. kunne vurdere styrker og svakheter ved ulike strategier. bli bevisst hvordan undervisning om problemløsingsstrategier bør legges opp.

14 Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 25 minutter Oppsummer i plenum 10 minutter Veien videre Totalt 50 minutter

15 Del erfaringer i grupper (25 minutter)
Diskuter i grupper: Hvilke strategier brukte elevene? Brukte elevene de strategiene dere hadde forventet? Hvordan klarte elevene å forklare løsingsstrategiene sine og hvorfor løsningene ga mening, eventuelt ble feil? Hvordan var elevene i stand til å se at en strategi var mer effektiv enn en annen? Velg ut noen tips som dere vil dele i plenum. Tipsene kan omhandle: Hvordan elevene kan holde konsentrasjonen, bli engasjerte, delta aktivt, velge gode strategier, begrunne godt og så videre.

16 Oppsummer i plenum (10 minutter)
Del tipsene med hverandre

17 Veien videre (10 minutter)
Veien videre kan være å arbeid mer med problemløsing og problemløsingsstrategier. En annen mulighet er å arbeide med en annen pakke i Realfagsløyper.

18 Kilder Breiteig, T. (2008). Problemløsning som inngangsport til matematikk. Tangenten 1, s


Laste ned ppt "Problemløsingsstrategier B – Samarbeid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google