Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 3 Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
2
Mål Målet med denne modulen er å planlegge, gjennomføre og reflektere over en undervisningsøkt med fokus på et terskelbegrep.
3
Tidsplan for denne økta
Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Oppsummer forarbeidet i grupper 20 Eksempel: Brøk som del av en mengde Planlegge egen undervisning 35 Totalt 75
4
Oppsummer forarbeidet i grupper
20 minutter
5
Oppsummer forarbeidet i grupper
Bruk noen minutter hver for dere til å tenke igjennom det dere gjorde i A – Forarbeid. Presenter løsningene på oppgaven i A - Forarbeid i grupper på tre-fire personer, og diskuter: Hvordan kan visualisering på flere ulike måter hjelpe elevene med å forstå brøkbegrepet bedre.
6
Utprøving av aktiviteter
20 minutter
7
Utprøving av aktiviteter, IGP
I – individuelt: prøv selv i 5 minutter G – grupper: diskuter løsningsforslag i grupper P – plenum: diskuter i plenum.
8
Brøk som del av en mengde
Hvor mange brøker kan du lage av 3 oransje og 6 blå brikker? Du kan bruke: én, to, tre …. eller alle 9 brikkene. Noter alle mulige brøker.
9
Diskusjonsspørsmål, G og P
Hvor mange løsninger fant dere? Hvordan har dere arbeidet? Hvorfor er eller ingen løsning? Hvordan kan dere diskutere dette med elever? Hvordan kan en slik oppgave øke forståelsen for brøk hos elevene?
10
Fasit
11
Planlegg egen undervisning
35 minutter
12
Planlegg egen undervisning
Arbeid i grupper på tre-fire personer. Velg ett av terskelbegrepene som dere ble enige om som er felles for deres skole (jamfør modul 2). Planlegg en undervisningssekvens der målet er at elevene skal utvikle forståelsen av dette begrepet. Tenk spesielt på hva i begrepet som kan gjøre overgangsfasen vanskelig for elevene. I undervisningen skal elevene få varierte erfaringer som utfordrer ufullstendig forståelse og som utdyper begrepsinnholdet. Se hjelp til planlegging på neste ark.
13
Hjelp til planlegging Hva i begrepet skal ha fokus i denne økta?
Hvordan vil dere introdusere økta? Hvilke representasjoner for begrepet ønsker dere at elevene skal bruke? Hvordan vil dere utfordre elevenes forståelse? Hvilke(n) oppgave(r) skal elevene arbeide med? Eventuelt i hvilken rekkefølge? Hvilke løsninger forventer dere at elevene kommer fram til, - riktige og gale? Hvordan vil dere bruke elevenes svar, riktige og gale, til å belyse ulike sider ved begrepet? Hvordan vil dere samle trådene og oppsummere økta med elevene? Det dere planlegger skal gjennomføres med egne elever før D – Etterarbeid.
14
Undervisning for dybdelæring D – Etterarbeid
Modul 3 Undervisning for dybdelæring D – Etterarbeid
15
Mål Målet med denne modulen er å planlegge, gjennomføre og reflektere over en undervisningsøkt med fokus på et terskelbegrep.
16
Tidsplan for denne økta
Aktivitet Anbefalt tidsbruk i minutter Erfaringsdeling 20 Oppsummering i plenum Veien videre til neste modul 5 Totalt 45
17
Erfaringsdeling 20 minutter
18
Erfaringsdeling Jobb i gruppene fra B-Samarbeid.
Fortell hverandre hvordan dere oppdaget ufullstendig forståelse av begrepet. Hva i oppgaven(e) var godt egnet til å utfordre elevens forståelse? Hva er typiske tegn på at elevene ikke kom gjennom overgangsfasen? Hver gruppe noterer tre viktige momenter fra diskusjonen.
19
Oppsummering 20 minutter
20
Oppsummering i plenum Del med hverandre gode måter å introdusere en økt med vekt på begrepsforståelse. Hvorfor er det viktige med flere representasjoner for å hjelpe elever med å utvikle forståelse? Hvordan kan man utnytte feilsvar som utgangspunkt for dypere forståelse? Hva er viktig å få med i oppsummering og avslutning? Hvordan kan dere ta med disse erfaringene videre i undervisningen?
21
Veien videre
22
Veien videre og neste modul
Neste modul handler om god øving og repetisjon. Gå gjennom A – Forarbeid.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.