The Rise and Fall of Industries

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markets for Factor Inputs
Advertisements

Markeder med asymmetrisk informasjon
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Markedsstruktur - teori og empiri
Eksterne virkninger og offentlige goder
Forelesning i mikroøkonomi.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Lønn og arbeidsledighet. Lønn og lønnsforskjeller Markedsteori – teori om kompenserende forskjeller Forhandlingsteori Effektivitetslønnsteori Hvordan.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Foreleser: Finn R. Førsund
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Kapittel 19 Verdiskaping, vekst og velferd
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
ECON 1500 Innføring i samfunnsøkonomi for realister
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Store forskjeller i arbeidsledighet
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Allmenningens tragedie
Firmanavn Forretningsplan.
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Kapittel 1 Helse og sykdom
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Segmentering og posisjonering
Productivity and Economic Growth
Costs and the changes at firms over time
The Gains from International Trade
Kapittel 6: Andre lønnsomhetsmetoder
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 15 Public goods 1.
Kapittel 14 – Valg av valutakursregime
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Den skandinaviske modellen – et skjørt politisk kompromiss eller et stabilt økonomisk system? Kalle Moene.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 10 Monopol 1.
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Using the Economic Fluctuations Model
Productivity and Economic Growth
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Using the Economic Fluctuations Model
10 Konjunkturledigheten
Kraljic matrise.
Firmanavn Forretningsplan.
Posisjonering og differensiering
Tilbud og etterspørsel
Pengepolitikk og realinvesteringer
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Kapittel 6 Lønn og belønning
Utskrift av presentasjonen:

The Rise and Fall of Industries Kapittel 9 The Rise and Fall of Industries 1

Hovedpunkter i kapittel 9 Hvordan beskrive ulike næringer og markedsstrukturer Egenskaper ved frikonkurranse-modellen på kort og lang sikt External economies and diseconomies of scale

Hva menes med en næring? En næring (industry) er en gruppe produkter som selger samme produkt Ofte vanlig å skille mellom vareprodu-serende og tjenesteproduserende næringer SIC - Standard Industrial Classification Konkurranseforhold i en næring er sentralt med hensyn til effektivitet mv

Frikonkurransemodellen Vi beholder samme forutsetninger som tidligere, men har nå et langsiktig perspektiv Det betyr at antall bedrifter ikke er gitt - vi har adgang og avgang fra markedet (entry and exit) Modellen er ikke nødvendigvis noen eksakt beskrivelse av virkeligheten - mer et ideal-tilfelle som kan sammenlignes med andre løsninger

Frikonkurransemarkedet

Tilbud på lang sikt Adgang og avgang Langsiktig likevekt Profitt på kort sikt fører til økt tilbud Profitt fører til nyetableringer Nyetableringer og økt tilbud presser prisen 89

Likevekt på lang sikt 30 Q2 P2 Bedrift Markedet S1 D 40 P1 Q1 S2 q2 Profit fører til nyetablering Tilbud øker inntil profitt = 0 Pris Pris Bedrift Markedet S1 D LAC LMC 40 P1 Q1 S2 q2 Produksjon Produksjon 92

Langsiktig likevekt

Likevekt på lang sikt Likevekt på lang sikt: 1) MC = MR 2) P = ATC Ingen insentiver for nyetablering eller for å trekke seg ut av markedet Økonomisk profit = 0, men det kan gjerne være regnskapsmessig overskudd 93

Kort og lang sikt

Avgang fra næringen

Reduksjon i kostnader

Amerikansk drue - Zinfandel

Amerikansk drue - Zinfandel

External diseconomies

External economies