Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapitlet gir en grundigere innføring i aggregert tilbud (AT) og aggregert etterspørsel (AE) enn det vi har hatt tidligere Aggregert tilbud er definert som: Den produksjonsmengde bedriftene vil produsere og selge til de gjeldende priser, produksjonskapasitet og kostnader
2
Bidrag til økonomisk vekst
3
Produksjonsfaktorene
Vi har følgende produksjonsfaktorer N = arbeidskraft målt i antall årsverk K = realkapital Z = naturressurser Makroproduktfunksjonen: R = f(N, K, Z) lang sikt R = f(N) kort sikt Rpot = f(Npot)
4
Makroproduktfunksjon kort sikt
5
Lineær makroproduktfunksjon
6
Aggregert tilbud kort sikt
7
Forenklet aggregert tilbud
8
Begrunnelser for faste priser
Lønnsavtaler Markup-prising Menykostnader Ufullkommen konkurranse Vent og se holdning Frykt for tap av goodwill
9
Skift i aggregert tilbud
10
Aggregert tilbud på lang sikt
11
Skift i makroproduktfunksjon
12
Skift i aggregert tilbud lang sikt
13
Aggregert etterspørsel
Aggregert etterspørsel (AE) er det beløpet konsumenter, bedrifter, det offentlige og utlandet er villige til å bruke på norske varer og tjenester – gitt priser, inntekter og andre økonomiske variabler AE kurven er fallende med økt prisnivå
14
Aggregert etterspørsel
15
Skift i AE-kurven
16
Potensiell og faktisk produksjon
17
AE-AT. Likevekt på lang sikt
18
Likevekt på kort sikt
19
Etterspørselssjokk
20
Tilbudssjokk
21
Stabilisering ved tilbudssjokk
22
Overopphetet økonomi
23
Fra kort til lang sikt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.