Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Product differentiation
Kapittel 11 Product differentiation 1
2
Hovedpunkter i kapittel 11
Hva menes med produktdifferensiering? Monopolistisk konkurranse - kort og lang sikt Oligpolteori Spillteori Måling av markedsmakt
3
Oversikt over markedsformer
4
Differensierte produkter
Konsumenter tror at produktet eller selgeren har spesielle egenskaper dette skaper preferanser som gir produsentene en viss markedsmakt pris blir konkurransemiddel, det samme gjør reklameaktiviteter skaper også næringsintern handel (intra-industry trade) - handel med relativt like varer
5
Hvordan differensiere?
Læreboka nevner Fysiske attributter Lokalisering Tid Innenfor markedsføringslitteraturen drøftes også en rekke andre muligheter Det er en grense for hvor mye differensiering som er lønnsomt
6
Optimal differensiering
7
Monpolistisk konkurranse
Blanding av monopol og konkurranse Mange, små bedrifter med differensierte produkter eller tjenester En viss grad av markedsmakt, men ikke nødvendigvis svært høy pga at substitutter finnes Fallende etterspørselskurve Fri adgang til markedet - legger begrensninger på langsiktig profitt
8
Monpolistisk konkurranse
9
Sammenligning Er alle markedsformene like effektive?
Monopolistisk konkurranse gir velferdstap, men økt tilgang på ulike varianter av en vare er også et gode
10
Excess cost and excess capacity
11
Oligopol Mellomliggende markedsform
Få store produsenter, som alle har markedsmakt Bedriftene følger sine konkurrenters disposisjoner nøye når egne tiltak bestemmes – strategisk atferd Spillteori brukes for å analysere strategisk atferd
12
John F Nash (Nobelpris 1994)
13
Spillteori – fangens dilemma
Et svært mye brukt spill i praksis og i vitenskapen er fangens dilemma Det kan være rasjonelt å velge en ”dårlig” løsning for å beskytte seg mot den andre partens handlinger Spillet ble på et tidspunkt omformulert til en historie om to fanger som sitter i hver sin celle og som ikke kan kommunisere med hverandre
14
Fangens dilemma
15
Duopolspill
16
Måling av markedsmakt Markedsmakt kan måles på flere måter, blant annet Price/cost margin (P – MC)/P Konsentrasjonsindeks (Concentration ratio), for eksempel CR4, markedsandel til de fire største bedriftene i næringen Structure-Conduct-Performance (S-C-P) paradigmet brukes for å illustrere atferd
17
Opec – det jukses litt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.