Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1

2 Emner i kapittel 8 Markeder med perfekt konkurranse Profittmaksimering
Grenseinntekt, grensekostnad og profittmaksimering Bedriftens og markedets tilbud på kort og lang sikt Kapittel 8 2

3 Perfekt konkurranse (frikonkurranse)
Viktige forutsetninger for et frikonkurransemarked 1) Bedriftene tar prisen for gitt (prisfaste kvantumstilpassere) 2) Produktene er homogene – ingen preferanser mot en enkelt tilbyder 3) Fri markedsadgang og avgang Kapittel 8 4

4 Profittmaksimering Antatt mål – bedriftene ønsker å maksimere profitt (resultat) I praksis er satisfiering kanskje mer relevant Bedriftene består av flere interesse- grupper, og ulike gruppers mål må balanseres Kapittel 8 5

5 Grensekostnad, grenseinntekt og profittmaksimering
Hvilket tilbud maksimerer profitt ? Profit () = Totalinntekt - Totalkostnad Totalinntekt (R) = Pq Totalkostnad (C) = Cq Derfor får vi at: Kapittel 8 8

6 Profittmaksimering på kort sikt
Kostnad/ Inntekt R(q) Total inntekt Helning R(q) = MR Produksjon Kapittel 8 10

7 Profittmaksimering på kort sikt
C(q) Totalkostnad Helning C(q) = MC Hvorfor er kostnadene > 0 når q = 0? Kostnad/ Inntekt produksjon Kapittel 8 11

8 Grensekostnad, grenseinntekt og profittmaksimering
Grenseinntekt (marginalinntekt) er inntektsøkningen ved å selge en enhet til. Grensekostnad (marginalkostnad) er kostnadsøkningen ved å selge en enhet til. Kapittel 8 14

9 Grensekostnad, grenseinntekt og profittmaksimering
 (q) = R(q) – C(q) Maksimum  når:  /  q =  R/  q –  C/  q = 0, dvs når  R/  q =  C/  q Vinningsoptimum når MC = MR. Kostnad/ Inntekt Produksjon C(q) A B q0 q* R(q) Kapittel 8 22

10 Grensekostnad, grenseinntekt og profittmaksimering
Bedriften under frikonkurranse: Prisfast kvantumstilpasser Markedets tilbud (Q) og bedriftens tilbud (q) Markedets etterspørsel (D) og etterspørsel etter den enkelte bedrifts produkter (d) R(q) er en rett linje (fordi prisen er gitt) Kapittel 8 25

11 Etterspørsel og grenseinntekt
Pris Pris Bedriften Markedet D 4 d 4 100 200 produksjon 100 Prod (mill) 27

12 Grensekostnad, grenseinntekt og profittmaksimering
Under frikonkurranse er prisen gitt, slik at P = MR = AR Profittmaksimering når MR = MC, siden P = MR, blir profittmaksimum P = MC Kapittel 8 28

13 Tilbud på kort sikt – positiv profitt
MC Pris 60 q0 Tapt profitt q1 < q* q2 > q* q1 q2 50 AVC ATC Ved q*: MR = MC og P > ATC D A B C q1 : MR > MC og q2: MC > MR og q0: MC = MR men MC fallende 40 AR=MR=P q* 30 20 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Kvantum Kapittel 8 36

14 Negativ profitt AVC ATC MC q* P = MR B F C A E D
Ved q*: MR = MC og P < ATC Tap = (P- AC) x q* eller ABCD Bør bedriften trekke seg ut av markedet? Produksjon Kapittel 8 39

15 Tilbudskurven på kort sikt
Pris P1 q1 Tilbudt kvantum bestemmes ved at P = MC, gitt at bedriften får dekket sine variable kostnader MC AVC ATC P2 q2 P = AVC Hva hvis P < AVC? Produksjon Kapittel 8 46

16 Tilbudskurven på kort sikt
Pris S = MC over minimum AVC MC ATC P2 AVC P1 P = AVC Legg ned Produksjon q1 q2 Kapittel 8 49

17 Tilbudsvirkning av kostnadsøkning
Pris MC2 q2 Økte kostnader og MC øker til MC2 og q faller til q2. Besparelse ved å redusere produksjon MC1 q1 5 Produksjon Kapittel 8 54

18 Markedets tilbud på kort sikt
Markedets tilbudskurve er summen av alle grense- kostnadskurvene for enkelt- bedriftene MC1 MC2 Pris MC3 P1 P3 P2 2 4 5 7 8 10 15 Kvantum 21 Kapittel 8 64

19 Tilbud på kort sikt Tilbudselastisitet Kapittel 8 66

20 Markedets tilbud på kort sikt
Perfekt uelastisk tilbud på kort sikt kan forekomme når all tilgjengelig kapasitet er utnyttet, slik at ny kapasitet må bygges før tilbudet kan øke Perfekt elastisk tilbud får vi når grensekostnadene er konstante Kapittel 8 67

21 Produsentoverskudd Produsentoverskudd på kort sikt
Bedriftene tjener penger på alle solgte enheter unntatt den siste Produsentoverskuddet er summen av gevinstene ved å produsere alle enhetene, det vil si summen av avviket mellom pris og grensekostnad i produksjonen Kapittel 8 69

22 Produsentoverskudd Produsent- overskudd P q* A D B C MC AVC Pris
Ved q* MC = MR. Mellom 0 and q , er MR > MC for alle enheter Pris A D B C Produsent- overskudd Alternativt, VC er sum av MC eller ODCq* . R er P x q* eller OABq*. Produsenoverskudd = R - VC or ABCD. MC AVC Produksjon Kapittel 8 73

23 Markedets produsentoverskudd
Pris S D P* Q* Produsent- overskudd Markedets produsentoverskudd er forskjellen mellom P* og S fra 0 til Q*. Produksjon Kapittel 8 77

24 Tilbud på lang sikt q3 q2 G F 30 LAC E LMC SAC SMC q1 A B C D P = MR
Pris På lang sikt økes produksjonen til q3. Resultat på lang sikt, EFGD > kortsiktig profitt ABCD. q3 q2 G F 30 LAC E LMC SAC SMC q1 A B C D På kort sikt er faktorbruk gitt. P = 40 > ATC. Profitt tilsvarer ABCD. P = MR 40 Produksjon Kapittel 8 84

25 Tilbud på lang sikt Adgang og avgang Langsiktig likevekt
Profitt på kort sikt fører til økt tilbud Profitt fører til nyetableringer Nyetableringer og økt tilbud presser prisen Kapittel 8 89

26 Likevekt på lang sikt 30 Q2 P2 Bedrift Markedet S1 D 40 P1 Q1 S2 q2
Profit fører til nyetablering Tilbud øker inntil profitt = 0 Pris Pris Bedrift Markedet S1 D LAC LMC 40 P1 Q1 S2 q2 Produksjon Produksjon 92

27 Likevekt på lang sikt Likevekt på lang sikt: 1) MC = MR 2) P = LAC
Ingen insentiver for nyetablering eller for å trekke seg ut av markedet Profit = 0 Kapittel 8 93

28 Markedets tilbud på lang sikt
Formen på tilbudskurven på lang sikt avhenger av om bedriften må betale mer eller mindre for innsatsfaktorene når produksjonen øker Konstante kostnader, økende kostnader og fallende kostnader Alle bedrifter har tilgang til samme teknologi Kapittel 8 101

29 Tilbud ved konstante kostnader
Q2 Profit fører til nyetablering. Tilbud øker til S2 og vi oppnår langsiktig likevekt SL Tilbud øker fra Q til Q2. Tilbud på lang sikt = SL = LRAC. Pris Pris A P1 AC MC q1 D1 S1 Q1 C D2 P2 q2 Kvantum Kvantum 106

30 Tilbud med økende kostnader
SL P3 SMC2 Økt pris for inputs fører til at tilbudskurven på sikt blir stigende LAC2 Pris Pris S1 D1 P1 LAC1 SMC1 q1 Q1 A B S2 P3 Q3 q2 P2 D1 Q2 Produksjon Produksjon 111

31 Langsiktig tilbud med fallende kostnad
SL P3 Q3 SMC2 LAC2 Siden kostnader for inputs faller, blir tilbuds- kurven fallende Pris Pris P1 SMC1 A D1 S1 Q1 q1 LAC1 Q2 q2 P2 D2 Produksjon Produksjon 117

32 Virkning av avgift t AVC2 q2 AVC1 MC1 P1 q1 MC2 = MC1 + avgift Kvantum
Pris t MC2 = MC1 + avgift AVC2 En avgift øker grensekostnaden med et beløp lik avgiften Produksjonen reduseres inntil prisen tilsvarer MC + avgift q2 AVC1 MC1 P1 q1 Kvantum Kapittel 8 121

33 Virkning av avgift på markedets tilbud
Pris S2 = S1 + t t Avgiften øker S1 til S2 og tilbud faller til Q2. Prisen øker til P2. P1 S1 Q1 D P2 Q2 Produksjon Kapittel 8 124


Laste ned ppt "Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google