Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Høyskolen NKS Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen

2 Hvordan få tak i meg? Kontor: HiO, avd. ØKS, Pilestredet 56, 3 etg, Rom Y349 telefon (a) (p) (m)

3 Innledning til mikroøkonomi
Kapittel 1 Innledning til mikroøkonomi 1

4 Selv papegøyen kan bli en utmerket mikroøkonom
Tilbud og etterspørsel

5 Sentrale emner i kurset
Kurset tar for seg tre hovedemner Forbrukernes (konsumentenes) etterspørsel etter varer og tjenester (konsumentteori) Produsentenes tilbud av varer og tjenester (produksjonsteori) Produsentene og forbrukerne møtes i et marked og det dannes en pris (markedsteori) Konsentrasjon på selgersiden har betydning for prisdannelsen

6 Lærebokas oppbygging Kapitlene er inndelt slik
Kap 1: Innledning til mikroøkonomi Kap 3: Introduksjon til tilbud og etterspørsel Kap 4: Etterspørseøsteori (elastisiteter) Kap 5: Konsumentteori Kap 6: Bedriftens tilbud Kap 7: Markedsmekanismen Kap 8: Kostnader på kort og lang sikt Kap 9: Økonomisk effektivitet Kap 10: Monopol Kap 11: Mellomliggende markedsformer Kap 15: Markedsvvikt

7 Hva er mikroøkonomi? Det er vanlig å dele samfunnsøkonomien inn i to hoveddeler - mikro og makro Mikroøkonomi tar for seg: Atferden til individuelle aktører i markedet Når vi konsumerer Hvor mye vi ønsker å etterspørre (kjøpe) Når vi produserer Hvor mye vi ønsker å tilby (selge) 4

8 Makroøkonomi Makroøkonomi tar for seg:
Analyse av aggregerte størrelser Økonomisk vekst Inflasjon Arbeidsledighet Valuta og betalingsbalanse Alle makromodeller har et mikroøkonomisk fundament 6

9 Bruk og misbruk av mikroøkonomiske modeller
Mikroøkonomisk analyse Mikromodeller er ofte en matematisk beskrivelse av en teori som brukes for å analysere atferd I modellene tas ofte strenge forutsetninger Modellenes ”suksesskriterium” er om de kan forklare observert atferd Teorier utvikles over tid 9

10 Hvorfor studere mikroøkonomi ?
Vi bruker alle mikroøkonomi i vår atferd – enten som produsenter eller konsumenter hvor mye mindre vil jeg røyke hvis avgiften på tobakk øker ? vil jeg kjøre etter en lettøl med ny promillegrense 0.2? vil jeg endre hvor mye jeg ønsker å jobbe hvis skattene øker? kan kontantstøtten føre til at jeg heller blir hjemme med barna? vil jeg bygge ut nye boliger hvis boligprisene fortsetter å holde seg høye? 13

11 Temaer i kapittel 1 Sentralt innen det økonomiske fagfeltet er at ressurser er knappe, både for en nasjon samlet og for en enkelt aktør i markedet Knapphet innebærer valg og prioriteringer Alternativkost (opportunity cost) - hva er verdien av nest beste handling?

12 Knapphet for hele økonomien
For en økonomi samlet kan ikke alle behov dekkes til enhver tid fordi det er mangel på produksjonsfaktorer Arbeidskraft Kapital Vi er derfor opptatt av at ressursene utnyttes på best mulig måte

13 Produksjonsmulighetskurven

14 Økonomisk vekst

15 Vekst avhenger også av valg

16 Markedsøkonomien og prismekanismen
Tre sentrale spørsmål innen mikroøkonomi - H3 regelen på norsk Hva skal produseres? Hvordan skal det produseres? Hvem skal produksjonen tilfalle? Problemene kan løses av markedet eller administrativt styrt (kommando)

17 Egenskaper ved markedsøkonomien
Prismekanismen virker som planleggings-instrument for konsumenter og produsenter. Konsumenter: Hvor mye skal man kjøpe? Produsenter: Hvor mye skal vi selge? Prisene må reflektere reell knapphet - fare for sløsing med ressurser ved manipulerte priser

18 Markedsøkonomien


Laste ned ppt "Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google