Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kapittel 10 Monopol 1
2
Hovedpunkter i kapittel 10
Egenskaper ved monopolmodellen Tilpasning ved monopol Profitt ved monopoler Monopoler og effektivitet Hvorfor monopoler oppstår Prisdiskriminering
3
Monopol Bare en tilbyder i næringen
Kan bare opprettholdes dersom det er adgangsbarrierer (barriers to entry) Monopolisten har markedsmakt og kan sette pris høyere enn grensekostnad, bedriften er price maker og ikke price taker Trenger ikke ta hensyn til konkurrentenes reaksjoner
4
Monopolistens markedsmakt
5
Inntekt, kostnader og resultat
6
Inntekt, kostnader og resultat
7
Pris og grenseinntekt Legg merke til at MR < P (mens MR = P ved frikonkurransemodellen) Monopolisten selger alle enhetene til samme pris Skal salget økes, må prisen reduseres Prisen reduseres ikke bare på den siste enheten, men også på de enhetene som kunne vært solgt til høyere pris
8
Grenseinntekt Vi har at: MR = P • Q - P • Q
For at MR > 0 må: P • Q > P • Q Divider med P • Q på begge sider, som gir P/Q • Q/ P > 1 MR = P + P/Ed
9
Optimalt tilbudt kvantum
Optimal tilpasning når helningen på inntekts- og kostnads- kurvene er lik, det vil si at MR = MC
10
Optimal tilpasning; MR = MC
11
Sammenlignet med frikonkurranse
12
Monopoldiagrammet
13
Monopoler kan også tape penger
14
Effektivitetstap ved monopol
15
Deadweight loss (DWL)
16
Monopolmakt Monopolistens markedsmakt gjør det mulig å sette P > MC
Makten måles med ”markup” eller proce-cost margin; hvor mye pris kan overskride grensekostnad, det vil si (P - MC)/P (Lerner indekset) Markedsmakten varierer omvendt med priselastisiteten - det kan vises at (P - MC)/P = 1/Ed
17
Hvorfor monopoler oppstår
Store faste kostnader kan bare gjøre det regningssvarende for en bedrift å opptre i markedet (MEC - naturlig monopol) ”Menneskeskapte” monopoler - patenter, lisenser, offentlig lovregulering osv.
18
Prisdiskriminering Bedrifter med markedsmakt krever ofte ulik pris av ulik kunde for samme vare - prisdiskriminering 1. grad - alle konsumenter betaler sin betalingsvillighet 2. grad - ulik pris avhengig av kvantum kjøpt 3. grad - markedsmessig, ulik pris til ulik kunde pga. ulik priselastisitet
19
Prisdiskriminering
20
Høyest pris i markedet med lavest priselastisitet
21
Kvantumsrabatter
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.