Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS
2
MAL Ikke en tvangstrøye, men en god start
Strukturert gjennomgang av selskapet/prosjektet Kundebehov, kunder og marked sentralt Norinnova Technology Transfer AS
3
formål Å kommunisere prosjektets/bedriftens nytteverdi og mulig forretningsmodell på en best mulig måte Bidra til å skaffe nødvendige ressurser til prosjektet/bedriften Norinnova Technology Transfer AS
4
utforming Kort, konsist og konkret 10-12 minutter
Grafikk: Ikke forrstyrrende, normalt greit med standard logo. 10-12 sider med hovedpunkter per ark Dette er din historie Norinnova Technology Transfer AS
5
utførelse Må trenes på Så realistisk som mulig Bruk gjerne videokamera
Norinnova Technology Transfer AS
6
Ark 1 Presentatør og selskap: Hvem er du/dere? (Hvorfor er dere her?)
Inngang til problem/behov, historien om hvorfor du gjør det du gjør Norinnova Technology Transfer AS
7
ark 2 - forretningside Hvilket problem/behov i markedet skaper muligheter for din forretningsidé (“pain statement”). Hvordan løses problemet/tilfredsstilles dette behovet (“value proposition”)? Prosjektet/firmaet) henvender seg til (et kundesegment) som har (viktigste problem/behov), som vil benytte vår løsning fordi (unikhet, verdi). Norinnova Technology Transfer AS
8
ark 3 – løsning (produkt/tjeneste)
Overbevisende fremstilling av din løsning Grafikk, illustrasjoner og bilder kan brukes. (Husk: Hold det enkelt) Relater det til forretningsidéen (ark 2) List opp hovedpunktene som hjelper tilhørernes forståelse IKKE FORKLAR EVT. TEKNOLOGI I DETALJ. Hva er det? Hva gjør det? IKKE mye om hvordan det gjøres. Hva er unikt? Hva skjer hvis det igangsettes / installeres / gjennomføres? Hva kan kunden gjøre som ikke var mulig før? (evt. i ark 4) Hvor mye kan kunden spare eller tjene? (evt. i ark 4) Norinnova Technology Transfer AS
9
ark4 – kundeverdi og kunder
Hvem er din ideelle/første/neste kunde? Hvilken unik kundeverdi har du? Hva får beslutningstakere til å si “ja takk”? (Lavere kostnader, økt markedsandel, økt inntjening, andre fordeler) Om det er flere aktører i verdikjeden din som er berørt, formuler verdien for hver enkelt, dvs. når du selger gjennom en partner du har strategiske allianser med. Innkjøpskostnad / igangsettingskostnad / byttekostnad? Norinnova Technology Transfer AS
10
ark 5 – inntjeningsmodell
Hvem skal betale og hvor mye for hva da? Hvorfor? (Se også ark 4) Bruttomargin (Omsetning fratrukket variable kostnader)? Er produktet tjensten skalèrbar, og hva må til for å øke volumet? Engangssalg, abonnement eller partnerskap? Norinnova Technology Transfer AS
11
ark 6 – marked Størrelse, vekst, modenhet (grafer, kvantifisering)
Antall potensielle kunder Relevant totalmarked i verdi Markedsandel Validering av marked fra 3.part Vis hvordan din løsning er posisjonert/passer inn i markedet. Søkelys på det minste segmentet hvor markedspenetrasjon er sannsynlig Norinnova Technology Transfer AS
12
ark 7 – markedsstrategi Markedføring: Markedsføring – betalt/ubetalt?
Mot sluttkunde (B2C) eller bransje (B2B) – eller begge? Kunderelasjon Proaktivt eller reaktivt salg? (Salg eller ordremottak) Alliansepartnere Distribusjonskanaler Direkte eller indirekte? Alliansepartnere? Norinnova Technology Transfer AS
13
ark 8 – konkurranse Direkte eller indirekte konkurrenter?
Mulige samarbeidspartnere? Løsninger som kan bli konkurransedyktige på kort sikt? Hva er unikt for ditt selskap (løsning, forretningsmodell?) Bruk gjerne en matrise for å gi en oversikt over konkurrenter og sammenligne disse med ditt selskap Å gi en grundig konkurranseanalyse og opplisting av potensielle konkurrenter øker din troverdighet. Norinnova Technology Transfer AS
14
Ark 9 – status Hvor er prosjektet/selskapet i dag?
(Pilot-)kunder? Omsetning? Resultat? Status løsninger (produkter/tjenester) «Urettferdige» fordeler? Milepæler som er oppnådd? Deler av dette kan evt. flyttes til neste ark Norinnova Technology Transfer AS
15
Bilde 10 – Mulig utvikling
Masse- produksjon Fase II Utvikling Operasjonelle milepæler Pilottest Ordinære kunder Pilotkunde 2017 2018 2019 2020 2021 Økonomiske milepæl Tilskudd kr 0,5 mill Kontantstrøms- nøytral EK 2 mill Exit Skattefunn 2 mill Norinnova Technology Transfer AS
16
Ark 11 – Nødvendig Team Grundere Ansatte Interne ressurser Styre?
Eksterne rådgivere Partnere Nettverk Norinnova Technology Transfer AS
17
Bilde 12 – Nødvendige ressurser
Hva er kapitalbehovet? Finansieringskilder (off. støtte, lån, EK) Ytterligere kapitalbehov, i så fall når Norinnova Technology Transfer AS
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.