Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tilbud og etterspørsel

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tilbud og etterspørsel"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tilbud og etterspørsel
Kapittel 3 Tilbud og etterspørsel 1

2 Emner som behandles i kapittel 3
Kapittel 3 gir en introduksjon til det viktigste mikroøkonomiske verktøyet, modellen for tilbud og etterspørsel Hva bestemmer konsumentens etterspørsel ? Hva bestemmer bedriftenes tilbud ? Skift i tilbud og etterspørsel Likevekt i markedet Inngrep i prisdannelsen Introduksjon til elastisiteter Kapittel 3: Konsumentatferd 2

3 Forbrukernes etterspørsel
Forbrukernes etterspørsel er knyttet til behov Viser hvor mye forbrukerne er villig til å kjøpe ved en gitt pris Sammenhengen mellom pris og etterspurt kvantum kan vises med ligningen Kapittel 3: Konsumentatferd 8

4 Forbrukernes etterspørsel
Pris Tilbudskurven er fallende, som viser at forbrukerne ønsker å kjøpe mer når prisen faller D Kvantum Kapittel 3: Konsumentatferd 10

5 Skift i tilbud og etterspørsel
Viktig – pass på at man forstår forskjellen mellom følgende: Bevegelser langs en tilbuds- eller etterspørselskurve er endring i pris Skift i kurven – endring i andre forhold enn pris som påvirker tilbud eller etterspørsel Kapittel 3: Konsumentatferd 27

6 Skift i etterspørselen
Bevegelse langs en etterspørselskurve er endring i pris Andre forhold en pris kan føre til skift i kurven Forbrukernes inntekt Forbrukernes preferanser Pris på sammenlignbare varer Forbrukernes forventninger Kapittel 3: Konsumentatferd 36

7 Skift i etterspørsel Anta at forbrukernes inntekt øker – hvordan påvirkes etterspørsel? Etterspørselen endres fra D til D`, økt etterspørsel uansett pris Med økt inntekt kan man kjøpe mer av varen P D D’ P2 P1 Q1 Q2 Q3 Q Kapittel 3: Konsumentatferd 39

8 Bedriftens tilbud Bedriftens tilbud er ressursbestemt, knyttet til produksjonskapasitet og kostnader Viser hvor mye produsentene er villige til å selge til den prisen de mottar i markedet Sammenhengen mellom tilbudt kvantum og pris kan vises med en funksjon: Kapittel 3: Konsumentatferd 5

9 Tilbudskurven S Pris Kvantum Tilbudskruven stiger oppover
for å illustrere at ved høyere priser, ønsker produsentene å tilby mer Kvantum Kapittel 3: Konsumentatferd 7

10 Tilbudsskift Husk at tilbudskurven er kostnadsbestemt
Tilbud ved pris P1 er lik Q1 Anta at råmaterialkost- nadene faller, hvordan påvirkes tilbudet? Tilbudet øker – bedre fortjenestemulighet P S S’ P1 Q1 Q2 Q Kapittel 3: Konsumentatferd 28

11 Tilbud og etterspørsel
Pris S Kurvene krysser ved likevekt. Ved pris = P0 er tilbudt og etterspurt kvantum Q0 . P0 D Kvantum Q0 Kapittel 3: Konsumentatferd 12

12 Markedsmekanismen Hva innebærer likevekt ? QD = QS
Ingen knapphet eller overskuddsetterspørsel Ikke noe overskuddstilbud Ikke press for å endre prisene eller omsatt kvantum – løsningen er stabil Kapittel 3: Konsumentatferd 13

13 Tilbud og etterspørsel
Pris S Overskudd Hva hvis prisen er P1? P1 Prisen vil falle P0 Tilbudet faller, etter- spørselen øker, inntil ny likevekt oppnås D Kvantum Q0 Kapittel 3: Konsumentatferd 12

14 Tilbud og etterspørsel
Pris S Hva hvis prisen er P2? Prisen vil øke P0 Tilbudet øker, etter- spørselen faller, inntil ny likevekt oppnås P2 Underskudd D Kvantum Q0 Kapittel 3: Konsumentatferd 12

15 Markedsmekanismen Oppsummering av markedsmekanismen
Samspill mellom tilbud og etterspørsel bestemmer prisen Hvis et marked ikke er i likevekt, skjer det endringer på tilbuds- og etterspørselssiden inntil markedet når likevekt Markedene må være konkurranseutsatte for at mekanismen skal fungere Kapittel 3: Konsumentatferd 25

16 Skift i etterspørsel Ved pris lik P1 vil det være knapphet på varen, og etterspørrerne vil by opp prisen Tilbudet øker og etterspørselen reduseres noe, inntil ny likevekt nås P D D’ S P2 P1 Q1 Q3 Q Kapittel 3: Konsumentatferd 44

17 Skift i tilbud Hvordan påvirkes pris og omsatt kvantum?
Ved pris lik P1 vil det være overskuddstilbud Prisen faller til P2 og tilbudt kvantum øker til Q3 P D S S’ P1 P2 Q1 Q3 Q Kapittel 3: Konsumentatferd 34

18 Priskontroll Hvis myndighetene mener at likevekts- prisen er for høy, kan man innføre maksimalpriser (pristak) Er prisen for lav, kan man innføre minstepris Kapittel 3: Konsumentatferd 140

19 Maksimalpris (pristak)
Likevekt Maks- pris Underskudd D Qs Qd Modul 5Kapittel 3: Konsumentatferd

20 Boligprisene i Oslo I de siste år har boligprisene i Oslo steget sterkt Bør myndighetene regulere markedet? Bør man innføre priskontroll (maksimalpris ?) Hvilke andre tiltak kunne vært aktuelle ? Kapittel 3: Konsumentatferd

21 Boligprisene i Oslo S S` Likevekt Maks- pris D Qs Qd
Modul 5Kapittel 3: Konsumentatferd

22 Minimumspris (prisgulv)
Min- pris S Likevekt Overproduksjon D Qd Qs Modul 5Kapittel 3: Konsumentatferd

23 Tilbuds og etterspørselselastisitet
Tenk etter – hvilke forhold vil ha betydning for hvor store utslag det blir i pris og mengde ved skift i tilbud og etterspørsel ? Det må ha noe med helningen på kurvene å gjøre Helning viser bl.a. elastisiteten – hvor følsom en variabel er for endringer i en annen variabel, for eksempel viser priselastisiteten hvor følsom etterspørselen er for endring i pris Elastisitet er viktig ikke bare ved skift i kurvene, men også ved endringer i prisen Kapittel 3: Konsumentatferd 69

24 Priselastisitet Beregningsformel:
Alltid negativ siden etterspørselskurven er fallende Modul 3Kapittel 3: Konsumentatferd


Laste ned ppt "Tilbud og etterspørsel"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google