Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Etterspørsel og konsument-atferd

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Etterspørsel og konsument-atferd"— Utskrift av presentasjonen:

1 Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 5 Etterspørsel og konsument-atferd 1

2 Hovedpunkter i kapittel 5
Nyttebegrepet Budsjettbetingelsen Konsumentens tilpasning Virkning av prisendring Konsumentoverskudd

3 Etterspørselskurven

4 Konsumentens preferanser
Konsumentens preferanser representeres ved nytte (utility) I læreboka antas det at nytte er målbar (kardinal), men det er verken nødvendig eller ønskelig Bedre å anta at nytte ikke er målbar, men at konsumenten må kunne sammenligne og rangere ulike godekombinasjoner Konsumenten må være konsistent. Hvis for eksempel A > B og B > C, må A > C.

5 Mer om nyttebegrepet Viktig å skille mellom
Total nytte (total utility) Marginal nytte - grensenytte (marginal utility eller marginal benefit) Vanlig å anta at grensenytten er positiv, men avtakende - law of diminishing marginal utility

6 Nytte - målbart?

7 Budsjettbetingelsen (maks 8)

8 Nyttemaksimering

9 Virkning av prisendring
Etterspørselskurven er fallende (økt pris betyr redusert etterspurt kvantum). Det er to grunner til dette: Substitusjonseffekt - men erstatter konsumet av godet som er blitt dyrere med et annet gode (effekten er alltid negativ) Inntektseffekt - økt pris betyr lavere disponibel inntekt og dermed redusert etterspørsel etter goder (normale goder) Legg merke til at prisendring er bevegelse langs en etterspørselskurve

10 Etterspørsel og prisendring
Høyere pris betyr lavere etterspurt mengde Substitusjonseffekten og inntektseffekten vil normalt forsterke hverandre Effekten avhenger bl.a. av priselastisiteten

11 Etterspørsel og prisendring

12 Inntekt og etterspørsel
Konsumenten får sin inntekt redusert til 5 Etterspørselskurven får et skift innover For såkalte normale goder er inntekts-elastisiteten positiv

13 Individuell etterspørsel
Etterspørselskurven kan tolkes som betalings-villighet for en enhet til av godet Marginal willingness to pay (=grensenytte) Grensenytten for hver ny enhet er fallende, derfor faller også betalingsvilligheten etter hvert som behovet blir dekket I tilfellet med ett gode, blir godet etterspurt inntil prisen tilsvarer betalingsvilligheten

14 Marginal betalingsvillighet

15 Etterspørselskurven

16 Markedets etterspørsel

17 Konsumentoverskudd

18 Markedets konsumentoverskudd


Laste ned ppt "Etterspørsel og konsument-atferd"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google