Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 6 Tilbudskurven 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 6 Tilbudskurven 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 6 Tilbudskurven 1

2 Hovedpunkter i kapittel 6
Bedriftens tilbud Bedriftens markedsatferd Produksjon, kostnader og overskudd Profittmaksimering Markedets tilbud Produsentoverskudd

3 Tilbudskurven - supply curve

4 Sammenheng med konsument-teorien

5 Lærebokas eksempel Du eier en bedrift som produserer ”pumpkins”
Leier dyrkingsareale for fast pris Ansetter arbeidere i produksjonen Produksjonsfaktorer er kapital (land) og arbeidskraft Mengden av land er fast, mengden av arbeidskraft kan varieres Prisen på produktet er gitt i markedet (bedriften er en price taker - prisfast kvantumstilpasser)

6 Kostnader og inntekter
Bedriftens mål er å maksimere overskudd Profits = total revenue - total costs Total revenue = price x quantity TR = P x Q Bedriftens kostnader Skille kort sikt/lang sikt, kort sikt betyr at minst en produksjonsfaktor er fast Vi har derfor også faste og variable kostnader

7 Produkt funksjon Produkt eller produksjonsfunksjon kan ofte skrives som: Q = f(K,L) Husk at på lang sikt er begge faktorene variable, mens kapital er gitt på kort sikt Viktig begrep - arbeidets grenseprodukt som defineres som Q/  L På grunn av at mengden av kapital er fast er arbeidets grenseprodukt fallende - law of diminishing returns (to labour)

8 Arbeidets grenseprodukt

9 Kostnader

10 Totale kostnader

11 Marginalkostnad

12 Bedriftens tilbud Viktig - bedriftens tilbudskurve er det samme som bedriftens grensekostnad (MC) Grensekostnaden viser tilbudsvillighet - hva man er villig til å levere for Hvis oppnådd pris er høyere, oppnår bedriftens en ”fortjeneste” - producer surplus

13 Bedriftens tilbud

14 Tilbudskurven

15 Inntektene Vi har tidligere sett at inntekt kan defineres som:
TR = P * Q Inntektsøkning man får ved å selge en enhet til TR/  Q - grenseinntekt eller marginal revenue (MR) Siden bedriften selger alle enhetene til samme pris er grenseinntekt lik prisen Bedriften bør utvide tilbudet inntil grensekostnad er lik grenseinntekt (MR = MC)

16 Resultat

17 Resultat - grafisk

18 Markedets tilbud

19 Produsentoverskudd

20 Markedets produsentoverskudd


Laste ned ppt "Kapittel 6 Tilbudskurven 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google