Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 7 Markedsteori 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 7 Markedsteori 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 7 Markedsteori 1

2 Hovedpunkter i kapittel 7
Adam Smith - the invisible hand Koordinering av kjøpere og selgere - markedsmekanismen Effisiente markeder Samfunnsøkonomisk lønnsomhet Velferdstap fra skatt

3 Adam Smith: Wealth of Nations www.adamsmith.org

4 Adam Smith dette sikrer effektivitet
…led by an invisible hand handlinger til konsumenter og produsenter koordineres via markedsmekanismen dette sikrer effektivitet appellerer til egeninteressen, men det er i alles interesse at mennesker følger egeninteressen

5 Markedet - konsumenter og produsenter

6 Koordinering av markedet
Økonomien består av et nær uendelig antall av produsenter og konsumenter Hvordan skal handlingene til disse aktørene koordineres, slik at tilbud og etterspørsel balanseres Kommando - planer? Delegeres til den enkelte via prismekanismen?

7 Competitive equilibrium

8 Double auction

9 Double auction

10 Double auction

11 Er markedet effisient? Hva menes med et effisient marked?
Sløser ikke med ressurser Viktig begrep - Pareto optimalitet: En situasjon er Pareto optimal hvis det ikke er mulig å øke nytten for noen uten at den reduseres for minst en annen Sier ingenting om inntektsfordeling

12 Pareto optimum Tre vilkår må være oppfylt
Marinal benefit (MB) må tilsvare marginal kostnad (MC) for samme enhet (effektivitet i produktsammensetning) Marginalkostnaden må være den samme for alle produsentene (effektivitet i produksjon) Marginal benefit må være den samme for alle konsumentene (effektivitet i konsum)

13 Pareto optimum Frikonkurransemodellen tilfredsstiller kravene til Pareto optimum Enhver konsument konsumerer et gode inntil P = MB Enhver produsent tilbyr et gode inntil P = MC Siden P = P, blir MB = MC

14 Effektivitet

15 Samfunnsøkonomisk overskudd

16 Velferdstap ved indirekte skatt

17 Hvem betaler avgiften?


Laste ned ppt "Kapittel 7 Markedsteori 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google