Læringspsykologi – PSY-1001

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klasseregler.
Advertisements

Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Læringspsykologi: Klassikerne
Læringspsykologi: Klassikerne
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Avoidance Frode Svartdal Okt
Verbal atferd HiAk Per Holth.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Læringspsykologi – intro profesjonsstudiet
Kontrafaktisk tenkning
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Lærerutdanning for barnetrinnet/LUB 1
Allmennlærerutdanningen/ 1
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Røykingens psykologi Egil A Fors dr.med © Statistisk sentralbyrå 2011:19 %
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kapittel 7 Læring.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Trym Nordstrand Jacobsen
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
1 Egenomsorg og helse.
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Hypotesetesting: Prinsipper
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Hva er psykologi? Frode Svartdal
ART: Teoretisk bakgrunn
ART: Teoretisk grunnlag
Samtaletrekk B – Samarbeid
Fra idé til publikasjon
Behaviorisme og kognitiv psykologi
Bevis i matematikk- undervisningen
Cognitive Behavioral Therapy (CBT)
Kapittel 11 Læringsteori.
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Velkommen til foreldremøte
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Kapittel 6 Lønn og belønning
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Emosjoner Espen Røysamb.
Cognitive Behavioral Therapy (CBT)
Modul 3 – Intensiv opplæring
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Læringspsykologi – PSY-1001 Frode Svartdal UiT V-2014 05.12.2018 Frode Svartdal

Siktemål Bli kjent med… grunnleggende begreper, funn og teorier innenfor læringspsykologien viktige diskusjonstemaer, kontroverser viktige anvendelsesområder 05.12.2018 Frode Svartdal

Hva er læring? Endringsprosess Atferd endres som følge av erfaring Stukket av veps  fobi mot veps Fobi mot veps  behandling  vepsefobi borte ”Atferd” i en vid forstand Emosjoner, tenkning, handling, reaksjoner, … Læring har en funksjon Adaptiv (sikrer bedre tilpasning til et miljø) Kan være maladaptiv (hemme optimal tilpasning til et miljø) 05.12.2018 Frode Svartdal

Erfaring  atferd endres som følge av erfaringen Læring: Definisjon Erfaring  atferd endres som følge av erfaringen Erfaring = Individets erfaring Men: Artens ”erfaring” ofte av betydning Individets utvikling = ontogenesen Artens utvikling = fylogenesen Komplisert samspill mellom disse Fobi - utvikles gjerne overfor dyr eller situasjoner som er relatert til artens overlevelse - funksjonelt å være redd en veps - ikke funksjonelt å være redd en fugl 05.12.2018 Frode Svartdal

Eksempler på læring Smaksaversjon: Jeg spiser mat med en bestemt smak og blir syk; senere avskyr jeg mat med denne smaken Flyskrekk: Jeg opplever en ubehagelig flytur; senere synes jeg det er ubehagelig å fly Masing belønnes: En fireåring maser på far i lekebutikken og får det han maser om; masing tiltar ved neste butikkbesøk Toleranse: Morfin gis mot smerte gjentatte ganger; effekten av morfin avtar slik at større doser må til for å oppnå samme effekt 05.12.2018 Frode Svartdal

Hvilken betydning har læringspsykologi? Betydning i psykologiske prosesser som kjennetegnes ved endring, dvs. svært mange psykologiske prosesser Tilpasning til et miljø Terapi Språkutvikling Undervisning Holdningsendring Utvikling av perseptuelle ferdigheter … 05.12.2018 Frode Svartdal

Ulike læringsformer Habituering og sensitisering Klassisk betinging Operant/instrumentell betinging ”Komplekse” læringsformer Observasjonslæring Innsikt Problemløsning … 05.12.2018 Frode Svartdal

Ulike atferdsformer Reflekser: Ufrivillig atferd En stimulus utløser en respons Eksempel: Vindpust mot øyet  blunking Handlinger: Viljestyrt atferd En handling utføres ”for å oppnå” noe Eksempel: Kjøper lodd  vinner i Lotto 05.12.2018 Frode Svartdal

Refleks En refleks er en reliabel relasjon mellom en stimulus og en respons STIMULUS RESPONS Vindpust mot øyet  blunking Mat i munnen  sikling Morfin injisert  smertereduksjon Inntak av sukker  økt aktivitet R S 05.12.2018 Frode Svartdal

Vokabular Stimulus En hendelse … Eksempler: En lampe tennes Pappa er til stede En person rødmer … 05.12.2018 Frode Svartdal

Vokabular Respons Noe en levende organisme gjør eller reagerer med Eksempler: En person stammer En rotte trykker på en spak En person rødmer … 05.12.2018 Frode Svartdal

Vokabular ”Stimulus” og ”respons” er merkelapper Samme hendelse – rødming – kan både være en stimulus og en respons Stimulus og respons defineres i hver situasjon Svært åpne begreper 05.12.2018 Frode Svartdal

Habituering Definisjon: Responsen i en refleks svekkes ved gjentatt presentasjon av stimulus Eksempel: Tikking fra en klokke “forsvinner” – vi overhører den Funksjon: Organismen lærer å overse uviktige stimuli 05.12.2018 Frode Svartdal

Habituering 05.12.2018 Frode Svartdal

Sensitisering Definisjon: Responsen i en refleks øker ved gjentatt presentasjon av stimulus Eksempel: Tikking fra en klokke blir mer og mer irriterende 05.12.2018 Frode Svartdal

Habituering og sensitisering Habituering og sensitisering er definert atferdsmessig Samme underliggende prosess? 05.12.2018 Frode Svartdal

Thompson: Habituering vs habitueringprosess; sensitisering vs sensitiseringsprosess Nettoeffekt sensitisering Nettoeffekt habituering 05.12.2018 Frode Svartdal

Ivan Pavlov – klassisk betinging Nobelprisen i fysiologi 1904 for forskning på fordøyelessystemet Ivan Pavlov – klassisk betinging Russisk fysiolog, St. Petersburg Studerte spyttutskillelse (salivering) i forbindelse med fordøyelse Målte mengde spytt hos hunder når de fikk mat 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging Utgangspunkt: Prosedyre: BS + US En biologisk viktig stimulus (US) utløser en respons (UR) Prosedyre: En nøytral stimulus (BS) presenteres sammen med US gjentatte ganger BS + US 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging: Tilegnelse BS + US  UR BS … BR + US  UR BR = lært respons i situasjonen; øker i styrke over trials 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging: Tilegnelse BR øker i styrke ved gjentatt presentasjon av BS + US Tid 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging Foregår raskest hvis BS presenteres litt før US = Kontiguitet mellom BS og US BS blir et signal på at US snart kommer = Kontingens mellom BS og US 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging Generalisering: BR vises til BS, men også til andre stimuli som ligner BS Lille Albert & rotta (Watson & Rayner): BS (hvit rotte) + US (høy, skremmende lyd) BS (hvit rotte)  redsel ”BS” (hvit kanin)  redsel 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging Diskriminasjon: BR etableres bare til BS, i liten grad til lignende stimuli BS (1000 Hz) + US ”BS” (1300 Hz) + … osv. … 1000 Hz  BR 1300 Hz  ingen BR 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging: Ekstinksjon BR (den lærte responsen) svekkes og forsvinner fordi BS presenteres alene uten US Læring : BS  US = BR Ekstinksjon: BS  … = BR 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging Ekstinksjon Spontan tilbakekomst Responsen øker i styrke etter en pause i ekstinksjon 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging Tilegnelse: BR etableres til BS Generalisering: BR etableres som en ”upresis” respons til BS Diskriminasjon: BS etableres som en ”presis” respons til BS Ekstinksjon: BR avlæres Spontan tilbakekomst: BR inntreffer ”spontant” etter avlæring 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging – sentrale problemstillinger Kontingens vs. kontiguitet Pavlov: Kontiguitet BS-US avgjørende for klassisk betinging Rescorla (1966): Kontingens BS-US, ikke kontiguitet, er avgjørende 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging – sentrale problemstillinger Pavlov: Kontiguitet BS: | | | | | | | | | | US: | | | | | | | | | | tid  Dvs.: BS og US inntreffer med kort intervall; perfekt kontiguitet mellom BS og US 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging – sentrale problemstillinger Rescorla (ca. 1965): Kontingens BS: | | | | | | | | | | US: | | | | | | | | | | tid  Men: BS og US inntreffer også slik at det er perfekt perfekt predikerbarhet mellom BS og US BS  US med 100% sannsynlighet 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging – sentrale problemstillinger Rescorla (ca. 1965): Kontingens BS: | | | | | | | | | | US: | | | | | tid  Kontiguitet Mao: US kommer alltid i nærvær av BS (= kontiguitet), men predikerbarheten er fraværende BS  US: 50% sannsynlighet 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging – sentrale problemstillinger Hva er egentlig klassisk betinging? En situasjon hvor tidligere trivielle stimuli begynner å fungere som signaler på viktige biologiske stimuli Metronomtikking  mat i munnen Sprøyte med morfin  smertereduksjon … 05.12.2018 Frode Svartdal

Klassisk betinging – fenomener og anvendelse Fobier Aversjonslæring (Garcia & Koelling, 1966) Fryktbetinging (Watson & Rayner, 1926) Toleranse (Siegel, 1983) … 05.12.2018 Frode Svartdal

Smaksaversjon Støy – sjokk Smak – kvalme Laaaaangt BS-US intervall Garcia og Koelling, 1966 05.12.2018 Frode Svartdal

Toleranse Smertereduksjon etter få administrasjoner av US Smertereduksjon etter mange administrasjoner av US 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Thorndike (1898): “Effektloven” En respons som etterfølges av en behagelig konsekvens knyttes sterkere til situasjonen En respons som etterfølges av en ubehagelig konsekvens knyttes svakere til situasjonen 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Edward L. Thorndike Katt i bur (men mange andre situasjoner) Blind prøving og feiling (”trial and error”) Læring skjer gradvis Discrete-trial Konneksjonisme… 05.12.2018 Frode Svartdal

Thorndike Tid til escape = avhengig variabel Discrete-trial situation 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Fri-operant: SD (diskriminativ stimulus) R (respons) SR (konsekvens) Fri operant – kan studere atferd i ”fri flyt” 05.12.2018 Frode Svartdal

B. F. Skinner 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Sekundærforsterkere Stimuli som har forsterkereffekt fordi de er forbundet med primærforsterkere Klikk fra foringsmekanisme  mat Primærforsterkere: Stimuli som har effekt uavhengig av læring, dvs. biologisk viktige stimuli Mat, vann, sex, … 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Positiv forsterkning En respons øker i sannsynlighet pga konsekvenser som presenteres avhengig av en respons Spiller i Lotto – vinner  Spiller mer i Lotto Negativ forsterkning En respons øker i sannsynlighet pga konsekvenser som tas bort avhengig av en respons Hodepine  slapper av  hodepine borte Hodepine  SLAPPER AV  … 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Negativ straff En respons svekkes når en stimulus fjernes responskontingent “Hvis du roter på rommet får du fratrekk i ukelønnen” Positiv straff En respons avtar i sannsynlighet når en konsekvens inntreffer Masing  “IKKE MAS!”  masing avtar MERK: POSITIV FORSTERKNING: Masing  “IKKE MAS!”  masing fortsetter 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Ekstinksjon: En tidligere forsterket respons avlæres når den ikke lenger etterfølges av forsterkere Ekstinksjon 2: En tidligere forsterket respons avlæres når kontingensrelasjonen mellom atferd og forsterker opphører 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Forsterkning og straff defineres funksjonelt (dvs. etter hvordan læringsbetingelsene faktisk virker) Per gjør lekser  overdreven ros  mindre motivert til å gjøre lekser = POSITIV STRAFF av lekselesning Per maser  får skjenn av mor  mer eller like mye masing = POSITIV FORSTERKNING av masing 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Differensiell forsterkning Forsterker bestemte kvaliteter ved atferd, mens andre ikke forsterkes Forsterke RASK TALE hos foreleser Shaping Forsterker bestemte kvaliteter ved atferd i økende grad Forsterke STADIG RASKERE TALE hos foreleser 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Enkeltrespons En fysisk respons vi kan observere Eksempel Rotta trykker ned en spak med høyre forben … Klasse av responser En kategori av responser vi har definert Spaktrykking hos en rotte Langsom tale hos en foreleser Aggresjon hos en skoleelev 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Kontinuerlig forsterkning (CRF) Forsterke alle responser i en klasse når de inntreffer Intermitterende (partiell) forsterkning Forsterker responser I en responsklasse av og til Ratio: Hver n-te respons Intervall: Første respons etter n sekunder Fast: Bestemt antall responser eller sekunder Variabelt: Variabelt antall responser eller sekunder 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant betinging Merk: VR/VI = GLATTE KURVER FR/FI = MØNSTRE I KURVENE Operant betinging 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Intermitterende vs. kontinuerlig forsterkning Intermitterende forskerkning gir ofte flere responser under læring (”more for less”) Ekstinksjon foregår langsommere etter partiell forsterkning (responsen blir ”sterkere”) 05.12.2018 Frode Svartdal

Partial Reinforcement Extinction Effect (PREE) Blunkerespons hos studenter PREE: Intermitterende forsterkning (50%) = sterk respons under ekstinksjon Kontinuerlig forsterkning (100%) = svak respons under ekstinksjon Gjelder både klassisk og operant betinging For interesserte: http://www.sv.uit.no/seksjon/psyk/pree4_norsk.pdf 50% 100% 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Avoidance (unngåelse) Negativ forsterkning(?) – unngår en aversiv situasjon ved å gjøre en bestemt respons Slappe av før hodepine inntreffer  hodepine inntreffer ikke. Escape (unnslippe) Negativ forsterkning – unnslipper en aversiv situasjon ved å gjøre en bestemt respons Hodepine  SLAPPE AV  hodepine forsvinner 05.12.2018 Frode Svartdal

Anvendelse Atferdsterapi Anvendt atferdsanalyse Se http://www.atferd.info (Norsk bok!) Ny utgave 2010 05.12.2018 Frode Svartdal

Eksempel, anvendelse: Smerte Smerte (eks. rygglidelser) Smerte Viktig funksjon: Tegn på skade, sykdom Over tid: Smerten mister sin funksjon, den er bare plagsom Personen utvikler en rekke atferdsmønstre for å forhindre eller avhjelpe smerte Gå forsiktig, ta det med ro, ikke belaste ryggen uheldig Ta medisiner mot smerte (“ved behov”), aktiv sykmelding … Smerteopplevelse er i fokus 05.12.2018 Frode Svartdal

Smerte Oppmerksomhet Forventninger Belønningsmekanismer Unngåelsesatferd Medisinbruk (tar en pille ”ved behov”) ”Ryggfobi” Smerte Psykologisk Primær Gjelder svært mange mennesker Enkle tiltak  god effekt Enorm samfunnsøkonomisk betydning Læringspsykologiske prinsipper høyst relevante for å forstå og endre/avhjelpe 05.12.2018 Frode Svartdal

Operant/instrumentell betinging Hos mennesker: Kontingensforming: Direkte effekt av læringsbetingelser (“ubevisst læring”) Regelstyring: Verbal styring av atferd (“bevisst læring”) Mye forskning på forholdet mellom kontingensforming og regelstyring Kan “ubevisst læring” foregå hos mennesker? 05.12.2018 Frode Svartdal

Prosedyre vs. prosess Prosedyre: Hva gjør eksperimentator? Atferdsmessig prosess: Hva gjør forsøksperson/ -dyr? 05.12.2018 Frode Svartdal

Prosedyrer Stimulus presenteres (S) Habituering og sensitisering Stimulus presenteres sammen med en annen stimulus (BS + US) Klassisk betinging Stimulus presenteres etter at en bestemt respons har inntruffet (R  S) Instrumentell/operant betinging 05.12.2018 Frode Svartdal

Prosedyre vs. prosess Forskjeller mellom klassisk og operant betinging Klassisk: BS + US uavhengig av atferd Operant: SR presenteres avhengig av atferd Prosess Klassisk: BS  BR Operant: R øker i sannsynlighet 05.12.2018 Frode Svartdal

Prosedyre vs. prosess Klassisk: BS BR  mat (US) Implisitt: R  mat (SR) Operant: SD R  mat (SR) Implisitt: BS  BR 05.12.2018 Frode Svartdal

Prosedyre vs. prosess Salivering hos Pavlovs hund BR = SALIVERING Klassisk: BS - BR - US (mat) Operant: SD R  SR Hvordan kan vi avgjøre hvilken kontingens som øker responsen i denne situasjonen? 05.12.2018 Frode Svartdal

Prosedyre vs. prosess Hakkking hos duer R = HAKKING Operant: SD R  SR Klassisk: BS - BR US (mat) Hvordan kan vi avgjøre hvilken kontingens som øker responsen i denne situasjonen? 05.12.2018 Frode Svartdal

Biologi og læring En rekke funn viser at biologiske forhold samspiller med læringsbetingelser Smaksaversjon Etablering av frykt Begrensninger i hva som kan betinges Nevrale mekanismer i læring + 05.12.2018 Frode Svartdal

Kognisjon og læring Innsikt (Köhler, 1925) Aper lærte å bruke redskaper (pinner, kasser) for å få fatt i en banan (i taket, utenfor et bur) 05.12.2018 Frode Svartdal

Köhlers innsikt MEN: Tidligere erfaring (Köhler brukte aper uten kjent historie)? Birch, 1952 MEN: Biologiske særtrekk ved aper (aper liger å leke med pinner og kasser). Schiller, 1952 05.12.2018 Frode Svartdal

Kognisjon og læring Kognitive kart (Tolman) * Rotter utvikler en mental representasjon av labyrinten, uavhengig av forsterkning (belønning) 05.12.2018 Frode Svartdal

Kognitive kart Kognitive kart: Sterk støtte i nyere forskning Olton: Radial maze Fugler lagrer mat på flere tusen steder om sommeren – finner den om vinteren 05.12.2018 Frode Svartdal

Kognisjon og læring Latent læring (Tolman & Honzik, 1930) Gr. 1: Alltid mat Gr. 2: Aldri mat Gr. 3: Mat fra 11. dag 05.12.2018 Frode Svartdal

Kognisjon og læring Observasjonslæring (Bandura) Lærer fra en modell (snarere enn ved egenerfaring) Iimitasjon vs. observasjonslæring Observasjonslæring: Hvilke responser er funksjonelle i situasjonen? Hvilke konsekvenser kan oppnås? Under hvilke betingelser oppnås konsekvenser? 05.12.2018 Frode Svartdal

Behaviorismen John Watson, 1913: Behaviorism Psykologiens tema = atferd Atferd = observerbar atferd ”Mekanistisk” S—R-psykologi Enorm betydning for psykologien 05.12.2018 Frode Svartdal

Behaviorisme Watsons etterfølgere: Hull, Tolman, Guthrie, Skinner… Flere ”behaviorismer”: Metodologisk (Tolman, Hull) Radikal (Skinner) 05.12.2018 Frode Svartdal

Behaviorisme Metodologisk behaviorisme: Gitt forankring i gode observasjoner kan vi konstruere hjelpebegreper om hvordan relasjonen mellom S og R skal forstås Tolman: Kognitivt kart Slike forhold er ikke noe som personen kan observere; det er noe forskeren postulerer Metodologisk behaviorisme forløper for kognitiv psykologi Tolman (kognitive kart), Hull, Mowrer 05.12.2018 Frode Svartdal

Radikal behaviorisme Skinner Godtar ikke teoretiske konstrukter (så som ”kognitive kart”) ”Radikal” = altomfattende, konsekvent Radikal behaviorisme sterk kritisk til metodologisk behaviorisme (og dermed til kognitiv psykologi) Radikal behaviorisme svært opptatt av ”kognitive” forhold (bevissthet, språk, tenkning) Verbal behavior (Skinner, 1957) 05.12.2018 Frode Svartdal

Læringspsykologi Svartdal & Flaten: Læringspsykologi http://psyk.cc/lbok Eikeseth & Svartdal: Anvendt atferdsanalyse http://www.atferd.info Ny utgave 2010 05.12.2018 Frode Svartdal